سفیر اسبق ایران در چین در گفت‌وگو با «فردا»:

دشمنان ایران از سال‌ها پیش به دنبال ایجاد جنگ داخلی در کشور بوده‌اند

کد خبر: 1193604

جواد منصوری گفت: تقویت ارتباطات منطقه‌ای مهمترین مأموریت دستگاه دیپلماسی در این مقطع است.

دشمنان ایران از سال‌ها پیش به دنبال ایجاد جنگ داخلی در کشور بوده‌اند

گروه سیاست سایت فردا: سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در چین معتقد است تغییر معادلات بین المللی موجب شکل گیری جهان چند قطبی خواهد شد و ایران یکی از کشورهای صاحب نفوذ و تاثیرگذار در این معادلات به شمار می رود که باید از این نقش و این جایگاه به خوبی استفاده کند.

جواد منصوری در گفت‌وگو با سایت «فردا» ابتدا در خصوص تحولات و تغییرات معادلات جهانی همچنین تقابل قدرت های غرب و شرق گفت: «از چند سال قبل و مشخصا پس از دوران روی کار آمدن ترامپ در ایالات متحده همچنین بعد از وقایعی که در عراق اتفاق افتاد و بعد از شکست آمریکا در افغانستان وضعیت جدیدی در منطقه غرب آسیا و به دنبال آن در سطح جهانی به وجود آمد که آمریکا به اندازه گذشته قادر نیست به عنوان قدرت اول و یا تنها قدرت جهان تصمیم‌گیری و تصمیمات خودش را اجرایی کند. این مسئله در بین مردم عادی شاید چندان شناخته شده نبوده و از آن آگاهی نداشته باشند اما در محافل بین‌المللی کاملا مشخص و روشن بوده و در خصوص این موضوع بحث‌های زیادی انجام شده است».

منصوری اضافه کرد: «آمریکا به دنبال تغییر معادلات بوده و در همین راستا برای قدرتنمایی موضوع گسترش ناتو به شرق را مطرح کرد اما این مسئله هم با مقاومت روسیه مواجه شد. در ادامه ایالات متحده برای شدت بخشیدن به این جریان مسئله تایوان را برای تحریک چین دنبال کرد. طبیعتا این اقدامات در راستای تحقق اهداف آمریکا نتایج مطلوبی برای ایالات متحده در پی نداشت چرا که پیامدهای این اقدام تغییراتی دور از انتظار آمریکا بوده ازجمله به هم ریختن معادلات اقتصادی جهان خصوصا در بخش انرژی  همچنین تغییر شرایط در منطقه غرب آسیا که کاملا متفاوت از دو سال گذشته است و نشان می دهد ایالات متحدی به چیزی که می خواسته دست نیافته است».

سفیر سابق ایران در چین همچنین گفت: «جمهوری اسلامی ایران در راستای دفاع از امنیت، تمامیت ارزی و منافع ملی ناظر این تغییرات و معادلات است و در عین حال در این مدت بر توان دفاعی خودش افزود و موقعیت برتری را نسبت به گذشته در این بخش پیدا کرد. این مسئله برای برخی کشورها قابل تحمل نبوده و در همین راستا یک جنگ داخلی را علیه ایران آغاز کردند. در واقع طرف مقابل   می دانست جنگ مستقیم و حمله نظامی و لشگر کشی در قبال ایران قطعا نتیجه ای به همراه ندارد و تنها منجر به شکستی مفتضحانه خواهد شد. بر همین اساس دشمنان ایران موضوع جنگ داخلی را در کشور دنبال کردند و طراحی این عملیات از چند سال گذشته آغاز شده بود. برنامه مورد نظر خودشان را از چهارماه قبل عملیاتی کردند که  دیدیم در نهایت شکست خورد».

منصوری در پاسخ به سوالی پیرامون نقش جمهوری اسلامی ایران در این معادلات اظهار کرد: «آمریکا موقعیت گذشته خودش را به تدریج از دست داده و مسئله امروز این است که دنیا به سمت یک جهان چند قطبی پیش می رود. قطعا در محاسبات دولت ها برای آینده، ایران یکی از پارامترهای مهم و تعیین کننده به شمار می رود که باید روی نظرات توان و نفوذش محاسبه کنند. به همین دلیل همه توان خودشان را گذاشتند تا مانع از این نفوذ و قدرت ایران در منطقه شوند که به خواسته خودشان نرسیدند».

دیپلمات با سابقه در خصوص تأثیر این معادلات و تقابل غرب و شرق در مسئله برجام گفت: «از نظر من برجام اهرمی است برای فشار بر جمهوری اسلامی و برای گرفتن امتیازات منطقه ای یا امنیتی. به عبارت دیگر مسئله برجام یک ابزاری است برای معطل کردن ایران در بخش های اقتصادی و تجارت خارجی و چند سال گذشته هم در این زمینه به شدت این هدف را دنبال کردند  وتا حدودی هم در این زمینه به نتیجه رسیدند. از سویی  به اقتصاد کشور لطمه زدند و توانستند ما را در این بخش متوقف کنند و در جنگ تبلیغاتی علیه نظام کار کردند اما عملا موجب افزایش توان دفاعی و اتکای بیشتر ما به منابع داخلی شدند و در این بخش با شکست مواجه شدند».

منصوری همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون ارتباط تغییرات معادلات قدرت در حوزه دیپلماسی بین المللی و مسئله برجام گفت: «اخیرا باز هم نشانه‌هایی از تمایل به بازگشت طرح مقابل به مذاکره دیده شده که شاید یکی از اثار عدم موفقیتشان برای اجرای طرحی است که چند سال روی آن کار کرده بودند. باید ببینیم تصمیماتشون در این بخش واقعا چه هست. اینکه تمایل طرف مقابل به مذاکره واقعی است یا خیر و البته نباید این موضوع را فراموش کنیم  که باید مذاکرات بر اساس همان تعهدات قبلی باشد. البته در این خصوص هنوز نمی توان نظر قطعی داد و باید منتظر نشانه‌های بیشتری باشیم اما فراموش نکنیم که طرف مقابل در امتیازخواهی حد و مرز ندارد و وقتی هم یک توافق با آنها به امضا می‌رسد می‌بینیم که تعهداتشان را اجرا نمی‌کنند».

او در پایان پیرامون اولویت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در حوزه گسترش و تقویت روابط بین‌الملل نیز گفت: «به طور منطقی لازم است جمهوری اسلامی حداکثر تلاش خودش را برای تقویت روابط منطقه‌ای و همچنین با کشورهای آفریقا داشته باشد و البته در عین حال از تقویت ارتباطات با سایر کشورها از جمله در آمریکای جنوبی نیز غافل نشود. این مهمترین مسئولین و ماموریت دستگاه دیپلماتیک کشور است. ما می توانیم برای رفع نیازهای خودمان و همچنین تقویت واردات از ظرفیت کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی به خوبی استفاده کنیم اما لازم است در این حوزه همچنان اولویت اصلی کشورهای منطقه باشند و در مسیر رفع موانع و اقدامات اجرایی در راستای تقویت تعاملات و ارتباطات گام برداریم».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها