تقلای ضد ایرانی لندن و واشنگتن براساس اتهامات پهپادی

کد خبر: 1205130

.روزنامه گاردین در گزارشی از تقلای لندن و واشنگتن برای پرونده‌سازی علیه ایران به دلیل مشارکت نظامی در جنگ اوکراین خبر داد و به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت که ایران در حال تبدیل شدن به یک کشور پیشرو در زمینه تولید پهپادهای ارزان قیمت و مرگبار است.

تقلای ضد ایرانی لندن و واشنگتن براساس اتهامات پهپادی

مقام‌های آمریکایی که گاردین نامی از آن‌ها نبرده است ادعا کرده‌اند که ایران از جنگ اوکراین به عنوان ویترینی برای عرضه فناوری های خود در زمینه پهپاد استفاده می‌کند. «یافته‌های آژانس اطلاعات دفاعی نشان دادند که چگونه ایران از یک بازیگر پهپادی در منطقه‌ در خاورمیانه به مهم‌ترین حامی نظامی مسکو در جنگ تبدیل شده است.»

این نشریه انگلیسی افزود: یکی از مقامات آمریکایی، تهران را به عنوان یک کشور پیشرو در تولید پهپادهای ارزان قیمت و بسیار موثر توصیف کرد.

گاردین در ادامه، با تکرار ادعای بی‌اساس مشارکت نظامی ایران با روسیه در جنگ اوکراین و بازخوانی گزارش ادعایی که اخیرا درباره ارسال محموله جدید پهپادهای ایرانی با قایق و هواپیمای دولتی به روسیه منتشر کرد، نوشت: اگرچه عرضه پهپادهای ایرانی به مسکو برای استفاده در جنگ علیه اوکراین مدت‌هاست که در بسیاری به عنوان واقعیت تلقی می‌شود، اما مقامات آمریکایی تاکید کردند که هدف آنها متقاعد کردن افراد بدبین در بین مخاطبان جهانی در مورد عمق اطلاعاتی است که ایالات متحده در مورد محموله‌های پهپادهای ایران جمع آوری کرده است.

طبق این گزارش ادعایی، «ایران سه مدل پهپاد به روسیه عرضه کرده است: پهپادهای کامیکاز یکبار مصرف شاهد ۱۳۱ و ۱۳۶ که توسط مسکو به عنوان جایگزین ارزان‌تر برای موشک‌های کروز استفاده می‌شود و پهپاد چند منظوره مهاجر-۶ که می‌تواند برای جمع‌آوری اطلاعات و حمل محموله موشک عمل کند»

گاردین به نقل از مقام‌های آمریکایی مدعی شد که واشنگتن به دنبال حمایت گسترده‌تری برای وضع تحریم‌ها علیه ایران به دلیل عرضه پهپادهایش به روسیه است.

این نشریه انگلیسی ادعا کرد:‌ مقامات آمریکایی نشان دادند که چگونه استفاده ایران از پهپاد، از سال ۲۰۱۴ به سرعت توسعه یافته است، از جایی که پهپادهای آن در حملات بسیار محدودتر علیه اهدافی مانند آرامکو سعودی و کشتیرانی مورد استفاده قرار می‌گرفت تا استفاده گسترده از آنها در یک جنگ بزرگ متعارف.

گاردین به نقل از مقام‌های یادشده مدعی شد که جنگ اوکراین به ایران کمک کرد تا پهپادهای خود را توسعه دهد.

به گزارش ایرنا، غرب به رهبری آمریکا از ماه‌ها پیش و همزمان با تشدید تنش‌ها در جنگ اوکراین، ادعای مردود مشارکت نظامی ایران با روسیه در جنگ را مطرح کرده است. آمریکا ابتدا ادعای ارسال پهپادهای ایرانی را مطرح کرد و پس از آن، ادعای انتقال احتمالی موشک‌های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ را مطرح کرده است.

جمهوری اسلامی ایران بارها ادعای مطرح شده درباره ارسال پهپاد به روسیه را برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین رد و تصریح کرده است که هیچ سلاح و پهپادی برای به کارگیری در جنگ با اوکراین به روسیه نداده است.

طبق گزارش گاردین، ایالات متحده و انگلیس به دنبال پرونده سازی علیه ایران هستند تا حمایت‌ بیشتری را برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران کسب کنند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیشتر در همین زمینه گفت: متأسفانه کشورهایی که بزرگترین صادرکننده تسلیحات و تجهیزات به یک طرف جنگ هستند مایلند با دامن زدن به خبرهای کذب و جعلی افکار عمومی جهانی را دچار گمراهی و خطا کنند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نه در یک طرف جنگ و نه در کنار یک طرفی دیگر قرار دارد، تاکید کرد: ایران چنین طرح‌هایی را حتی در دست پیگیری هم ندارد.

کنعانی خاطرنشان کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران تشویق طرفین برای توسل به راهکار سیاسی و همچنین تشویق جامعه بین‌المللی برای کمک به شکل گیری راهکار سیاسی به منظور پایان دادن به جنگ است

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها