دیاکو حسینی: آمریکا از همان ابتدا سرگرم تقلب در برجام بود

کد خبر: 1206696

یکی از مدیران مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری در دولت سابق معتقد است: آمریکا از همان ابتدای انعقاد برجام دنبال تقلب بود.

دیاکو حسینی: آمریکا از همان ابتدا سرگرم تقلب در برجام بود

یکی از مدیران مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری در دولت سابق معتقد است: آمریکا از همان ابتدای انعقاد برجام دنبال تقلب بود.

دیاکو حسینی نوشت: «اگر برجام احیا شده بود، وضعیت اقتصادی ایران بهتر بود؟ بله اما فقط کمی. هدف غرب از برجام، مهار برنامه‌های اتمی بود، نه ثروتمندتر کردن ایران. احتمالا آمریکا و شرکای اروپایی‌اش همچنان می‌کوشیدند با تحریم‌های تسلیحاتی، تروریسم و حقوق بشر، عدم اطمینان در بازارهای ایران را افزایش بدهند و ضمن اختلال در فروش نفت از ورود سرمایه‌گذاری خارجی به ایران جلوگیری کنند.

این تحریم‌ها احتمالا به قطعنامه شورای امنیت تبدیل نمی‌شدند، اما برای موثر بودن نیازی هم به آن نداشتند. بعلاوه، احتمالا آمریکا تلاش می‌کرد راهی برای تقلب و فرار از تعهدات خود در برجام پیدا کند. این اتفاق پیش از این در بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ افتاده بود که باعث بکار افتادن سازوکار حل اختلاف از جانب ایران شد. دلیلی ندارد که اعتقاد داشته باشیم دولت بایدن صادقانه‌تر از دولت اوباما، برجام را به اجرا می‌گذاشت.»

وی می‌افزاید: «تا وقتی ایران بخشی از محور چین و روسیه در براندازی نظم‌ جهانی شناخته می‌شود، کمک به افزایش ثبات و ثروت ایران مترادف با افزایش موانع آمریکا در دفاع از وضع موجود است. به این ترتیب، حتی در صورت احیای برجام، اقتصاد ایران در جایی می‌ایستاد که امروز ایستاده است؛ شاید کمی بهتر».

هر چند تحلیل آقای دیاکو حسینی همچنان حاوی برخی خوش خیالی‌ها و تحریفات سابق است، در نوع خود رشد و پیشرفت به شمار می‌رود. او اذعان می‌کند که؛

- هدف غرب از برجام، مهار برنامه‌های اتمی بود، نه ثروتمندتر کردن ایران.

- احتمالا آمریکا و شرکای اروپایی‌اش همچنان می‌کوشیدند با تحریم‌های تسلیحاتی، تروریسم و حقوق بشر، عدم اطمینان در بازارهای ایران را افزایش بدهند و ضمن اختلال در فروش نفت از ورود سرمایه‌گذاری خارجی به ایران جلوگیری کنند.

- احتمالا آمریکا تلاش می‌کرد راهی برای تقلب و فرار از تعهدات خود در برجام پیدا کند. این اتفاق پیش از این در بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ افتاده بود.

- دلیلی ندارد که اعتقاد داشته باشیم دولت بایدن صادقانه‌تر از دولت اوباما، برجام را به اجرا می‌گذاشت.

بسیاری از این واقعیات تلخ را صاحب نظران منتقد پیش از سر هم‌بندی و اجرای نامتوازن برجام خطاب به دولت روحانی هشدار دادند اما با توهین و تمسخر مواجه شدند. اما بند آخر تحلیل دیاکو حسینی، در پاراگراف‌های قبلی تحلیل وی ابطال شده است. این که: آمریکا متقلب است، دنبال مهار ایران بوده و نه ثروتمند کردن ایران، هدف آمریکا حفظ تحریم‌ها به هر بهانه بود (و نه لغو تحریم‌ها چنان که روحانی و ظریف ادعا می‌کردند و با همان ادعا، برجام را شیرین ‌سازی کردند).

ضمنا به اذعان حسینی برجام از همان آغاز اجرا توسط غرب پایمال شده و حال آن که ادعای قرار گرفتن ایران در محور چین، مربوط به یکی دو سال اخیر است. در واقع در یکی دو سال اخیر و متاثر از عهدشکنی و خدعه‌گری غرب بود که طرف ایرانی (حتی در اواخر دولت سابق) روابط اقتصادی با چین و روسیه را جدی‌تر گرفت و بنای بر توسعه این روابط گذاشت. غربی‌ها دولت روحانی را به مدت بیش از سه سال پس از خروج آمریکا از توافق، سر کار گذاشتند.

درباره خسارت‌های اقتصادی برجام هم به تفصیل از سوی کارشناسان پرداخته شده که شرطی‌‌سازی، در کنار تعطیلی برنامه هسته‌ای و دریغ کردن ایران از حقوق وعده داده شده در برجام (مزایای اقتصادی) و همچنین دو برابر کردن تحریم‌ها به اسم تعلیق آنها در میان مدت، از جمله آنهاست./کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها