واکنش مقتدایی درباره سفر رئیس‌جمهور به چین

کد خبر: 1205146

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به چین گفت: گسترش روابط ایران و چین و متعاقب آن حضور ایران در سازمان شانگهای و نزدیک شدن به گروه بریکس نشانه‌هایی است که می‌توان چرخش قدرت به سمت آسیا را از آن دریافت کرد.

واکنش مقتدایی درباره سفر رئیس‌جمهور به چین

عباس مقتدایی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر رئیس جمهور به چین گفت: رفتارهای خصمانه غربی‌ها علیه ایران در سالهای اخیر موجب گرم شدن روابط کشورهای آسیایی با یکدیگر بسیار اثرگذار بوده است.

وی افزود: بازنده اصلی بدعهدی‌های اروپا و پیمان شکنی آمریکا در ماجرای برجام اروپا است که امروز بخشی از آن جنگ زده و بخش دیگر مشغول بایکوت دیپلماتیک کشورهای آسیایی و روسیه شده در حالی که تلاش‌های آنها در عمل نتایج عکس داشته و دنبال‌روی اروپا از آمریکا سبب شده تا چرخش قدرت به سمت کشورهای آسیای شرقی شتاب افزون‌تری به خود بگیرد.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس عنوان کرد: ایران به عنوان قدرت نوظهور در منطقه همکاری‌های گسترده خود با چین، روسیه و هند را آغاز کرده و حضور ایران در سازمان شانگهای و نزدیک شدن به گروه بریکس نشانه‌هایی است که می‌توان چرخش قدرت به سمت آسیا را از آن دریافت کرد. براین اساس سفر آقای رئیسی به پکن نشان می‌دهد که ایران و چین با همکاری یکدیگر به دنبال تحقق اقتصاد پرشتاب آسیایی هستند.

مقتدایی خاطرنشان کرد: البته همکاری ایران و چین منافعی در بر دارد که منحصر به ایران نمی‌شود و به واسطه کاهش طول مسیر ترانزیتی ریلی که خلیج فارس را به دریای سیاه متصل می‌کند، می‌تواند سایر کشورهای آسیایی و همسایگان متعدد ایران را نیز از منافع اقتصادی منتفع کند.

وی با بیان اینکه، آقای رئیسی نشان داد که عزم جدی در باز کردن راه‌های جدید اقتصادی دارد، گفت:  حفظ صلح  و امنیت بین المللی و تامین امنیت منطقه توسط کشورهای حاضر در منطقه، کوتاه کردن دست قدرت‌های بیگانه که به دنبال ناامنی در منطقه هستند و توسعه روابط اقتصادی دستاوردهایی است که کشورهای آسیایی به خوبی به آن دست پیدا کرده‌اند و این ابتدای مسیری است که آقای رئیسی با سفر به کشور چین و دیدار رسمی با مقامات این کشور آغاز کرده و در ماه‌ها و سالهای آینده  ابعاد مختلف این سفر تاریخی بروز و ظهور عینی پیدا خواهد کرد و تفاهم‌نامه‌ها و موافقنامه‌هایی که در جریان این سفر به امضای مقامات دو کشور می‌رسد، راه‌های جدیدی را برای گشایش‌های اقتصادی، پولی و تجاری برای ایران باز می‌کند.

تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها