دیدارهای امروز وزیرخارجه در عراق | تأکید امیرعبداللهیان بر توسعه همکاری‌های امنیتی ایران و عراق

کد خبر: 1206845

وزیر امور خارجه با اشاره به برخی نگرانی‌های امنیتی ناشی از حضور جریان‌های ضدانقلاب و تجزیه طلب در اقلیم کردستان عراق، توسعه همکاری‌های امنیتی دو کشور و رفع این‌گونه تهدیدات را از اولویت‌های ایران خواند.

دیدارهای امروز وزیرخارجه در عراق | تأکید امیرعبداللهیان بر توسعه همکاری‌های امنیتی ایران و عراق

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدارهایش در عراق امروز (پنجشنبه) چهارم اسفند ماه با «هادی العامری» رئیس ائتلاف فتح و از رهبران چارچوب هماهنگی شیعی در بغداد دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از تشکیل دولت فراگیر در عراق، این موفقیت را به العامری و اعضای چارچوب هماهنگی شیعی تبریک گفت.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تأکید بر جایگاه مهم عراق در تحولات منطقه‌ای، به بررسی آخرین وضعیت روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای پرداخت.

امیرعبداللهیان با اشاره به برخی نگرانی‌های امنیتی ناشی از حضور جریان‌های ضدانقلاب و تجزیه طلب در اقلیم کردستان عراق، توسعه همکاری‌های امنیتی دو کشور و رفع این‌گونه تهدیدات را از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران برشمرد.

هادی العامری نیز در این دیدار ضمن ادای احترام به شهید سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و یادآوری نقش بی بدیل سردار سلیمانی در برقراری ثبات و امنیت در منطقه، بر ضرورت تقویت همکاری‌های امنیتی دو کشور تأکید کرد.

وی با اشاره به اصول قانون اساسی عراق مبنی بر ممنوعیت استفاده از سرزمین عراق برای هرگونه تهدید علیه همسایگان، حضور جریانات مخالف جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان را مخالف منافع اقلیم و عراق برشمرد.

گفتنی است در این ملاقات، «المندلاوی» معاون اول پارلمان عراق، «ابوجعفر الاسدی» وزیر کار و برخی نمایندگان پارلمان نیز حضور داشتند./فارس

 دیدارهای امیرعبداللهیان با رییس شورای عالی قضایی و مشاور امنیت ملی عراق

وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور دیدار با مقامات عراقی به بغداد سفر کرده است, امروز پنجشنبه با رییس شورای عالی قضایی عراق و مشاور امنیت ملی این کشور دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم, حسین امیرعبداللهیان, وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در بغداد با مقامات عراقی، روز پنجشنبه، چهارم اسفندماه با فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق دیدار و در خصوص موضوعات مختلف تبادل نظر نمود.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن ابلاغ سلام ‌های رئیسی و حجت الاسلام اژه ای، دعوت رسمی رییس قوه قضائیه کشورمان از مقام قضایی عراق جهت سفر به ایران را به اطلاع رساند.

امیرعبداللهیان با اشاره به اقدامات حقوقی جامع ایران در خصوص پرونده پیگیری ترور شهید سردار سلیمانی ، خواستار نهایی شدن اقدامات طرف عراقی در خصوص این پرونده شد.

وی در ادامه با تشریح آخرین وضعیت روابط تهران - بغداد، از تلاشهای فائق زیدان جهت تشکیل کمیته عالی امنیتی بین دو کشور تشکر نموده و تاکید نمود که حضور برخی گروهک های جدایی طلب و ضد انقلاب در اقلیم کردستان عراق، نه تنها تهدیدی برای امنیت جمهوری اسلامی ایران، بلکه تهدیدی برای امنیت کردستان عراق و بغداد نیز می باشد.

فائق زیدان نیز در این دیدار ، ضمن تشکر از سلام های ریاست جمهوری و پیام دعوت حجت الاسلام اژه ای، به تشریح اقدامات همه جانبه قضایی طرف عراقی جهت صدور کیفرخواست علیه مباشرین و طراحان عملیات ترور شهیدان سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهانشان پرداخته و بر عزم ملی و جدی عراق در محاکمه عوامل این ترور تاکید نمود.

در ادامه همچنین امیرعبداللهیان در دیدار با قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق، موضوعات دوجانبه و منطقه ای را با طرف عراقی مورد بررسی قرار داد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار، از تلاش های الاعرجی جهت مدیریت موضوعات امنیتی در مرزهای دو کشور، تشکر نمود.

وی ضمن اعلام حمایت همیشگی ایران از عراق پیشرفته و با ثبات، از اینکه دو کشور موفق به تشکیل کمیته عالی امنیتی جهت رفع برخی نگرانی های موجود در اقلیم کردستان عراق شدند، ابراز خرسندی نموده و از سفر قریب الوقوع امیر شمخانی به عراق جهت امضا سند همکاری امنیتی با عراق خبر داد.

امیرعبداللهیان، حضور هرگونه جریانات ضدانقلاب و جدایی طلب در اقلیم کردستان را غیرقابل قبول دانسته و این مسئله را موجب ایجاد تهدیدات علیه کشورمان، عراق و حتی اقلیم کردستان اعلام نمودند.

وزیر خارجه کشورمان ضمن تشریح تعاملات منطقه ای ایران ، آخرین وضعیت مذاکرات برجام و سایر موضوعات منطقه ای را به اطلاع طرف عراقی رساند.

قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق نیز در این دیدار، ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، برخی توطئه های اخیر جهت ضربه به نظام جمهوری اسلامی ایران را توهم خواند.

الاعرجی در بیان اهمیت تعاملات منطقه ای ، تاکید نمود که اگر تعاملات بین کشورهای منطقه به شکل گسترده وجود داشته باشد، جایی برای حضور بیگانگان در منطقه باقی نمی ماند.

مشاور امنیت ملی عراق، وجود هر گونه تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران از داخل عراق را غیر قابل قبول و مردود دانسته و ضمن پاسداشت یاد سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، بر ضرورت نهایی شدن پرونده ترور غیرانسانی این شهدا ، تاکید نمود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها