واشنگتن: حامیان روسیه در دور زدن تحریم‌ها، تحریم می‌شوند

کد خبر: 1205562

«ویکتوریا نولاند» نفر سوم وزارت خارجه آمریکا از برنامه واشنگتن و گروه هفت برای تشدید تحریم‌ها علیه روسیه و هدف قرار دادن کشورهای حامی مسکو خبر داد.

 واشنگتن: حامیان روسیه در دور زدن تحریم‌ها، تحریم می‌شوند

 به گفته معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی واشنگتن درصدد تشدید تحریم‌ها علیه روسیه است و کشورهایی که به مسکو برای دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کنند هم هدف تحریم قرار می‌گیرند.

«ویکتوریا نولاند» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی در آستانه اولین سالگرد جنگ اوکراین و روسیه یک نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، به سوالات در این باره جواب داد.

به گزارش وبگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، «کریستینا زلنیوک» خبرنگار شبکه تلویزیونی اوکراین از این مقام واشنگتن سوال کرد: «به نظر شما اهداف پوتین در سال دوم این جنگ تمام عیار علیه اوکراین چه خواهد بود؟ آیا او دوباره برای تصرف کی‌یف تلاش خواهد کرد؟ و آیا اکنون می‌توان گفت که این جنگ سال‌ها ادامه خواهد داشت؟»

معاون «آنتونی بلینکن» در جواب به این سوال گفت: «کریستینا، یکی از کارهایی که من هرگز دوست ندارم انجام دهم و الان هم نمی‌خواهم شروع به انجامش بکنم، این است که در وارد فکر ولادیمیر پوتین بشوم. این جایی نیست که من بخواهم باشم. فکر می‌کنم آنچه دیدیم این است که او به اندازه‌ای مغرور است که باور دارد می‌تواند اوکراین را شکست دهد، اوکراین (متعلق به) روسیه است و او (به جنگ) ادامه خواهد داد».

نفر سوم وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: «من فکر می‌کنم سوال جالب‌تر این است که آیا مردم روسیه از این موضوع حمایت خواهند کرد با توجه به اینکه بیش از ۲۰۰ هزار روسی طی یک سال کشته یا زخمی شده‌اند. آنها در برخی جهات، بیش از نیمی از تجهیزات نظامی خود را در این جنگ از دست داده‌اند و بیش از یک میلیون نفر از باهوش‌ترین و بهترین شهروندان روس‌یه کشورشان را ترک کرده‌اند».

به گفته او، « این جنگ برای مردم عادی روسیه چه چیزی دارد؟ هیچ چیز. مرگ، ویرانی، از دست دادن آینده، از دست دادن پتانسیل‌های فناوری و اقتصادی که از ادغام شدن با ما حاصل می‌شود».

در ادامه این نشست مجازی، یک خبرنگار از این مقام ارشد دولت جو بایدن درباره اینکه تا چه زمانی آمریکا به حمایت‌های خود از اوکراین ادامه می‌دهد، سوال کرد و همچنین پرسید: «

ایالات متحده در اوکراین چه می‌خواهد؟ آیا می توانید پس از یک سال از این جنگ به ما ایده بدهید؟»

ویکتوریا نولاند جواب داد: «رئیس‌جمهور (جو بایدن) گفته است که ما از اوکراین تا هر زمانی که طول بکشد حمایت خواهیم کرد. اوکراین برای بازگرداندن تمام اراضی خود در داخل مرزهای بین‌المللی می جنگد. ما از آنها حمایت می کنیم، از جمله در آماده سازی یک فشار سخت بعدی برای بازپس گیری قلمرو آنها».

وی ادامه داد: «واضح است که اگر روسیه از جنگ دست بردارد، این جنگ می‌تواند همین فردا پایان یابد. متاسفانه، اگر اوکراین جنگ را متوقف کند، اوکراین پایان خواهد یافت. بنابراین این تصمیم اوکراین است که چگونه این جنگ را پیش ببرد. این تصمیم اوکراین است که چگونه آنها راه‌های دیگری را برای صلح از جمله از طریق دیپلماسی دنبال کنند اما موضع ما تغییر نکرده است».

در ادامه این نشست، خبرنگار رویترز از ویکتوریا نولاند معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی سوال کرد: «چگونه ایالات متحده قصد دارد اجرای تحریم‌ها در ارتباط با روسیه را افزایش دهد و اعمال تحریم‌های مالی چه نقشی می‌تواند داشته باشد؟»

مقام ارشد واشنگتن در جواب گفت: «من فکر می‌کنم که شما بیست و چهارمین بسته جدید تحریم‌ها را از سوی ایالات متحده و همه شرکایمان در گروه هفت خواهید دید. این تحریم‌ها در موضوعات خاصی که قبلا در آن‌ها فعال بوده‌ایم، به‌ویژه در محدود کردن جریان فناوری به صنایع دفاعی روسیه، تجهیزات پیشرفته و غیره، به تحریم افرادی که به طور مستقیم در انجام این جنگ و حمایت از آن نقش دارند، عمیق‌تر و گسترش خواهد یافت».

به گفته نولاند، تحریم‌های جدیدی که آمریکا و متحدانش درصدد اعلام و اجرا هستند، آنهایی را که به روسیه برای دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کنند، هم شامل خواهد شد.

او گفت: «ما همچنین تعدادی هدف خواهیم داشت که به موضوع فرار از تحریم‌ها می‌پردازند، زیرا می‌بینیم که روس‌ها کاملا هوشمندانه عمل می‌کنند، از واردات لپ‌تاپ و یخچال از طریق کشورهای ثالث، از جمله گاهی اوقات از کشورهای خودمان، که سپس آنها را استخراج می‌کنند. تراشه ها و چیزهای دیگری که وارد ماشین جنگی آنها می‌شود».

نفر سوم وزارت خارجه آمریکا افزود: «تحریم‌های بانکی را گسترش می‌دهیم. ما کنترل صادرات خود را گسترش خواهیم داد که بخش عمده‌ای از تجارت غیرقانونی را در بر می‌گیرد و به ویژه مناطق نگران کننده و کشورهایی را هدف قرار می‌دهیم که به روسیه برای دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کنند. ما به طور علنی درباره نگرانی‌های خود در مورد ایران، کره شمالی، چین صحبت کرده‌ایم اما کشورهای دیگری نیز وجود دارند که خواسته یا ناخواسته از آنها برای فرار از تحریم‌ها استفاده می‌شود. و دور بعدی بسته‌ها، هم از طرف ما و هم از طرف شرکای ما در گروه هفت، بسیار بسیار دقیق روی آن تمرکز خواهد کرد».

هشدار این مقام ارشد دولت جو بایدن درباره تشدید تحریم‌ها علیه روسیه در شرایطی مطرح شده که واشنگتن و متحدانش از آغاز جنگ اوکراین، در حال اعمال فشارهای بی سابقه علیه روسیه هستند؛ فشارهایی که از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ۱۴۰۰) به بهانه آغاز جنگ شروع شده و همچنان ادامه دارد.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و انگلیس و دیگر متحدانشان، همزمان با تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، در حال ارائه حمایت‌های همه جانبه تسلیحاتی، اقتصادی و اطلاعاتی به اوکراین هستند.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها