رئیس‌جمهور چین درباره بحران اوکراین پیام خواهد داد

کد خبر: 1206823

رئیس‌جمهور بلاروس ضمن بیان این که شی جین‌پینگ امروز یا فردا درباره جنگ اوکراین سخن خواهد گفت، به افراد مورد خطاب وی توصیه کرد موضع پکن را نادیده نگیرند.

رئیس‌جمهور چین درباره بحران اوکراین پیام خواهد داد

الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهوربلاروس هشدار داد اگر موضع چین در قبال درگیری در اوکراین نادیده گرفته شود، پیامدهای جدی به دنبال خواهد داشت. خبرگزاری دولتی بلتا (پنجشنبه، ۲۳ فوریه) گزارش داد رئیس‌جمهور بلاروس این اظهارات را در مصاحبه با رسانه‌های جمعی چین بیان کرد.

طبق این گزارش، لوکاشنکو در پاسخ به سوالی درباره نقش پکن در حل‌وفصل مشکلات بین‌المللی تاکید کرد که پاسخ ساده است و اظهار داشت: امروزه هیچ مشکلی در جهان بدون چین قابل حل نیست. چین به کشوری جهانی با سیاست جهانی خود تبدیل شده است.

وی افزود: می‌دانم که شی جین‌پینگ امروز یا فردا بیانیه یا سخنرانی درباره درگیری در اوکراین خواهد داشت. مایلم توجه کنید که این گامی غیرعادی در سیاست چین است. چینی‌ها دقیق و محتاط هستند. آن‌ها در جایی که نباید، دخالت نمی‌کنند. اگر بفهمند که نمی‌تواند نتایج مطلوب را در پی داشته باشد هم در این مسیر قدم نخواهند گذاشت.

رئیس‌جمهور بلاروس در ادامه گفت: بنابراین اگر چین تصمیم گرفته موضع خود را به این شکل از زبان شی جین‌پینگ ارشدترین مقام دولت بیان کند، نتایج جدی خواهد داشت. و اگر از سوی کسانی که پیام خطاب به آن‌هاست شنیده نشود هم پیامدهای جدی خواهد داشت. به همین خاطر فقط به شکلی پیشگیرانه به آن افراد توصیه می‌کنم آن‌ها (اظهارات رئیس‌جمهور چین) را جدی بگیرند و گام‌های مشخص بردارند. این صدایی (پیامی) جدی به نام صلح در این منطقه خواهد بود.

به گزارش بلتا، رئیس دولت بلاروس گفت که بیانیه آتی رئیس‌جمهور چین برخلاف اظهارات اخیر جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در کی‌یف در جهت رویاوریی نخواهد بود و افزود «صددرصد متقاعد شده‌ام که این سخنرانی در راس سیاست صلح‌دوستی چین خواهد بود».

لوکاشنکو همچنین تاکید کرد که بلاروس هم همین موضع را دارد. وی گفت: راه ما در اوکراین راه صلح است. چینی‌ها هم این مسیر را دنبال می‌کنند. صددرصد اطمینان دارم که روس‌ها تمایل به پایان این درگیری دارند.

وی تصریح کرد: بستگی به آمریکایی‌ها دارد که گام‌های مشخص به سمت صلح بردارند و صلح برقرار خواهد شد. چین اتفاقاً امروز در مرکز این گره قرار دارد. یک بار دیگر توصیه می‌کنم به چیزی که شی جین‌پینگ درباره این درگیری خواهد گفت، با دقت تمام گوش داده شود. زیرا این اظهارات چین گامی جدید و بدیع خواهد بود که نتایج جدی در جهان خواهد داشت.

به‌رغم تلاش‌های دولت چین برای میانجی‌گری در جنگ اوکراین، مقام‌های غربی در روزهای اخیر با جوسازی درباره احتمال حمایت چین از روسیه در جنگ، ابراز نگرانی کرده و درباره عواقب آن و کمک پکن به مسکو برای دور زدن تحریم‌های روسیه هشدار داده‌اند.

وانگ یی مدیر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب حاکم چین دوشنبه بعد از حضور در کنفرانس امنیتی مونیخ وارد مسکو شد و چهارشنبه با ولادیمیر پوتین دیدار کرد. پوتین در دیدار با وانگ یی همکاری روسیه و چین را برای ثبات وضعیت بین‌المللی ضروری دانست.

پیش از آن، دیمیتری کولبا وزیر خارجه اوکراین در کنفرانس خبری مشترک با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در بروکسل گفت وانگ یی نکات کلیدی طرح صلح جمهوری خلق چین را با طرف اوکراینی به اشتراک گذاشته و کی‌یف قصد دارد طرح پکن را مطالعه و نتیجه‌گیری کند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها