پاسخ گُنگ بورل به سوال منطقی وزیر خارجه چین

کد خبر: 1206515

وزیر خارجه چین پس از طرح سوالی مبنی بر اینکه چرا اتحادیه اروپا تا این اندازه نگران ارسال احتمالی سلاح از پکن به مسکو است، با پاسخ عجیب مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مواجه شد!

پاسخ گُنگ بورل به سوال منطقی وزیر خارجه چین

به گزارش راشاتودی، وانگ‌یی، وزیر خارجه چین هفته گذشته در کنفرانس امنیتی مونیخ با جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا ملافات کرد و پس از این دیدار، بورل درباره هرگونه کمک احتمالی چین به ارتش روسیه هشدار داد و گفت که اتحادیه اروپا آن را «خط قرمز» می‌داند.

بورل در گفت‌وگو با خبرنگاران در نشست دیروز (سه‌شنبه) ناتو، گفت که او وانگ در مونیخ «مکالمه صریحی» داشتند.

در جریان این دیدار، وانگ به وضوح اعلام کرد که «چین برای کشورهای درگیر جنگ سلاح تامین نمی‌کند و هیچ برنامه‌ای برای ارسال سلاح به روسیه ندارد. به گفته بورل، وانگ تاکید کرده که این تصمیم «یک اصل در سیاست خارجی چین» است.

با این حال، بورل گفت که وانگ از او این سوال را پرسیده است: «چرا وقتی خودتان (اتحادیه اروپا) برای اوکراین سلاح تامین می‌کنید، تا این حد نگران تامین احتمالی سلاح از چین برای روسیه هستید؟»

بورل می‌گوید که پاسخ این سوال را با توضیح «تفاوت بزرگ» میان دو سناریو موجود داده و بر «آنچه در جنگ اوکراین اروپایی‌ها را به خطر می‌اندازد» تاکید کرده، هرچند هیچ توضیحی درباره این تفاوت نداده است!

بورل تنها مقام ارشد غربی نیست که به پکن درباره حمایت احتمالی از ارتش روسیه هشدار داده است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز هفته گذشته مدعی شد که واشنگتن همین حالا هم از حمایت چین از مسکو با سلاح‌های غیرمرگبار آگاه است و تهدید کرد که اگر این حمایت‌ها به سلاح‌های کشنده تبدیل شود، «عواقب جدی برای پکن در پی خواهد داشت.»

وزارت خارجه چین با لحنی مشابه با مکالمه بین وانگ و بورل، پاسخ بلینکن را داده و از آمریکا خواسته تا درباره نقش این کشور در شعله‌ور کردن آتش جنگ اوکراین، «تجدیدنظر جدی» بکند.

چین همواره خواستار راه‌حل مسالمت‌آمیز برای جنگ اوکراین بوده و قصد دارد تا در آینده نزدیک، پیشنهاد صلح خود را مطرح کند. در این بین، پکن و مسکو از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه پارسال، روابط تجاری دوجانبه خود را افزایش داده و هر دو کشور به همراه آفریقای جنوبی درگیر برگزاری رزمایش دریایی مشترک هستند.

مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها