ترجمه/ یادداشتی از حامد ابوالعز

تحریم ملت‌ها از ایران تا سوریه

کد خبر: 1205155

یک روزنامه‌نگار فلطسینی نوشت: تحریم های غربی شامل همه ابعاد زندگی بشری می شود؛ از زندگی روزمره گرفته تا خدمات بهداشتی و پزشکی ، غذایی ، تجاری و اقتصادی.

تحریم ملت‌ها از ایران تا سوریه

دکتر حامد ابوالعز، روزنامه نگار فلسطینی/ ترجمه از سایت فردا: ظاهرا بلایا و فجایع همچنان دست از سر ملت سوریه بر نمی دارد در حالی که تعداد کشته شدگان زلزله اخیر به بیش از 4500 نفر رسیده و در ترکیه از 25 هزار نفر عبور کرده است. امید به نجات یافتن جان های آنها که زیر آوار مانده اند شبیه به معجزه شده و حالا تلاش ها معطوف به مراقبت از صدها هزار آواره ای خواهد شد که نیاز به مراقبت و تامین غذا و دارو دارند.

فاجعه در ترکیه از نظر اعداد و ارقام به مراتب بزرگ تر است اما رسیدگی به آن در یک کشور یکپارچه و متحد آسان تر از شرایطی است که در سوریه وجود دارد.

استعمارگران سوریه را چند تکه کرده اند، تلاش برای فاصله انداختن و از بین بردن هویت یک ملت. آنها همچنان به دنبال اجرای سیاست زشت چند پاره کردن سوریه  هستند و می خواهند این ملت باور کند که از ابتدا کشور یکپارچه ای وجود نداشته و سوریه باید به چند منطقه مجزا تبدیل شود.

همه آن چیزی که غربی ها از عدم ارتباط تحریم ها به کمک های انسان دوستانه می گویند و مدعی آن می شوند بی ارزش است. تحریم های غربی شامل همه ابعاد زندگی بشری می شود؛ از زندگی روزمره گرفته تا خدمات بهداشتی و پزشکی ، غذایی ، تجاری و اقتصادی.

پیش از این می گفتند تحریم ها علیه ایرات شامل خدمات پزشکی نمی شود اما ملت ایران را در برابر فاجعه کرونا تنها گذاشتند تا زمانی که دولت این کشور توانست میلیون ها دوز واکسن کرونا از هم پیمانانش روسیه و چین تامین کند و این کشور را نجات بدهد. با این وجود ایالات متحده و اروپا در رقابت نزدیک برای خرید این واکسن ها بودند و پس از آن هم شدیدترین تحریم ها را علیه شرکت های دارویی که به ایران واکسن کرونا فروختند اعمال کردند.

غربی ها با مردم افغانستان هم چنین کردند، سرزمین ویران شده ای که ده ها سال تحت اشغال قرار گرفت، آن را نابود و ویران کردند ، مردمش را به خاک و خون کشیدند و در پایان آنها را به فعالیت های تروریستی متهم ساختند.

حالا و پس از زلزله ویرانگر در حالی که کشورهای غربی مدعی بودند برای کمک به مردم سوریه تلاش می کنند با تضعیف این کشور و تبدیل آن به سرزمینی از هم پاشیده و آشفته موجب به خطر افتادن جان مردم سوریه شدند.

با این وجود حالا وقت مطالبه از کشورهای غربی است که در قبال ادعاهای خودشان ازجمله دفاع از حقوق بشر و شعارهای انسان دوستانه پاسخگو باشند. از سوی دیگر در این وقایع دروغگویی ایالات متحده و اروپا به دیگر برادران عرب ما ثابت شده و می بینند که در سوریه هیچ امیدی به کمک رسانه این مدعیان نبوده و نیست و باید کشورهای اسلامی و عربی فکری به حال مردم سوریه کنند.

آنها نه کمک فرستادند و نه حتی اجازه می دهند که سایر کشورها به مردم سوریه کمک کنند و آنچه که در کوتاهی و کم کاری برخی کشورهای عربی در کمک به مردم سوریه می بینیم از ترس تحریم ها و مجازات های کشورهای غربی است.

به همین دلیل از برادرانمان در ایران ، سودان، لبنان، امارات ، الجزایر و عربستان درخواست می کنیم به کمک هایشان ادامه بدهند چرا که مردم سوریه در سرمای سخت زمستان و در سایه تحریم های ظالمانه دولت های غربی بیش از هر چیز به غذا و سرپناهی برای زندگی در این روزهای سخت نیاز دارند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها