پیغام‌های وزیر خارجه قطر برای شروع مذاکرات برجام

کد خبر: 1206798

عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه وضعیت ذخایر ارزی ما خوب است، گفت: امسال برای اولین بار صادرات غیر نفتی ما بیشتر شد، بنابراین مشکل کمبود و تامین ارز در کشور نداریم. اینکه چرا ارز گران و پول ما بی‌ارزش است چند دلیل دارد. اول بدهی‌های دولت به بانک مرکزی بوده که پول ما را بی‌ارزش کرده است.

پیغام‌های وزیر خارجه قطر برای شروع مذاکرات برجام

عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه وضعیت ذخایر ارزی ما خوب است، گفت: امسال برای اولین بار صادرات غیر نفتی ما بیشتر شد، بنابراین مشکل کمبود و تامین ارز در کشور نداریم. اینکه چرا ارز گران و پول ما بی‌ارزش است چند دلیل دارد. اول بدهی‌های دولت به بانک مرکزی بوده که پول ما را بی‌ارزش کرده است.

احمد امیرآبادی فراهانی امروز ۴ اسفندماه در هفتمین همایش سراسری دیده‌بان شفافیت و عدالت، اظهار کرد: مجموعه دیده‌بان شفافیت و عدالت با تمام بضاعت خود پیش می‌رود اما ما با سختی آن را اداره می‌کنیم. مقام معظم رهبری در خصوص دیده‌بان به دو نکته اشاره دارند، اول اینکه کارهای ما باید امید را به جامعه تزریق کند و نباید یأس ایجاد کنیم و دوم اینکه باید مراقب آبروی افراد باشیم. مواضع دیده‌بان مردمی است، غوغاسالارانه نیست و تلاش شده با این مواضع شفاف‌سازی کند و بهانه‌ها را از دست دشمنان نظام بگیرد.

وی افزود: ما به دنبال این بودیم که عضو شفافیت بین‌الملل شویم اما به دلیل بالا بودن هزینه این عضویت، موفق نشدیم. اگر دولتمردان در این زمینه کمک کنند، این عضویت می‌تواند اخبار درست و سالم را ارائه کند و اجازه ندهد که برخی افراد ضدانقلاب اخبار را ارائه دهند. پیشنهادی در هیات مدیره مطرح شد که در حال پیگیری است، دنبال این هستیم سازمان بین دولت‌های شفافیت کشورهای مسلمان یا مقاومت را راه‌اندازی کنیم تا شاخص‌های جدیدی از مبارزه با فساد را ارائه دهد.

نماینده مردم قم در مجلس با بیان این‌که مجلس یازدهم با شعار شفافیت شروع کرد و با شفافیت هم رای آورد، عنوان کرد: اولین طرح مجلس که اعلام وصول شد، تنها طرحی بود که آقای قالیباف امضا کرد و من خودم طراح آن بودم. ۲ بار در خصوص این طرح رای‌گیری شد که برخی مخالف بودند و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی نیز در جلسات مکرری که داشتند بیان کردند با شفافیت به این شیوه نقد دارند و با آن مخالفند و حتی اطلاعاتی می‌دادند که پشت این نوع شفافیت سرویس‌های غربی و اسرائیل قرار دارند که می‌خواهند حاکمیت را تضعیف و شورش‌ها و اقدامات خلاف امنیت را راه‌اندازی کنند.

امیرآبادی فراهانی ادامه داد: طرح ما اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس بود که رای نیاورد، بنابراین کل طرح را تغییر دادیم تا قانون تصویب کنیم. در آنجا مطرح شد که مذاکرات مجلس، کمیسیون‌ها، هیات وزیران، شوراها و مجمع تشخیص باید برای مردم شفاف شود و رای آن‌ها نیز شفاف باشد. این طرح رای آورد و تصویب شد اما شورای نگهبان بیان کرد که شما مجاز نیستید بگویید مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز باید شفاف شود. با این وجود ما در این زمینه اصرار کردیم که اکنون به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و آن‌ها باید نظر دهند. از زمانی که این قانون تصویب شده حدود ۱۷۰ نماینده آرای خود را اعلام می‌کنند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما اعلام کردیم حقوق‌ها نیز باید شفاف شود و دو قانون "از کجا آورده‌ای" و "اعلام اموال" را مطرح کردیم. اکنون دو دوره است که اموال را به قوه قضاییه اعلام می‌کنیم. در خصوص قانون از کجا آورده‌ای نیز مسئولان گذشته هم باید ثابت کنند از کجا به این اموال رسیده‌اند.

قانون مجوزهای فضای کسب‌وکار یکی از نقاط عطف مجلس یازدهم است

وی با بیان اینکه قانون مجوزهای فضای کسب‌وکار یکی از نقاط عطف مجلس یازدهم است، تصریح کرد: نام این قانون را حذف امضاهای طلایی گذاشتیم. در شهرهای بزرگ به خصوص تهران مجوز داروخانه بین ۵ تا ۱۵ میلیارد تومان به فروش می‌رسد که وابسته به امضای طلایی است. با این قانون این موضوع از بین رفت. این یکی از قوانین بسیار خوب مبارزه با فساد بود. موضوع سامانه‌های فروش نیز پیگیری شده و اصلاح آن در حال انجام است.

نماینده مردم قم در مجلس خاطرنشان کرد: ما ۳۰ هزار متصدی مالیاتی داریم که ۱۵ هزار نفر آن‌ها درگیر ۳.۵ تا ۴ میلیون کسبه کشور هستند که ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان مالیات می‌دهند، در حالی که از مجموعه بسیار اندکی در طول ۹ ماه امسال ۱۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات از محل تراکنش‌های بانکی اخذ شده است. اگر کل اصناف کشور که تا ۵۰۰ میلیون تومان درآمد دارند از مالیات معاف شوند،  ۳ میلیون نفر از لیست مالیات خارج می‌شوند.

امیرآبادی فراهانی گفت: اگر ۸۰ درصد این مجلس به دوره بعد راه پیدا کنند، دوره آینده همانند مجلس اول قوی خواهد بود. این مجلس خوب است، فقط نمایندگان تجربه ندارند. برخی مواقع حرف‌هایی بیان شده که موجب شده کارهای بسیار خوب مجلس زیر سوال برود. مجلس در برخی امور بسیار خوب پیش رفته و کار کرده اما دشمن نیز بیکار ننشسته و هر تحریم آن‌ها شامل چند نماینده می‌شود که نشان می‌دهد این مجلس در مقابل دشمن ایستاده است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص شایعه اختلاس فولاد مبارکه اصفهان عنوان کرد: مقام معظم رهبری در خصوص مطرح شدن اختلاس ۹۲ هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه بسیار ناراحت شدند و از آقای قالیباف خواستند بررسی و از نمایندگانی که دروغ گفتند شکایت کنند. این اختلاس نبود، دروغی بود که باعث بی‌اعتمادی مردم شد. ما قصد داشتیم ۱۷.۵ درصد سهام دولت در فولاد مبارکه را واگذار کنیم که وزیر صمت ۴۰ دقیقه توضیح دادند نباید این اتفاق بیفتد. از طرف دیگر بیان می‌کنند که نمایندگان مجلس مدام برای پست‌های مختلف به من می‌گویند چه کسی را بگذارم و من را به خاطر فولاد مبارکه استیضاح می‌کنند.

وی افزود: در خصوص موضوع اختلاس ۹۲ هزار میلیارد تومانی هم که اصلا چنین چیزی نبود. گروه تحقیق و تفحص که برای بررسی رفته بود با چند عدد برخورد کرد که عدد اول ۵۷ هزار میلیارد تومان تخفیف فولاد به خودروسازان از طریق وزرای مختلف بود. وزیر صمت تصور کرده که اگر فولاد ورق را به سایپا و ایران‌خودرو با این قیمت بدهد، قطعا خودرو گران می‌شود، بنابراین مابه‌التفاوت عددی که‌ گران نکرده،  ۵۷ هزار میلیارد تومان شده که در فضای مجازی به عنوان اختلاس اعلام شد. از دیگر مواردی که دشمن به آن ضریب داده بحث افزایش ۵۰ درصدی حقوق نمایندگان است. ما هیچ گاه حقوق نماینده را بیش از حقوق کارمندان اضافه نمی‌کنیم.

چین از سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد دلاری در کشور ما عقب‌نشینی کرد

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، ادامه داد: چینی‌ها هم به ما و هم به عراقی‌ها گفتند که باید قراردادها محرمانه باشد. آمریکا در عراق کاری کرد که نخست‌وزیر این کشور برکنار شد و قرارداد به هم خورد اما چون موفق نشدند در ایران نیز این کار را انجام دهند از نظر روانی وارد شدند و بیان کردند ایران کیش را به چین فروخته است. با ایجاد این فضای روانی سنگین دولت مجبور شد که تفاهم‌نامه را در فضای مجازی به اشتراک بگذارد. در نتیجه چین از سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد دلاری در کشور ما عقب‌نشینی کرد.

امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه در مولدسازی یا باید سرمایه‌گذاری داخلی انجام شود یا خارجی، عنوان کرد: برای سرمایه‌گذاری خارجی تنها راه تنفس چین است. به دیگر کشورها و حتی ایرانیان مقیم خارج اجازه سرمایه‌گذاری نمی‌دهند. اگر در زمینه گاز در ۲، ۳ سال آینده ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام نشود، با این روند مصرف، در صورتی که ۳ سال آینده برفی مانند امسال در مشهد بیاید، مردم در سرما تلف می‌شوند.

به گزارش ایسنا، عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: باید سرمایه‌گذاری کرد، چاره‌ای نیست. چرا باید زمین و کارخانه را نگه داشت که چه زمانی به درد جامعه بخورد؟ اگر مدل فروش این اموال فساد دارد، بحث آن جداست اما هیچ کس در اصل این موضوع مشکلی ندارد و همه موافق هستند. دولت تصدی‌گری خود را کم کند، بفروشد و سرمایه‌گذاری کند نه اینکه حقوق بدهد. یکی از مسائلی که در مجلس اتفاق افتاده، فضای رسانه‌ای است. برخی همکاران نیز با مصاحبه‌های خود به دشمن کمک می‌کنند.

مشکل کمبود و تامین ارز در کشور نداریم

وی با بیان اینکه وضعیت ذخایر ارزی ما خوب است، تصریح کرد: امسال برای اولین بار صادرات غیر نفتی ما بیشتر شد، بنابراین مشکل کمبود و تامین ارز در کشور نداریم. اینکه چرا ارز گران و پول ما بی‌ارزش است چند دلیل دارد. اول بدهی‌های دولت به بانک مرکزی بوده که پول ما را بی‌ارزش کرده است.  ۵۵۰ هزار میلیارد تومان،  ۱۱۰ هزار میلیارد تومان و ۲۴ میلیارد دلار، سه بدهی‌هایی است که دولت قبل ایجاد کرده و دولت فعلی با ۱.۲ بشکه نفت ماهی ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی به بانک مرکزی پرداخت می‌کند. هرچه کسری بودجه دولت بیشتر باشد، پول بی‌ارزش‌تر می‌شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مورد دوم کسری بودجه بوده که مجلس در بخشی از آن مقصر است. مجلس تراز درآمد و هزینه را افزایش داده و با درآمدهای واهی هزینه‌هایی برای کشور ایجاد کرده است. امسال تمام توجه ما در زمینه بودجه این است که کسری نداشته باشیم. نکته سوم خلق پول توسط بانک‌ها است. در یک مورد بانکی داریم که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منابع دارد اما ۳۰۰ هزار میلیارد تومان وام داده که این اختلاف را از بانک مرکزی گرفته و ۳۲ درصد سود هم می‌دهد.

پیغام‌های وزیر خارجه قطر برای شروع مذاکرات برجام

امیرآبادی فراهانی خاطرنشان کرد: مسائل خارجی مانند برجام نیز موثر است. بزرگ‌ترین خیانت را کسانی کردند که در اغتشاشات نقش داشتند. من مخالف برجام هستم زیرا روند دولت روحانی درست نبود. این دولت مذاکره را پله به پله کردند. در بخشی از مذاکرات قرار بود ۵۰ میلیون بشکه نفت را به کشورهایی که جرات خرید از ما را نداشتند، بفروشیم و ۴ ماه راستی‌آزمایی کنیم اما برخی سلبریتی‌ها و اغتشاشگران بزرگ‌ترین خیانت را کردند. مکرون گفت با حکومت و دولت در حال رفتن مذاکره نمی‌کنیم. البته اخیرا وزیر خارجه قطر پیغام‌هایی آورده که بار دیگر مذاکرات شروع شود.

۸ هزار کارگر ایران‌خودرو توسط نمایندگان مجلس معرفی شده‌اند

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: روش خودروسازی ما غلط است و باید اصلاح شود. در ۱۰ دوره مجلس ۸۰۰۰ کارگر ایران‌خودرو توسط نماینده‌ها معرفی شد و ۳۰۰ نفر را فقط یک نماینده که اکنون دیگر در مجلس حضور ندارد، معرفی کرد. اینکه تمام قطعات در داخل ساخته و خودروساز همه‌کاره شود، موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود. نوع حکمرانی ما در تولید یکپارچه نیست.

وی خاطرنشان کرد: فردی که ۶۵ درصد واردات نهاده‌های دامی، دانه‌های روغنی یا روغن کشور را برعهده دارد، روز یکشنبه اعلام کرد تمام ثبت سفارش‌های کشور باطل است. این موجب گرسنه ماندن مرغ و دام و آسیب به تولید تخم مرغ و لبنیات می‌شود. دلیل این اقدام وی این بود که یک میلیارد یورو از بانک مرکزی طلبکار است و اگر مبلغ پرداخت نشود، او هم جنس نمی‌دهد. آثار این کار ۲ ماه دیگر در بازار قابل مشاهده است. /ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها