در دومین روز سفر رئیسی به چین چه گذشت؟

کد خبر: 1205272

رئیس جمهوری اسلامی ایران دومین روز از سفر خود به جمهوری خلق چین را با بازدید از دانشگاه ملی پکن آغاز کرد که دانشجویان این دانشگاه با بیان قطعه شعری فارسی ورودش را گرامی داشتند. جزییات روز دوم این سفر مهم را در این بسته خبری بخوانید.

در دومین روز سفر رئیسی به چین چه گذشت؟

رئیس جمهوری اسلامی ایران دومین روز از سفر خود به جمهوری خلق چین را با بازدید از دانشگاه ملی پکن آغاز کرد که دانشجویان این دانشگاه با بیان قطعه شعری فارسی ورودش را گرامی داشتند. جزییات روز دوم این سفر مهم را در این بسته خبری بخوانید.

آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» در دومین روز از سفر سه روز خود به پکن پایتخت چین، از دانشگاه پکینگ در شهر هایدیان بازدید کرد؛ این دانشگاه در واقع نخستین دانشگاه جامع ملی چین است که در سال ۱۸۹۸ میلادی تأسیس شد و پس از انقلاب سال ۱۹۱۱ میلادی به دانشگاه ملی پکن تغییر نام داد و از سال ۱۹۴۹ به این دانشگاه پکن می‌گویند. این دانشگاه از زمان تأسیس تاکنون یک دانشگاه برتر آموزش عالی در چین بوده است. دانشگاهی که برخی از برجسته‌ترین چهره‌های تاریخ چین از جمله مائو تسه تونگ را آموزش داده است.

حال صبح امروز به وقت محلی در بدو ورود آیت الله سیدابراهیم رئیسی به دانشگاه پکن؛ دانشجویان این دانشگاه با خواندن قطعه شعری فارسی به وی خوش آمد گفتند و در مراسمی با حضور رئیس، استادان و دانشجویان این دانشگاه هائو پینگ رئیس دانشگاه پکن به پاس خدمات و اقدامات رئیس جمهور اسلامی ایران در مسیر تقویت و توسعه روابط ایران و چین و همچنین حفظ صلح و ثبات در منطقه و جهان، عنوان «استاد افتخاری» دانشگاه پکن را به وی اعطا کرد.

در دومین روز سفر رئیسی به چین چه گذشت؟

رئیس دانشگاه پکن با ابراز خرسندی از حضور رئیس جمهور ایران و هیات همراه در کشور چین و در این دانشگاه گفت: به پاس خدمات و اقدامات آیت الله رئیسی در مسیر تقویت و توسعه روابط ایران و چین و همچنین حفظ صلح و ثبات در منطقه و جهان، عنوان «استاد افتخاری» دانشگاه پکن به او اعطا می‌شود و "لی لینگ"، "لیو اینگ جون"، "شب گوانگ" و "بویینگ بینگ " چهار استاد برتر این دانشگاه در زمینه ایران شناسی و آموزش زبان فارسی هم تجلیل شدند.

در دومین روز سفر رئیسی به چین چه گذشت؟

دنیای نوین نیازمند نظمی نوین برای شکل گیری چندجانبه‌گرایی واقعی است

رئیس جمهور هم در این جمع به پیشینه تاریخی روابط ایران و چین اشاره کرد و گفت: چین از طریق جاده ابریشم باستانی، جهانی شد و این سعادت و رفاه از رهگذر این مسیر تجاری و بازرگانی در ایران زمین پایداری یافت که نه تنها مهمترین مسیر در تسهیل تجارت و همکاری میان ملت‌های مختلف بوده، بلکه به مثابه ریسمانی فرهنگی جوامع گوناگون را در طول تاریخ به یکدیگر پیوند داده است.

آیت الله رئیسی در ادامه با استقبال از ابتکار کمربند-راه از طرف دولت چین تصریح کرد که با احیای این ابتکار در جهان جدید، دو ملت بار دیگر عزم راسخ خود را برای تحکیم دوستی و برداشتن گام‌های استوار در راه توسعه همگون و شراکت راهبردی برای شکل دادن به آینده امیدبخش برای سعادت جامعه بشری نشان داده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در دانشگاه پکن با بیان اینکه جهان جدیدی در حال شکل‌گیری و نظم کهنه رفتنی است، تاکید کرد که دنیای نوین، نظمی نوین می‌طلبد که در آن چندجانبه‌گرایی واقعی، هم‌افزایی حداکثری، همبستگی و دوری هر چه بیشتر از یک جانبه‌گرایی رواج یابد تا در نهایت نظمی عادلانه و منصفانه پدید آید. همچنین با توجه به قرار گرفتن آسیا در کانون تغییرات جهانی در حال ظهور، حفظ و تقویت صلح در این پهنه گسترده نه تنها یک انتخاب بلکه یک ضرورت است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه قدرت ایران، قدرتی امنیت‌ساز است و ظرفیت‌های منطقه‌ای آن، حامی صلح و ثبات در کشورهاست و فقط برای مقابله با تهدید قدرت‌های سلطه‌گر به کار گرفته می‌شود، افزود: یکی از موفقیت‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران غلبه بر چالش‌های فراملی نظیر تروریسم و افراط‌گرایی در غرب آسیا است.

در دومین روز سفر رئیسی به چین چه گذشت؟

حضور در جمع از اندیشمندان و فرهیختگان برتر چین

سپس رئیس جمهور اسلامی ایران با جمعی از اندیشمندان و فرهیختگان برتر چین دیدار کرد و به تشریح مواضع کشورمان در عرصه‌های منطقه ای و جهانی و نیز روابط تهران و پکن پرداخت که در این دیدار جمعی از صاحب نظران عرصه های علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاههای چین حضور داشتند.

آیت الله رئیسی در این جمع گفت: صاحبان اندیشه در کشورهای مستقل به مثابه دیده‌بانی تیزبین از هویت تمدنی کشورشان در مواجهه با تهاجمات نظام سلطه حراست کنند و ایران ظرفیت‌های عظیمی دارد که بالفعل شدن آنها در رشد کشورهای منطقه و حتی آسیا موثر است

او تنها راه مقابله با تهدید آمریکا و هم‌پیمانانش ایستادگی و مقاومت دانست و گفت: آنچه دو کشور ایران و چین را در کنار هم قرار داده سابقه تمدنی، مواضع مشترک در مخالفت با یکجانبه‌گرایی، استقلال‌طلبی و نفی سلطه‌گری و سلطه‌پذیری است.

در دومین روز سفر رئیسی به چین چه گذشت؟

حضور در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و چین، دیدار با ایرانیان مقیم این کشور از دیگر برنامه‌های آقای رئیس‌جمهور در سفر سه روزه خود به این کشور است.

نشست فعالان اقتصادی عصر امروز با حضور دهها تن از مدیران ارشد شرکت های چینی در زمینه های صنعت و معدن، انرژی و حمل و نقل برگزار و راههای تجارت با ایران، سرمایه گذاری و پیشبرد پروژه های کلان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس‌جمهور: چین را شریک قابل اعتماد تجاری خود می‌دانیم

 آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه در جمع نمایندگان دهها شرکت بزرگ اقتصادی این کشور حاضر شد و پس از شنیدن نقطه نظرات نمایندگان ۱۰ ابر شرکت چینی و تعدادی از شرکت‌های فعال ایرانی در این کشور گفت: با توافقات خوبی که در این سفر به دست آمده است، شرکت‌های اقتصادی دو کشور می‌توانند برای توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف گام‌های بلندی بردارند.

رئیس جمهور برداشتن گام‌های بلند در تعاملات را، از جمله توافقات خود با رئیس جمهور چین دانست و افزود: در هر دو کشور ظرفیت‌های به کار گرفته نشده بسیاری وجود دارد که هر دو رئیس جمهور بر بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها برای ارتقای بیش از پیش همکاری‌ها تاکید کردیم.

آیت‌الله رئیسی در ادامه از توافق با رئیس جمهور چین درباره تشریک مساعی دو کشور برای مقابله با یکجانبه‌گرایی خبر داد و با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دو تمدن بزرگ ایران و چین اظهار داشت: ایران، چین را شریک قابل اعتماد تجاری برای خود می‌داند و معتقد است که می‌توان از ظرفیت همکاری‌های دو کشور در مسیر توسعه ایران بهره برد.

رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌های کم‌نظیر اقتصادی و ژئواستراتژیک ایران و نقش بسیار مهمی که ایران در تجارت کالا با آسیای مرکزی، قفقاز و اروپا دارد، افزود: شرکت‌های چینی می‌توانند از این ظرفیت‌ها برای تبادل کالا و همچنین سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

آیت الله رئیسی با استقبال از فعالیت شرکت‌های چینی در زمینه سرمایه‌گذاری اقتصادی و انتقال تکنولوژی تصریح کرد: پیشرفت‌های چین در فناوری‌های نوین و توسعه و پیشرفت شرکت‌های دانش بنیان در ایران زمینه مناسبی برای همکاری ایجاد کرده که باید از آن استفاده کرد.

رئیس‌جمهور همچنین بر ضرورت تسهیل فعالیت شرکت‌های دو کشور و رفع موانع موجود در این زمینه تاکید کرد./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها