کمالوندی: غنی‌سازی با هر درصدی حق ایران است

کد خبر: 1207019

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ایران می‌تواند غنی‌سازی خود را بر اساس تعهدات پادمان‌ بیشتر کند اعلام کرد غنی‌سازی ایران اکنون 60درصد است

کمالوندی: غنی‌سازی با هر درصدی حق ایران است

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی در روزهای آینده برگزار می‌شود که حاشیه‌های اخیر بر روابط آژانس با ایران سایه انداخته و بسیاری از کارشناسان این مسأله را به عنوان سیاسی کاری جدید غرب برای ارائه یک قطعنامه سیاست زده دیگر ارزیابی می‌کنند. آنگونه که رسانه‌های امریکایی گزارش داده‌اند آژانس ایران را متهم به تغییراتی در تأسیسات اتمی فردو کرده و مدعی غنی‌سازی بالای 60 درصد توسط ایران شده است. رسانه‌ای کردن این مسأله در شرایطی است که آژانس هیچ گاه پاسخ‌های مستند و فنی ایران را منتشر نکرده و تنها با درز ناقص و سیاسی ادعاهای یکطرفه به هجمه رسانه‌ای علیه ایران دست زده است.

همکاری بر اساس پادمان

در همین زمینه سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به اتهامات اخیر آژانس در خصوص غنی‌سازی 84 درصدی به گفت‌و‌گو با شبکه پرس تی وی نشست. کمالوندی در این خصوص گفت: «بر اساس تعهدات در پادمان‌ها و معاهده ان پی تی ایران حق دارد که غنی‌سازی را با هر درصدی که بخواهد انجام دهد. اگر ما بخواهیم که ماورای ۶۰ درصد غنی‌سازی کنیم این کار را انجام می‌دهیم و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، زیرا ما هیچ اقدامی را ضد پادمان‌ها انجام نمی‌دهیم. در مورد اخیر ما این مورد را به طور شفاف اعلام کرده‌ایم که ما در حال حاضر غنی‌سازی را ماورای ۶۰ درصد انجام نمی‌دهیم. ما این کار را هم‌اکنون انجام نمی‌دهیم. اینکه آژانس دو ذره را در زیر میکروسکپ ببیند به منزله این نیست که اعلام کند ایران غنی‌سازی ۸۰ درصدی انجام می‌دهد. این هیچ هدفی بجز اهداف سیاسی ندارد...  در گذشته این موارد گزارش نمی‌شد چرا حالا این موضوع مایه نگرانی شده است؟ به نظر من آنها می‌خواهند با این اقدام بر ایران فشار آورند.»

بهانه تراشی بی‌دلیل آژانس

این اقدامات آژانس در شرایطی است که جمهوری اسلامی ایران بیشترین همکاری با آنها را داشته است. به صورتی که می‌توان گفت بیشترین بازرسی‌های آژانس در بین کشورهای مختلف جهان مربوط به ایران بوده است. در برخی از سال‌ها نزدیک به 90درصد بازرسی‌های انجام شده معطوف به ایران شده و به طور میانگین 6 بازرس آژانس در روز در ایران حضور داشته‌اند. این مسأله به خوبی نشان می دهد ایران بالاترین شفافیت‌ها را نسبت به آژانس پذیرفته است. در دوران اجرای توافق برجام و در زمان ریاست یوکیا آمانو، آژانس طی 15 گزارش به انجام کامل تعهدات برجامی ایران اذعان داشته است. تنها زمانی که بدعهدی امریکا و خروج یک طرفه این کشور منافع حداقلی این توافق برای تهران را تحت‌الشعاع قرار داد ایران به مرور تعهدات خود را کاهش داد. حتی برخی تعهدات فراپادمانی ایران به آژانس بر اساس برجام مانند فعالیت برخی دوربین‌ها نیز تا سال‌ها پس از خروج امریکا ادامه داشت و تنها زمانی که آژانس مسیر غیرفنی را انتخاب کرد ایران در آن تجدیدنظر کرد. همچنین پس از گزارش ناقص و جهت دار آژانس در روزهای اخیر نیز هیأتی از بازرسان آژانس با حسن نیت مقامات کشورمان به تهران سفر کرده تا با بازدیدهای خود گزارش ناقص بازرس پیشین را اصلاح کنند. با آنکه مدیرکل آژانس در نزدیکی به امریکا و رژیم صهیونیستی و تبدیل کردن نهاد فنی تحت مدیریت خود به عنوان بازوی جنگ روانی و سیاسی غرب شهره بوده است؛ ایران و آژانس در حال رایزنی برای برنامه سفر رافائل گروسی به ایران نیز هستند تا همه مسیرها برای بهانه تراشی و دروغ پراکنی علیه فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مسدود شود.

حال با این دست اقدامات  ایران و سابقه همکاری غیرسازنده سال‌های اخیر آژانس با ایران باید دید این نهاد از فرصت پیش رو استفاده کرده و در گزارش آتی خود که مقدمه‌ای برای تصمیم کشورهای غربی در شورای حکام است گزارش واقعی و بی‌طرفانه ارائه خواهد کرد و یا بیش از گذشته در سیاسی کاری خود غرق شده و ایران را به تجدیدنظر جدی‌تر در نوع رویکرد خود با آژانس و کشورهای غربی دعوت خواهد کرد؟

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها