گزارش توئیتری امیرعبداللهیان از گفت‌وگوهای مهمش با مقامات عراقی

کد خبر: 1206632

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گزارشی توئیتری از دیدارهایش با مقامات عراقی با بیان اینکه گفت‌وگوهای مهمی داشتیم، روابط دو کشور را ممتاز خواند.

گزارش توئیتری امیرعبداللهیان از گفت‌وگوهای مهمش با مقامات عراقی

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در پاسخ به دعوت رسمی «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق و در سفری رسمی و در رأس هیأتی بامداد امروز (چهارشنبه) سوم اسفند ماه وارد بغداد شد، طی امروز ضمن دیدار با وزیر خارجه عراق و شرکت در نشست خبری مشترک، با «عبدالطیف رشید» رئیس جمهور و «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق دیدار و درباره راهای گسترش مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به رایزنی و تبادل نظر پرداخت.

رئیس دستگاه دیپلماسی در همین خصوص و در گزارشی توئیتری درباره دیدارهای امروزش با مقامات عراقی نوشت: با نخست وزیر، رئیس جمهور و وزیرخارجه جمهوری عراق در بغداد گفت‌وگوی مهمی داشتیم. توسعه تجارت، تسریع در اتصال راه آهن، انرژی، لایروبی اروندرود، مهار گرد و غبار و کنترل موثر امنیت مرزی از آن جمله بود.

وی با ذکر این نکته که موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز در دستورکار بود، خاطرنشان کرد: روابط دو کشور ممتاز است.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه در دیدار با «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق بر لزوم پرداخت مطالبات بانکی ایران و جلوگیری از هرگونه تحرکات تهدیدآمیز علیه جمهوری اسلامی تأکید کرد.

امیرعبداللهیان در نشست خبری با همتای عراقی نیز اظهار داشت: ما از اینکه در مرحله جدید تشکیل دولت عراق شاهد تداوم حضور آقای فؤاد حسین به عنوان وزیر امور خارجه کشور دوست و برادر و همسایه خوب عراق هستیم بسیار خرسندیم.

وزیر امور خارجه عراق در دیدار امیرعبداللهیان بر عزم این کشور برای نهایی کردن محاکمه عوامل ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس تأکید کرد و گفت که عراق اجازه استفاده از خاکش برای تهدید همسایگان را نمی‌دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین با عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق دیدار و به گفت‌وگو پرداخته بود. رئیس جمهور عراق در دیدار وزیر امور خارجه روابط ایران و عراق را همه جانبه و عمیق خواند و بر توسعه همه جانبه روابط تأکید کرد.

امیرعبداللهیان همچنین قرار است با رئیس پارلمان، رئیس شورای عالی قضایی و رئیس شورای امنیت ملی عراق دیدار و در خصوص روابط دو کشور و همکاری‌های منطقه‌ای گفت‌وگو کند.

این دومین سفر امیرعبداللهیان به بغداد پس از تصدی این سمت است. او ششم شهریور ماه سال گذشته (۱۴۰۰)‌ نیز برای شرکت در نشست بغداد ۱ و در اولین سفر خارجی‌اش بعد از تصدی سمت وزارت خارجه به عراق سفر و ضمن شرکت در این نشست و ایراد سخنرانی با مقامات عراقی دیدار و گفت‌وگو کرد./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها