نماینده مردم قم در مجلس: غربی‌ها از سفر رئیس جمهور به چین بسیار ناراحت می‌شوند

کد خبر: 1204852

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و چین با بیان اینکه چین به عنوان یکی از قدرت‌های اقتصادی جهان نیازمند تامین امنیت انرژی مورد نیاز خود است، گفت: جمهوری اسلامی ایران می تواند این اطمینان را به چینی ها بدهد که امنیت انرژی آنها را تامین می کند و هیچ مشکلی نیز در این زمینه نخواهد داشت.

نماینده مردم قم در مجلس: غربی‌ها از سفر رئیس جمهور به چین بسیار ناراحت می‌شوند

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و چین با بیان اینکه چین به عنوان یکی از قدرت‌های اقتصادی جهان نیازمند تامین امنیت انرژی مورد نیاز خود است، گفت: جمهوری اسلامی ایران می تواند این اطمینان را به چینی ها بدهد که امنیت انرژی آنها را تامین می کند و هیچ مشکلی نیز در این زمینه نخواهد داشت.

احمد امیرآبادی فراهانی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در آستانه سفر رسمی آیت الله رئیسی رئیس جمهور به چین اظهار داشت: روابط سیاسی و اقتصادی ایران و چین از گذشته آغاز شد اما دولت سیزدهم با سیاست همگرایی منطقه ای و اقتصادی اقدام به تقویت این رابطه و تبدیل آن به یک رابطه راهبردی در حوزه های سیاسی و اقتصادی کرده است.

وی با یادآوری اینکه دولت قبل سیاست خارجی خود را غرب محور قرار داده بود، افزود: دولت سیزدهم علاوه بر توجه به توسعه روابط با همسایگان و کشورهای مسلمان، گسترش مناسبات سیاسی با رویکرد همگرایی اقتصادی را هدف قرار داده است و از این رو توسعه روابط با چین حایز اهمیت است.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: چین به عنوان یکی از قدرت های اقتصادی جهان، در سالهای آینده به قدرت اول اقتصادی جهان تبدیل می شود و از این رو دولت سیزدهم نیز مناسبات و روابط خود را با این کشور بهبود بخشیده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در مقابل نیز چینی ها به این دولت و اظهارات مسئولان آن اعتماد بیشتری دارند و معتقدندکه بهتر می توانند با این دولت در زمینه مسائل مختلف اقتصادی، سیاسی و حتی نظامی همکاری کنند.

امیرآبادی فراهانی با یادآوری اینکه چین منافع مشترکی با ایران در منطقه غرب آسیا دارد، گفت: تهران و پکن در زمینه‌هایی چون نگاه به مسائل آمریکا اهداف و نقاط مشترک دارند و در حوزه مبارزه با تروریسم نیز نگاه دو کشور به یکدیگر بسیار نزدیک و مشترک است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چین نیز همچون ایران معتقد است که آمریکایی‌ها از تروریسم حمایت می‌کنند لذا در اینگونه مسایل، راهبردها و اهداف مشترکی با یکدیگر داریم.

ثبت تجارت ۱۲ میلیارد دلاری ایران و چین

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره سطح کنونی روابط اقتصادی دو کشور اظهار داشت: چین به عنوان یکی از بنیان‌گذاران پیمان شانگهای، کمک کرد ایران نیز به عضویت سازمان همکاری شانگهای درآید که این عضویت از منظر اقتصادی و سیاسی برای ایران بسیار اهمیت داشت.

امیرآبادی فراهانی عنوان کرد: تراز تجاری ایران و چین در حال حاضر در شرایط برابر قرار دارد و حدود ۱۲ میلیارد دلار برآورد می شود اما می توانیم با سیاست گذاری های کلان و امضای اسناد اقتصادی، این عدد را بسیار افزایش دهیم که ظرفیت این همکاری هم در ایران و هم چین وجود دارد.

وی به پروژه چین برای احیای جاده ابریشم اشاره کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران می تواند در مسیر اجرای این برنامه، کارهای بزرگی انجام دهد و در حوزه ترانزیت و ریل نیز با چینی ها همکاری نماید.

به‌راحتی می‌توانیم امنیت انرژی چین را تامین کنیم

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به حوزه مسائل مربوط به امنیت انرژی گفت: با توجه به اقداماتی که در حال انجام است، این قابلیت در ایران وجود دارد و می‌تواند این اطمینان را به چینی‌ها بدهد که به‌راحتی امنیت انرژی آنها را تامین کند.

امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه در حوزه انرژی چینی ها می توانند کاملا به ما اعتماد داشته باشند، گفت: مراودات در حوزه انرژی نیز قطعا در سفر رئیس جمهور مورد توجه قرار می گیرد زیرا بحث امنیت انرژی برای دو کشور اهمیت ویژه دارد.

غربی‌ها از سفر رئیس جمهور به چین بسیار ناراحت می‌شوند

وی ادامه داد: مطمئن باشید که غربی‌ها از سفر رئیس جمهور به چین بسیار ناراحت خواهند شد و حتماً در فضای رسانه‌ای خودشان و فضای مجازی شروع به کارشکنی کرده و سعی می‌کنند افکار عمومی ایران را به شکلی از بابت این سفر منحرف کنند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و چین گفت: همانطور که رسانه های غربی در موضوع همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین فضای منفی تبلیغاتی به راه انداختند، به نظر می رسد که بخواهد دستاوردهای این سفر را وارونه جلو دهند اما قطعاً این سفر دستاوردهای خوبی برای ملت ایران خواهد داشت./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها