نورافکن رسانه‌ها بر سفر رئیسی به پکن

کد خبر: 1204909

سفر رئیس جمهور ایران به سرزمین دومین قدرت اقتصادی جهان در شرایطی که دیپلماسی اقتصادی از مهمترین تمرکزهای دولت سیزدهم به شمار می‌رود حائز اهمیت است.

نورافکن رسانه‌ها بر سفر رئیسی به پکن

سفر رئیس جمهور ایران به سرزمین دومین قدرت اقتصادی جهان در شرایطی که دیپلماسی اقتصادی از مهمترین تمرکزهای دولت سیزدهم به شمار می‌رود حائز اهمیت است. در همین رابطه علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت خبر داده است که پیگیری اجرای برنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، بویژه در حوزه‌های اقتصادی از جمله محورهای اصلی سفر رئیس جمهوری به چین است. جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور نیز با بیان اینکه «این اولین سفری هست که در دو دهه اخیر به دعوت چین انجام می‌شود» خاطرنشان کرد: خود چینی‌ها اعلام کرده‌اند که طی دو دهه گذشته سفری در این حد نداشته‌اند. بنابراین سفر مهمی است.

همچنین رضا زبیب، دستیار وزیر و مدیر کل آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه کشورمان در توئیتر خود نوشت: سفر رئیس جمهور محترم اولین State visit (سفر دولتی) به چین در دو دهه گذشته است؛ لذا با آداب کامل تشریفات انجام می‌شود که نشان از توجه میزبان است.

حساسیت رسانه‌های جهانی

اهمیت این سفر باعث شده است تا رسانه‌های جهانی با دقت از پیش از آغاز این سفر به تحلیل و بررسی آن بپردازند. شبکه خبری «فاکس نیوز» گزارش داد که ملاقات رئیس جمهور ایران با شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین با هدف تقویت روابط دو کشور انجام خواهد شد. به گزارش ایرنا، این شبکه امریکایی نوشت: این سفر که از روز سه‌شنبه تا پنجشنبه برنامه‌ریزی شده، اولین سفر رئیسی به چین به حساب می‌آید و با هدف تقویت روابط دو کشور که از رقبای امریکا هستند، انجام می‌گیرد. به نوشته این رسانه امریکایی، چین خریدار عمده نفت ایران و منبع مهم سرمایه‌گذاری در این کشور است. به نوشته فاکس نیوز، هر دو کشور روابط پرتنشی با ایالات متحده داشته و سعی کرده‌اند خود را در کنار روسیه در برابر امریکا جلوه دهند.

خبرگزاری «آسوشیتد پرس»، نیز به روابط پر تنش امریکا با ایران و چین اشاره کرد و نوشت: دو کشور در سال ۲۰۲۱ میلادی، یک پیمان همکاری راهبردی ۲۵ ساله امضا کردند که گفته می‌شود شامل بخش‌های متنوع از جمله در حوزه‌های اقتصادی، نفت، معدن، صنایع، حمل و نقل و کشاورزی است.

«روزنامه پولتیکو» امریکا نیز در گزارشی به اهمیت این دیدار اشاره کرده است و می‌نویسد: این دو کشور که به نوعی رقیب امریکا به شمار می‌آیند در تلاش برای توسعه همکاری هستند.

این روزنامه امریکایی می‌افزاید: انتظار می‌رود سفر رئیسی به چین روابط بین دو شریک سیاسی و اقتصادی را که مخالف سلطه غرب بر امور بین‌الملل به رهبری ایالات متحده هستند بیش از پیش عمیق‌تر کند. پایگاه خبری «ای‌بی‌سی» امریکا نیز به دیدار قبلی رؤسای جمهوری دو کشور در سپتامبر سال گذشته میلادی در سمرقند پایتخت ازبکستان اشاره کرده است و می‌نویسد در این دیدار شی بر حمایت خود از ایران تأکید کرده است.  پایگاه خبری امریکایی «صدای امریکا» نیز در گزارشی نوشته است: انتظار می‌رود سفر رئیس جمهور ایران به چین روابط بین دو شریک سیاسی و اقتصادی را که مخالف سلطه غرب به رهبری ایالات متحده در امور بین‌الملل هستند عمیق‌تر کند.

سفر رئیسی نقطه عطقی در روابط دو کشور

پایگاه خبری «چاینا دیلی» هم می‌نویسد ناظران سیاسی بر این باورند که این سفر با هدف تقویت همکاری دو کشور در زمینه‌های اقتصاد و بررسی جدیدترین تحولات بین‌المللی صورت می‌گیرد. بر اساس این گزارش، پیشبرد برنامه همکاری جامع دو کشور و حمایت از حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی در دستور کار مقامات دو کشور قرار دارد.

«خبرگزاری فرانسه» نیز در گزارشی به ابعاد مختلف سفر رئیس جمهور ایران به چین پرداخته است و می‌نویسد قرار است هیأت‌های دو کشور چندین سند همکاری امضا کنند و رئیس جمهور ایران در نشست‌هایی با حضور تجار چینی و ایرانیانی که در چین زندگی می‌کنند، حضور یابد. این رسانه فرانسوی، همچنین نوشته است ایران و چین روابط اقتصادی قوی بویژه در زمینه‌های انرژی، ترانزیت، کشاورزی، تجارت و سرمایه‌گذاری دارند.

تارنمای روزنامه «گلوبال تایمز» چین هم در مقاله‌ای نوشته است: تحلیلگران مسائل سیاسی معتقدند سفر رئیسی به پکن، مشارکت راهبردی جامع ایران و چین را بیش از پیش اجرایی خواهد کرد و نشان دهنده عزم راسخ دولت رئیسی برای پیشبرد سیاست «نگاه به شرق» است.  

همچنین ژو یونگبیائو مدیرعامل مرکز تحقیقاتی دانشگاه لانژو چین به گلوبال تایمز گفت این سفر را می‌توان مقدمه‌ای برای یک تحول و پیشرفت بسیار مهم در روابط چین و ایران توصیف کرد. گلوبال تایمز مقاله خود را با این جمله ژو به پایان می‌برد که «همکاری چین و ایران در چهارچوب ابتکار کمربند و جاده و سازمان همکاری شانگهای فضای بیشتری را برای همکاری چین و ایران فراهم می‌کند و می‌توان پیش‌بینی کرد که پس از این دیدار، روابط چین و ایران وارد مرحله جدید و بالاتری شود.»

مقاله رئیس جمهور در روزنامه رسمی چین

گفتنی است روز گذشته نوشتار رئیس‌جمهور با عنوان «دوستان قدیمی بهترین شرکا برای آینده روشن هستند» در روزنامه معروف و پرتیراژ چین منتشر شد.در مقاله‌ای که برای روزنامه people (مردم) ارگان رسمی حزب حاکم چین نوشته شده آمده است: ایران وچین که در درازای تاریخ با یکدیگر در ارتباط و تعامل بوده‌اند و آشنایی و مفاهمه مستقیم داشته‌‌اند اینک نیز شایسته است که در دوران جدید شناخت خود از یکدیگر را به‌صورت مستقیم تجربه کنند نه آنکه توسط طرف‌های ثالث همدیگر را بشناسیم.

شناخت غیرمستقیم منجر به شکل‌گیری درک طرفین بر اساس چهارچوب ذهنی و منافع طرف‌های ثالث می‌شود. برای رسیدن به این هدف، دولت من روابط مردم با مردم بخصوص تعامل دانشگاهیان و گردشگری بین ایران وچین را مورد حمایت جدی قرار می‌دهد.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها