کنعانی: اینستکس اروپا کارایی نداشت

کد خبر: 1204911

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن انتقاد از اقدامات اروپایی‌ها چه در روند احیای برجام چه در جریان اغتشاشات اخیر، در عین حال از نقش دولت‌های علاقه‌مند در مسیر مذاکرات رفع تحریم‌ها و به طور مشخص عراق استقبال کرد. وی با هشدار به صهیونیست‌ها درباره هرگونه ماجراجویی به پشتوانه حمایت امریکا، به صراحت گفت که ایران دست متجاوزان را قطع خواهد کرد.

کنعانی: اینستکس اروپا کارایی نداشت

آینده روند احیای برجام در جلسه هفتگی ناصر‌کنعانی با خبرنگاران داخلی و خارجی موضوعی بود که همچون هفته‌های گذشته، حاشیه‌های فراوانی داشت. به گزارش «جوان»، موضوع رایزنی فؤاد حسین با حسین امیرعبداللهیان، وزرای خارجه عراق و ایران و تبادل‌نظر فؤاد حسین با رابرت مالی، مذاکره‌کننده ارشد امریکا در مذاکرات وین نخستین پرسشی بود که روند پرسش و پاسخ خبرنگاران با این دیپلمات را به برجام گره زد. کنعانی در این مورد با تأکید مجدد بر التزام به مسیر و میز مذاکره برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام با اولویت مورد نظر جمهوری اسلامی ایران و رفع همه تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه دولت و ملت ایران تحمیل شده است، تصریح کرد: «آنچه مربوط به ما بود توأم با حسن‌نیت انجام دادیم. جمهوری اسلامی ایران به مسیر مذاکره ملتزم و پایبند است و امیدواریم طرف‌های مقابل و مشخصاً دولت امریکا هم که اعلام می‌کنند مایل به بازگشت به توافق هستند، به حرف خود پای‌بند باشند.» او در ادامه به موضوع نقش‌آفرینی عراق در ادامه مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد: «ما با دولت امریکا رابطه و گفت‌وگوی مستقیمی نداریم. از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک و مسیر دیپلماسی برای تحقق منافع ملی جمهوری اسلامی ایران به ویژه در بحث مذاکرات رفع تحریم‌ها استفاده می‌کنیم. دولت‌هایی در این رابطه با حسن‌نیت پیش از این ایفای نقش کردند و دولت‌هایی هم علاقه‌مند هستند با استفاده از ظرفیت مناسبات با دو طرف موضوع، ایفای نقش کنند. همواره از این تلاش‌های توأم با حسن‌نیت استقبال کرده و خواهیم کرد.» کنعانی یادآور شد: «اگر دولت عراق در این زمینه مایل است نقشی ایفا کند، حتماً به اقدامات توأم با حسن‌نیت این کشور دوست، برادر و همسایه با اهتمام جدی نگاه می‌کنیم و حتماً از ظرفیت‌های دولت عراق استفاده خواهیم کرد.»

 اروپایی‌ها به اصول بین‌الملل پایبند باشند

در ادامه سؤالی درباره انحلال اینستکس مطرح شد که باعث شد فضا به سمت عملکرد اروپایی‌ها در روند احیای برجام معطوف شود. سخنگوی وزارت خارجه، اعلام موجودیت و پایان اینستکس را این‌طور تشریح کرد: «نشانه دیگری از عدم التزام دولت‌های اروپایی به تعهدشان در مسیر جبران خروج غیرقانونی و یکجانبه امریکا از برجام بود. در حالی که دولت‌های اروپایی ملتزم و متعهد شده بودند که خروج یکجانبه و غیرقانونی دولت امریکا از برجام را جبران کنند و برای این موضوع مکانیسم‌هایی از جمله اینستکس را تعریف کرده بودند، متأسفانه ملتزم به تعهد خود نبودند و اقدام لازم را انجام ندادند.»

رابطه با اروپا در پی عفو‌های اخیر و آرام شدن فضای داخلی پس از چند ماه اغتشاش، پرسش یکی از خبرنگاران بود، ناصر کنعانی با تأکید بر اهتمام ایران به گسترش روابط با همه حوزه‌های جغرافیایی از جمله اروپا براساس احترام متقابل و منافع مشترک، خاطرنشان کرد: «متأسفانه کشور‌های اروپایی و دقیق‌تر بگویم تعدادی از کشور‌های مؤثر حوزه اروپایی در طول ماه‌های اخیر با محاسبات غلط سیاست نادرستی را در ارتباط با ایران در پیش گرفتند.»‌کنعانی با برشمردن برخی مبانی اساسی در روابط بین‌الملل از جمله احترام متقابل، تساوی کشور‌ها و عدم مداخله در امور داخلی دیگران و عدم توسل به فشار و ابزار‌های اعمال زور، افزود: «اعتراف به استقلال و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشور‌ها اصول شناخته شده بین‌المللی است. کشور‌های اروپایی همواره در شعار و گفتار بر این مبانی تأکید می‌کنند. انتظار داریم این کشور‌ها در مناسبات با ایران به این اصول شناخته شده بین‌المللی پایبند باشند. متأسفانه این کشور‌ها در چند ماه گذشته ملتزم به این اصول در ارتباط با ایران نبودند.»‌سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: «اروپا باید تصمیم درست بگیرد و در سمت درست تاریخ قرار بگیرد. سؤال ما این است اروپا از کدام دموکراسی صحبت می‌کند؟ از کدام مردم دفاع می‌کند؟ آیا مقامات اروپایی به مردم خودشان از طریق رسانه‌های خود گفتند قریب ۳۰ میلیون نفر از مردم ایران در چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب در همه جای این کشور در حمایت از انقلاب خود، کشور و استقلال و حاکمیت خود بعد از ۴۴سال وسط میدان حضور دارند.»

کنعانی اضافه کرد: «به نظر می‌آید تعدادی از کشور‌ها نظرات خودشان را بر کل اتحادیه تحمیل می‌کنند. در تحولات اخیر این رویه غیردموکراتیک را دیدیم. کشور‌هایی که مایل هستند مبتنی بر منافع و مصالح مشترک با ایران رابطه دوجانبه خود را حفظ کنند، گفتگو کنند و روابط را گسترش دهند، ولی متأسفانه تحت تأثیر و فشار تعدادی از کشور‌های اتحادیه اروپایی در اتخاذ تصمیم دچار مشکل هستند.»

 صهیونیست‌ها بار‌ها جدیت ایران را چشیده‌اند

بخش دیگری از نشست روز دو شنبه به تحرکات خصمانه صهیونیست‌ها اختصاص داشت. سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه رزمایش‌های نظامی تل‌آویو و واشنگتن، تهدید نظامی علیه ایران است، ضمن اشاره به وضعیت نابسامان صهیونیست‌ها در داخل اراضی اشغالی و ناتوانی آن‌ها در مهار مقاومت فلسطینیان نه فقط در غزه و کرانه باختری بلکه در اراضی اشغالی ۴۸ گفت: «جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تهدیدات و طرف‌های تهدیدکننده با قاطعیت و جدیت برخورد می‌کند. در هر زمان که اثبات شود یک طرف و رژیمی در ارتباط با امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران اقدام نابخردانه‌ای انجام داده، طبیعتاً جمهوری اسلامی ایران با جدیت و قاطعیت برخورد می‌کند و کرده است و این را در عمل اثبات کرده است و در ارتباط با تهدید و اقدام متجاوز، حتماً دست متجاوز را قطع خواهد کرد.»‌سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: «رژیم صهیونیستی جدیت جمهوری اسلامی ایران را در پاسخ به اقدامات ضد امنیتی و تجاوزکارانه بار‌ها و بار‌ها دریافت کرده و طعم آن را چشیده است. در ارتباط با اقداماتی که این رژیم در منطقه و در کنار دولت امریکا انجام می‌دهد، ادبیات ما در این خصوص واضح و روشن است.»‌وی تصریح کرد: «هرگونه اقدام ضد امنیتی علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی رژیم صهیونیستی و با حمایت امریکا انجام شود، قطعاً دولت امریکا مسئولیت مستقیم دارد. هرگونه اقدامی که رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهد، با توجه به اینکه دولت امریکا متحد و حامی تمام عیار این رژیم است، در این رابطه امریکا باید پاسخگو باشد. ادبیات ما واضح و روشن است.» کنعانی بار دیگر تأکید کرد: «هرگونه اقدام از هر منشأیی علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، با قاطعیت از سوی جمهوری اسلامی ایران پاسخ داده خواهد شد و اگر اقدام از هر مسیر و از طریق هر واسطه‌ای برای کمک به متجاوز صورت گیرد، جمهوری اسلامی ایران در برخورد با طرف‌های کمک‌کننده هیچ تعلل و تردیدی در پاسخگویی به خود راه نخواهد داد.»

وی افزود: «این رژیم ناتوان‌تر از آن است که اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهد و جرئت چنین اقدامی را نخواهد داشت و طعم ضربات سخت ایران را در مواردی که اقدامات جزئی نابخردانه انجام داده، قبلاً چشیده است.»

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها