غوغای سیاسی آژانس برای هیچ!

کد خبر: 1206236

چند روز پس از خبرسازی رویترز مبنی بر تغییرات در تأسیسات اتمی فردو، رسانه امریکایی بلومبرگ مدعی افزایش سطح غنی‌سازی ایران به بیش از 60 درصد شد

غوغای سیاسی آژانس برای هیچ!

در حالی که چند روز تا نشست فصلی شورای حکام باقی مانده است، یک رسانه امریکایی با ادعای خبری به نقل از دیپلمات‌های بلندپایه مدعی شد که ناظران آژانس انرژی اتمی، اورانیوم غنی شده را در ایران شناسایی کرده‌اند که کمی کمتر از سطح مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته‌ای است. شامگاه یکشنبه بلومبرگ مدعی شد بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران هفته گذشته اورانیوم ۸۴ درصد غنی‌شده را شناسایی کرده‌اند. پس از انتشار این گزارش توسط رسانه امریکایی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان این که  از گزارش‌های اخیر در رسانه‌ها درباره سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران باخبر است، نوشت: آژانس در حال گفت‌وگو با ایران درباره نتایج فعالیت‌های راستی‌آزمایی اخیر در ایران است و اطلاعات مقتضی را به شورای حکام ارائه خواهد کرد.

دروغی به نام غنی‌سازی 84درصدی

در پی همین ادعاها بود که سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تاکنون غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد نداشته‌، گفت: وظیفه اعضای آژانس مراقبت از جایگاه حرفه‌ای آن است و نباید اجازه دهند از این سازمان بین‌المللی برای مقاصد سیاسی سوءاستفاده کنند. بهروزکمالوندی در مورد مطالب منتشر شده در خبرگزاری بلومبرگ افزود: مطالب منتشر شده سیاه‌نمایی و تحریف حقایق است و وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرایند غنی‌سازی به معنی غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد نیست.

وی در تشریح این مسأله گفت: آنچه آژانس با ایران مطرح کرده در خصوص وجود ذره یا ذراتی از اورانیوم با غنای بالای ۶۰ درصد در محل شیر برداشت محصول، از طریق نمونه‌برداری متداول است.

این موضوع در روند غنی‌سازی امری بسیار طبیعی بوده که حتی می‌تواند با کاهش خوراک آبشارهای سانتریفیوژ در یک لحظه به وجود بیاید ولی آنچه حائزاهمیت است محصول تولیدی نهایی است که جمهوری اسلامی ایران تاکنون مبادرت به غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد نکرده است.

گروسی باید پاسخگو باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز این فضاسازی ضدایرانی را قوی‌ترین استفاده ابزاری از آژانس دانسته و سوء‌استفاده از آن در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها را مردود اعلام کرد و گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید در چهارچوب وظایف حرفه‌ای و تخصصی که در ارتباط با توافق هسته‌ای به آنان محول و واگذار شده است، وظایف تخصصی خود را ایفا کند.

ناصر کنعانی در واکنش به رسانه‌ای شدن مسائل تخصصی و انتشار گزارشات ناقص و آلوده به مقاصد سیاسی نیز هشدار داد آقای گروسی باید پاسخگو باشد که چرا فعالیت‌های آژانس به رسانه درز پیدا می‌کند.

ادبیات غیردیپلماتیک بورل

حاشیه‌سازی آژانس در حالی بود که همزمان جوزپ بورل در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه ایران به رایزنی در خصوص مسائل گوناگون مشغول بود. در جریان این تماس امیرعبداللهیان ضمن تشریح حمایت میلیونی مردم از نظام جمهوری اسلامی ایران و نفی دخالت بیگانگان و سیاست معقولانه ایران

درموضوع بحران اوکراین، در تعاملات میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص موضوعات پادمانی اظهار داشت: درحال برنامه‌ریزی برای سفر آژانس به تهران هستیم و ابتکارات مشترکی را در دستور کار داریم. امیرعبداللهیان افزود: اگر آژانس با نگاه فنی و غیرسیاسی عمل کند، امکان دستیابی به چهارچوبی برای حل و فصل موضوع وجود دارد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از این تماس در صفحه توئیترش مدعی شد: «دوباره موضع اتحادیه اروپا را در قبال رفتار ایران مورد تأکید قرار دادم؛ نقض حقوق بشر را متوقف کند، دست از حمایت از جنگ متجاوزانه روسیه بکشد و بازداشت شهروندان اتحادیه اروپا را متوقف کند. بورل در ادامه نوشت: ایران باید فوراً با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.» این پیام توئیتری حتی واکنش دیگر کشورها را نیز در برداشت و باعث شد میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با انتقاد از سیاست‌های اتحادیه اروپا تأکید کند، زبان تهدید درقبال ایران جواب نمی‌دهد. گفتنی است چندی قبل نیز رویترز ادعای تغییراتی در تأسیسات فردو را مطرح کرد. این ادعا نیز به استناد گزارش یکی از بازرسان آژانس انجام شده بود که بازرس مذکور پس از بازدید مجدد به تصحیح اشتباه خود مبادرت کرد. به نظر می‌رسد آژانس بدون تعارف به بازوی جنگ روانی امریکا در خصوص فعالیت صلح‌آمیز ایران تبدیل شده است.

بازی رسانه ای با بلوف تحریم بانکی

نمایش تحریم به بهانه حمایت از اغتشاشگران و تأثیرگذاری بر بازار ارز و وضعیت اقتصادی ایران همچنان ادامه دارد اما شواهد نشان می‌دهد فاصله ادعاها و جوسازی‌های رسانه‌ای با واقعیات تا چه میزان زیاد بوده است. در روزهای اخیر رسانه‌های ضدانقلاب و اصلاح طلب با انتشار خبری مدعی بودند که تحریم‌های بانکی در دستور کار اتحادیه اروپا قرار دارد. روز گذشته اتحادیه اروپا اعلام کرد که دو نهاد یعنی بنیاد تعاون فراجا و پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی فراجا و ۳۲ فرد ایرانی از جمله چند نماینده مجلس را تحریم کرده است. این تحریم‌ها در حالی است که نام هیچ بانک یا مجموعه اقتصادی در این تحریم‌ها وجود ندارد. این اولین و آخرین جنگ روانی صورت گرفته با ادعای اعمال تحریم‌های جدید و اثرگذار نبوده است. چند هفته قبل نیز با ادعای آنکه قرار است شورای وزیران اتحادیه اروپا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست سازمان های تروریستی قرار دهد جوسازی رسانه‌ای گسترده ای راه اندازی شد. رسانه‌های فارسی زبان بیگانه با پخش برنامه های ویژه خبری تلاش داشتند تا این اقدام را حتمی و اثرگذار نشان دهند. اما شورای وزیران این اتحادیه نه تنها برای این مسأله تصمیم گیری نکرد که جوزپ بورل رسماً اعلام کرد به دلیل عدم علاقه مندی به سپاه پاسداران نمی‌تواند موافق تروریستی اعلام کردن آن شود. رسانه‌های ضدانقلاب، تیم‌های رسانه ای مخالف دولت و همچنین کانال غیررسمی قیمت ارز نیز با تکیه به همین خبرها انتظارات بیهوده تورمی را دامن می‌زدند. حالا با آخرین تحریم‌های اتحادیه اروپا مشخص شده است که باز هم کوه تحریم‌ها و بلوف های دشمنان موش زاییده است.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها