سفر رئیسی به چین در کانون توجه رسانه‌های جهان

کد خبر: 1204766

سفر قریب الوقوع آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به پکن بنا به دعوت رسمی همتای چینی خود، بطور گسترده در کانون توجه رسانه های جهان قرار گرفته است؛ موضوعی که حکایت از اهمیت این رویداد نه تنها در عرصه روابط دوجانبه و دوستانه دوکشور، بلکه در عرصه بین المللی دارد.

سفر رئیسی به چین در کانون توجه رسانه‌های جهان

به گزارش خبرگزاری «اسوشیتد پرس»، وزرات امور خارجه چین رسما در بیانیه ای اعلام کرده است رئیس جمهوری ایران به دعوت رسمی شی جینپینگ همتای چینی خود از فردا سه‌شنبه (۲۵ بهمن) تا پنجشنبه (۲۷ بهمن) سفری رسمی به پکن خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، دو کشور در سال ۲۰۲۱ میلادی، یک پیمان همکاری راهبردی ۲۵ ساله امضا کردند که گفته می‌شود شامل بخش‌های متنوع از جمله در حوزه های اقتصادی، نفت، معدن, صنایع، حمل و نقل و کشاورزی است.

به نوشته اسوشیتد پرس، هر دو کشور مسائل پرتنشی با آمریکا داشته اند و کوشیده اند در کنار روسیه، به عنوان وزنه ای قدرتمند در مقابل قدرت امریکا عرض اندام کنند.

«روزنامه پولتیکو» آمریکا نیز در گزارشی به اهمیت این دیدار اشاره کرده است و می نویسد: این دو کشور که به نوعی رقیب آمریکا به شمار می آیند در تلاش برای توسعه همکاری هستند.

این روزنامه آمریکایی می افزاید: انتظار می رود سفر رئیسی به چین روابط بین دو شریک سیاسی و اقتصادی را که مخالف سلطه غرب بر امور بین الملل به رهبری ایالات متحده هستند را بیش از پیش عمیق تر کند.

در این رسانه آمریکایی از چین به عنوان خریدار عمده نفت ایران و منبع مهم سرمایه گذاری در این کشور یاد شده است.

پایگاه خبری «ای بی سی» آمریکا نیز به دیدار پیش روسای جمهوری دو کشور در سپتامبر سال گذشته میلادی در سمرقند پایتخت ازبکستان اشاره کرده است و می نویسد در این دیدار شی بر حمایت خود از ایران تاکید کرده است.

پایگاه خبری آمریکایی «صدای آمریکا» نیز در گزارشی نوشته است: انتظار می رود سفر رئیس جمهوری ایران به چین روابط بین دو شریک سیاسی و اقتصادی را که مخالف سلطه غرب به رهبری ایالات متحده در امور بین الملل هستند را عمیق تر کند.

پایگاه خبری «چاینا دیلی» هم در گزارشی به سفر آتی رئیس جمهوری ایران به چین اشاره کرده است و می نویسد ناظران سیاسی بر این باورند که این سفر با هدف تقویت همکاری دو کشور در زمینه های اقتصاد و بررسی جدیدترین تحولات بین المللی صورت می گیرد.

این رسانه چینی همچنین به افزایش روابط دوجانبه میان پکن و تهران در سال گذشته میلادی اشاره کرده است.

بر اساس این گزارش، پیشبرد برنامه همکاری جامع دو کشور و حمایت از حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی در دستور کار مقامات دو کشور قرار دارد.

«خبرگزاری فرانسه» نیز در گزارشی به ابعاد مختلف سفر رئیس جمهوری ایران به چین پرداخته است و می نویسد قرار است در این سفر روسای جمهوری دو کشور حول موضوعات دوجانبه و بین المللی گفتگوی خصوص داشته باشند.

همچنین قرار است هیات های دو کشور چندین سند همکاری امضا کنند.

همچنین قرار است رئیس جمهوری ایران در نشست هایی با حضور تجار چینی و ایرانیانی که در چین زندگی می کنند، حضور یابد.

این رسانه فرانسوی، همچنین نوشته است ایران و چین روابط اقتصادی قوی به ویژه در زمینه های انرژی، ترانزیت، کشاورزی، تجارت و سرمایه گذاری دارند.

شبکه خبری «فاکس نیوز» در واکنش به برنامه سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران به پکن گزارش داد که ملاقات رئیسی با شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین با هدف تقویت روابط دو کشور انجام خواهد شد.

به نوشته فاکس نیوز، هر دو کشور روابط پرتنشی با ایالات متحده داشته و سعی کرده‌اند خود را در کنار روسیه در برابر آمریکا جلوه دهند.

تارنمای روزنامه «ساوث چاینا مورنیگ پست» نیز در گزارشی به بررسی ابعاد مختلف سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به چین پرداخته و تاکید کرده است که این سفر با هدف توسعه همکاری ایران و چین، دوستی دو ملت انجام می شود.

تارنمای روزنامه «گلوبال تایمز» چین هم در مقاله‌ای نوشته است: تحلیلگران مسائل سیاسی، سفر رئیسی به پکن، مشارکت راهبردی جامع ایران و چین را بیش از پیش اجرایی خواهد کرد و نشان دهنده عزم راسخ دولت رئیسی برای پیشبرد سیاست «نگاه به شرق» است.

همچنین ژو یونگبیائو مدیرعامل مرکز تحقیقاتی دانشگاه لانژو چین به گلوبال تایمز گفت این سفر را می‌توان مقدمه‌ای برای یک تحول و پیشرفت بسیار مهم در روابط چین و ایران توصیف کرد.

گلوبال تایمز مقاله خود را با این جمله ژو به پایان می‌برد که «همکاری چین و ایران در چارچوب ابتکار کمربند و جاده و سازمان همکاری شانگهای فضای بیشتری را برای همکاری چین و ایران فراهم می‌کند و می‌توان پیش بینی کرد که پس از این دیدار، روابط چین و ایران وارد مرحله جدید و بالاتری شود».

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها