امریکا علیه برجام رئیس القاعده را در ایران جست‌وجو کرد!

کد خبر: 1205758

امریکا که همیشه در میز مذاکرات هسته‌ای دنبال بهانه‌تراشی بود تا بتواند امتیازات زیادی را از ایران بگیرد، این بار هم کمک‌های تسلیحاتی ادعایی به روسیه و تبادل زندانیان را دستاویز خود قرار داده و گفته که برجام را از دستور کار خود خارج کرده است. ادعای حضور رهبر القاعده در ایران هم سناریوی جدیدی است که واشنگتن با هدف تحت فشار قرار دادن کشورمان از آن بهره برداری می‌کند.

امریکا علیه برجام رئیس القاعده را در ایران جست‌وجو کرد!

در حالی که در هفته‌های اخیر امریکایی‌ها با پیغام و پسغام‌های خود از طریق میانجی‌های اروپایی و عربی خواستار احیای برجام و بازگشت به میز مذاکرات بودند، اما همزمان در این مسیر کارشکنی می‌کنند و نشان می‌دهد اراده‌ای برای بازگشت به توافق هسته‌ای ندارند. امریکا که سنگ‌اندازی‌هایش در ریل مذاکرات هسته‌ای بر همگان ثابت شده است، این بار هم بهانه دیگری را برای تحت فشار قرار دادن ایران برای خود تراشیده است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی امریکا ادعای واشنگتن مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین را تکرار کرده و گفته است: «ایران با عرضه صد‌ها پهپاد دارای قابلیت‌های مهلک به آن‌ها (روسیه)، به طور مستقیم و قابل اثباتی به روسیه در این جنگ کمک می‌کند.»

کربی افزود: «موضوع توافق هسته‌ای ایران در حال حاضر در دستور کار قرار ندارد.» یکی از مقامات ارشد کاخ سفید با تکرار ادعای کمک ایران به روسیه در جنگ اوکراین، وقفه در روند احیای توافق هسته‌ای را با این ادعا مرتبط دانست. اظهارات مقامات امریکایی در پی این مطرح می‌شود که اوکراین و دیگر متحدان غربی آن مدعی هستند ایران با عرضه پهپاد‌ها به روسیه، از جنگ آن علیه اوکراین حمایت می‌کند. مقامات ایران بار‌ها این ادعا‌ها را رد کرده و گفته‌اند ارسال پهپاد‌ها به روسیه به پیش از زمان جنگ اوکراین مربوط می‌شود و برای کشتار مردم اوکراین ارسال نشده است. هر چند تاکنون نیز مقامات اطلاعاتی امریکا و اوکراین سند متقنی درباره اینکه آیا پهپاد‌های انتحاری مورد استفاده در اوکراین متعلق به ایران است، پیدا نکرده‌اند و همه چیز فقط در حد حدس و گمان است. مقامات واشنگتن در ماه‌های اخیر بار‌ها گفته‌اند برجام را از روی میز برداشته‌اند و فعلاً روی اغتشاشات داخل ایران متمرکز هستند، اما با توجه به فروکش کردن اغتشاشات و ناامیدی غربی‌ها از پیروزی آشوبگران، این بار گزینه دیگری را علم کرده‌اند تا به جامعه جهانی اینگونه القا کنند که مقصر اصلی شکست مذاکرات تهران است نه واشنگتن.

تمرکز بر تبادل زندانیان

مثل توافقات سال ۲۰۱۵ در میز مذاکرات که امریکا خواستار آزادی شهروندان زندانی خود در ایران شده بود، این بار هم این گزینه را به عنوان یکی از موانع بازگشت به مذاکرات اعلام کرده است که روی آن نیز باید توافقاتی حاصل شود. به گزارش اسپوتنیک، ند‌پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا پنج‌شنبه شب در ادامه ادعا‌های خود گفت: «برجام برای ماه‌هاست که در تمرکز ما نیست. تمرکز ما روی سه چیز است؛ اینکه به ایران بفهمانیم باید سرکوب مردم خود را پایان دهد، کمک امنیتی و پهپادی به روسیه انجام ندهد و امریکایی‌های بازداشت‌شده را آزاد کند.»

این دیپلمات امریکایی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره گزارش روز چهارشنبه شبکه ان‌بی‌سی که در آن مدعی شده بود، گفتگو‌های غیرمستقیمی میان تهران و واشنگتن درباره تبادل زندانیان میان دو کشور با میانجی‌گری قطر و انگلیس در جریان است، این گزارش را رد نکرد و گفت: «من در موقعیتی نیستم که تمام جزئیات گزارش را تأیید کنم، اما در هسته گزارش همان‌طور که خواندم، نشان می‌دهد ما متعهد هستیم هر کاری می‌توانیم برای تأمین آزادی شهروندان امریکایی انجام دهیم تا در اسرع وقت سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز را به خانه بیاوریم. من البته نمی‌توانم وارد جزئیات آنچه ممکن است در جریان باشد، شوم.»

مسئله تبادل زندانیان هم که امریکا بازگشت به میز مذاکرات را به آن گره زده، در حالی است که به گفته ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در این مورد هم ایران از خود حسن‌نیت نشان داده ولی طرف امریکایی به تعهداتش عمل نکرده است.

حضور القاعده در ایران

امریکا برای اینکه نشان دهد ایران برای منطقه و جهان خطرناک است و همه باید در برابر آن جبهه‌گیری کنند، این بار سناریوی جدیدی را هم به برنامه‌های خود افزوده است. در همین رابطه، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در سخنانی مدعی شد: «ارزیابی ما با ارزیابی سازمان ملل مطابقت دارد که سیف العدل (رهبر القاعده) در ایران مستقر است. وقتی صحبت از حضور او در آنجا می‌شود، ارائه پناهگاه امن به القاعده تنها نمونه دیگری از حمایت گسترده ایران از تروریسم، فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده آن در خاورمیانه و فراتر از آن است.» ایران در واکنش به این ادعا، گفته که این نوعی فرار به جلو برای متهم کردن ایران در عرصه بین‌المللی است. همه این ادعا‌هایی که امریکا علیه ایران مطرح می‌کند، با هدف گرفتن امتیازات بیشتر در میز مذاکرات برجام انجام می‌شود و خودشان نیز به خوبی می‌دانند که ایران بزرگ‌ترین قربانی تروریسم در جهان است و در یک دهه گذشته هم در خط مقدم مبارزه با گروه‌های تروریستی تحت حمایت غرب قرار داشته و امنیت کشور‌های منطقه را تأمین کرده است.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها