جواد منصوری: لازم است سفارت ایران در پکن تقویت شود

کد خبر: 1204916

سفیر سابق ایران در چین گفت: دولت چین در موقعیت کنونی روابط بین‌الملل بسیار علاقمند است که روابط خود را با ایران بسیار گسترش دهد، زیرا آنها از سوی غربی‌ها بر سر تایوان تحت فشار هستند.

جواد منصوری:  لازم است سفارت ایران در پکن تقویت شود

جواد منصوری سفیر سابق ایران در چین گفت: دو کشور ایران و چین در غرب و شرق آسیا در طول تاریخ صرف نظر روابطی که داشته‌اند، تأثیرگذار بوده‌اند و اگر دولت چین مطمئن شود ایران در روابطش با چین ثبات و جدیت دارد، قطعاً ایران برای آنها اولویت اول در منطقه خواهد بود.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز روابط ایران و چین تقویت و در ابعاد مختلف گسترش و توسعه یافته است. هم اکنون نیز در شرایط متفاوت سیاسی حاکم در روابط بین‌ الملل، روابط ایران و چین هم تعریف ویژه‌ای برای خود دارد و می‌توانند معادلات جهانی را به نحوی تحت تأثیر خود قرار دهند.

معاون سابق وزارت خارجه خاطر نشان ساخت: برای چین، ایران بازار اقتصادی خوبی است و مواضع سیاسی تهران به مراتب به پکن نزدیک‌تر است تا مواضع سیاسی برخی کشورهای عربی در منطقه، اما متأسفانه دولت‌های ما در گذشته در روابط با چین کوتاهی کرده‌اند. تمایل به غرب در برخی مدیران ما موجب این شده است که روابط با چین گسترش کافی پیدا نکند.

منصوری خاطر نشان ساخت: لازم است دولت آقای رئیسی به چینی‌ها این اطمینان را بدهد که روابط ما با آنها با ثبات، قطعی و بر اساس تعهدات است، زیرا برای سرمایه‌گذاری در کارهای زیر ساختی و نیز امور بلندمدت، وجود ثبات بسیار مورد اهمیت است.

مشاور رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ادامه تصریح کرد: لازم است دستگاه‌های ما در روابط با چین با یکدیگر هماهنگ و بر اساس منافع متقابل عمل کنند، زیرا در گذشته متأسفانه حتی برخی از دستگاه‌ها در اجرای قراردادهایی که دولت به آن متعهد شده بود، دچار ناهماهنگی و عدم اجرای درست آن بوده‌اند.

سفیر سابق ایران در چین اذعان داشت: دولت چین در موقعیت کنونی روابط بین‌ الملل بسیار علاقمند است که روابط خود را با ایران بسیار گسترش دهد، زیرا آنها از سوی غربی‌ها به چالش کشیده شده و تحت فشار هستند. در موضوع تایوان مسئله تجزیه و استقلال در چین مطرح شده است.

وی با تاکید بر اینکه لازم است سفارت ایران در پکن به شدت تقویت شود، گفت: باید رایزنان متخصص در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، علمی، انرژی، بانکی، دفاعی و غیره در آنجا حضور داشته باشند. در زمانی که بنده سفیر ایران در چین بودم شاهد بودم که آنها علاقه‌مند به گسترش روابط با ایران بودند، اما متأسفانه ما متخصصین کافی برای پیگیری و تعامل همیشگی نداشتیم، زیرا کارها فقط با یک یادداشت و امضا تفاهم نامه پیش نمی‌رود. امیدوارم دولت آقای رئیسی این موضوع را حل کند.

منصوری در خصوص برخی صحبت‌ها و حاشیه‌هایی که از سفر اخیر رئیس جمهور چین در عربستان به وجود آمد، اظهار داشت: دولت‌ها در برخی مواقع مواضعی را مطرح می‌کنند که لزوماً و در عمل پی‌گیر آن نیستند.

معاون سابق وزارت خارجه خاطر نشان ساخت: بعد از آن صحبت‌های مطرح در سفر مقامات چین به عربستان، چند تن از مقامات چین گفتند که ما به خوبی می‌دانیم و اعتقاد داریم که ایران باید بر تمامیت ارضی خود مسلط باشد و به هیچ عنوان به دنبال آن نیستیم که این مسئله خدشه‌دار شود.

وی در خصوص معاملات تجاری بین ایران و چین به غیر از دلار و با ریال و یوان، اظهار داشت: هند و پاکستان در تجارت خود با چین دلار را کنار گذاشتند، لذا باید از مقامات دولت پرسید که چرا تاکنون این کار را نکردند. هرچند به نظر می‌رسد در سفر آقای رئیسی به چین این موضوع و نیز تأکید بر تمامیت ارضی ایران، مورد توجه جدی واقع خواهد شد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها