مصوبه مجلس برای حمایت از فرزند آوری

کد خبر: 1207187

با مصوبه نمایندگان مجلس، برای حمایت از سهامداران خرد در بازار سرمایه ۱۵۰ هزار میلیارد ریال از سهام دولت در شرکت ها در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه قرار می‌گیرد.

 مصوبه مجلس برای حمایت از فرزند آوری

با مصوبه نمایندگان مجلس، برای حمایت از سهامداران خرد در بازار سرمایه ۱۵۰ هزار میلیارد ریال از سهام دولت در شرکت ها در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه قرار می‌گیرد.

ادامه رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه سال 1402 در بخش درآمدی در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس قرار داشت که جزئیات مصوبات نمایندگان در این جلسه را در ادامه می‌خوانیم:

*مصوبه مجلس برای حمایت از سهامداران

وکلای ملت در این جلسه پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان با بند (د) تبصره 2 موافقت کردند که به موجب آن به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می‌شود به‌منظور حمایت از سهامداران خرد در برابر مخاطرات بازار سرمایه، تا یکصد هزار میلیارد (100.000.000.000.000) ریال از سهام دولت در شرکتها را در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه موضوع بند(الف) ماده(28) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب1/2/1394 قرار دهد.

همچنین در بند (ج) این تبصره که از لایحه دولت حذف شد، نیز آمده بود در مواردی که مطابق این قانون دولت سهام یا سهم الشرکه خود در شرکت های دولتی را واگذار می کند، اشخاص دریافت کننده سهام به نمایندگی از دولت سهام موصوف را به فروش می رساند.

*مجوز مجلس به دولت برای واگذاری 20 درصد سهام شرکت نیشکر خوزستان

همچنین بهارستان نشینان در جلسه علنی نوبت عصر امروز در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال آتی با بندهای الحاقی (5) و (6) تبصره (2) این لایحه موافقت کردند که بر اساس بخش درآمدی بند الحاقی (5) تبصره (2) ماده واحده این لایحه به دولت اجازه داده می‌شود از محل واگذاری بیست درصد(20%) سهام و سهم الشرکه خود در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان اقدام کند.

*مجوز مجلس به قوه قضائیه برای فروش اموال غیرمنقول مازاد

بنابراین گزارش، نمایندگان در این نشست با الحاق یک بند به تبصره 2 ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند.  

براساس این بند الحاقی؛ به قوه قضائیه اجازه داده می شود نسبت به فروش اموال غیرمنقول مازاد از طریق مزایده عمومی با رعایت قانون تجارت الکترونیک دولت و با رعایت تشریفات قانونی اقدام نموده و منابع و وجوه حاصل از فروش پس از گردش خزانه با نظر و تایید رئیس قوه قضائیه صرف احداث، خرید ساختمان، تکمیل و بهره برداری از پروژه های نیمه تمام و تعمیر و تاسیس موارد ضروری اختصاص می یابد.

*مصوبه مجلس جهت تقویت صندوق های سرمایه‌گذاری در بورس برای تولد فرزند

همچنین نمایندگان در جلسه نوبت عصر امروز با پیشنهاد امیرحسین بانکی‌پور رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس مبنی بر الحاقی بندی به بند(ح) تبصره (2) ماده واحده این لایحه با 109 رأی موافق، 71 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بخش درآمدی بند الحاقی به ماده واحده بند (ح) تبصره (2) تبصره مذکور نیز آمده است: دولت مکلف است ماهانه معادل (2%) از یک دوازدهم هزینه‌های جاری شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در پیوست شماره (3) این قانون که سودده و فاقد زیان انباشته آخرین صورت مالی حسابرسی شده باشد، به استثناء هزینه‌های استهلاک و هزینه عملیاتی بانک و بیمه را از حساب‌های آنها برداشت و به ردیف مختص این قانون واریز کنند. گفتنی است این مصوبه مربوط به خرید واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری در بورس برای تولد فرزند می‌باشد.

* تکلیف مجلس به دولت برای واگذاری برخی از شرکت های دولتی

در ادامه نشست عصر امروز،نمایندگان با جز (2) بند الحاقی (1) تبصره (2)ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

بر اساس جز (2) بند الحاقی (1) تبصره (2) این لایحه دولت مکلف است جهت ساماندهی وضعیت شرکت‌های دولتی، ظرف پنج ماه از ابلاغ این قانون نسبت به واگذاری شرکت‌هایی که دولت به صورت مستقیم یا با یک واسطه یا بیشتر کمتر از بیست درصد (20%) سهام آن را در اختیار دارند با رعایت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی اقدام کرده و سهام خود را در قالب شرکتهای سهامی عام طرح(پروژه) یا سایر روش‌های واگذاری از طریق بازار سرمایه واگذار نماید.

* مبادلات کالا در بورس کالا معاف از مالیات بر ارزش افزوده می‌شود

بر اساس این گزارش، بهارستان نشینان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1402 ، با بند (ح) تبصره 2 ماده واحده موافقت کردند که براساس بند ح تبصره 2 این لایحه؛ به‌منظور حمایت از توسعه ابزارهای مالی و همچنین تسهیل معاملات ابزارهای مبتنی بر کالا، مالیات بر ارزش‌افزوده کلیه کالاهایی که در قالب گواهی سپرده کالایی در بهابازار(بورس)های کالایی کشور پذیرش می‌شوند، مادامی که در هر یک از بهابازار(بورس)های کالایی مورد مبادله قرار می‌گیرند مشمول نرخ صفر مالیاتی می‌باشند. در‌صورتی که کالای پشتوانه گواهی سپرده ماهیتاً مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده باشد مالیات مذکور، تنها یک مرتبه و در زمان تحویل فیزیکی کالا پس از کسر اعتبار مالیاتی وصول خواهد شد و وظیفه پرداخت مالیات مذکور بر عهده تحویل‌گیرنده نهائی کالای پشتوانه گواهی سپرده کالایی می‌باشد.

* تعیین سقف 30 میلیارد یورویی برای فاینانس طرح های دولتی و غیردولتی

همچنین نمایندگان در مجلس در راستای مصوبات خود با تصویب بند (الف) تبصره 3 ماده واحده لایحه بودجه سال 1402 به دولت اجازه دادند تا سقف 30 میلیارد یورو از تسهیلات مالی خارجی برای طرح های دولتی و غیردولتی استفاده کند.

*مجوز مجلس به دولت برای دریافت کمک‌های بلاعوض بین‌المللی

نمایندگان در این جلسه همچنین به دولت مجوز دادند کمک‌های بلاعوض بین‌المللی را جهت جبران خسارات و پیگیری حوادث طبیعی مختلف تا سقف دو میلیارد یورو دریافت کرده و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

همچنین نمایندگان با جزء (3) بند (الف) تبصره (4) که به شرح زیر است، موافقت کردند.

طرح‌های موضوع این تبصره مشمول جزءهای (1) و (2) بند (ث) ماده (132) قانون مالیات‌های مستقیم موضوع ماده (31) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1/2/1394 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن می‌باشند.

*مجوز مجلس برای انتشار 10 هزار میلیاردی اوراق مالی اسلامی برای اجرای طرح های مصوب شورای اقتصاد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال آتی با انتشار اوراق مالی اسلامی تا سقف 100 هزار میلیارد ریال توسط شرکت های دولتی به منظور اجرای طرح های مصوب شورای اقتصاد موافقت کردند.

*مجوز مجلس برای انتشار 30 هزار میلیارد اوراق به منظور توسعه حمل و نقل

به گزارش تسنیم، بهارستان نشینان در جلسه نوبت عصر امروز با اکثریت آرا با بند (د) تبصره 5 ماده واحده این لایحه به شهرداری‌ها اجازه دادند که به منظور توسعه حمل و نقل عمومی و سایر مصارف مندرج در ردیف های هزینه های آن، تا 300 هزار میلیارد ریال اوراق به فروش برسانند.

*مجوز مجلس به دولت برای انتشار اوراق مالی اسلامی/هزینه کرد اوراق فروش نرفته برای تسویه بدهی طلبکاران

علاوه بر این، نمایندگان مجلس با تصویب بنده (ب) تبصره (5) این لایحه با 166 رأی موافق،  7 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر در جلسه موافقت  به دولت اجازه دادند برای تأمین مالی مصارف قانون تا یک میلیون و هشتصد و پنجاه هزار میلیارد ریال، انواع اوراق مالی اسلامی(ریالی- ‌ارزی) را منتشر کند.

*مجوز مجلس برای اجرای طرح های تملک دارایی مناطق سردسیر از محل فروش اوراق

به گزارش تسنیم، نمایندگان در این جلسه و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با جزء 2 بند (و) تبصره 5 ماده واحده لایحه بودجه 1402 درباره تامین اعتبار طرح های عمرانی موافقت کردند.

براساس جزء 2 بند (و) تبصره 5 ماده واحده لایحه بودجه 1402؛ به‌منظور تسریع در تأمین اعتبار طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به ویژه برای مناطق سردسیر، به وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور) اجازه داده ‌می‌شود با هماهنگی سازمان ‌برنامه‌ و ‌بودجه کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از طریق اسناد اعتباری و اوراق مالی اسلامی با استفاده از ظرفیت نظام بانکی کشور با اتکاء به منابع موضوع ماده (125) قانون محاسبات عمومی، در سقف بند(ب) این تبصره منابع لازم را تجهیز نماید.

همچنین نمایندگان با بند (ز) تبصره 5 ماده واحده لایحه بودجه 1402 را که به دوسوم رأی نیاز داشت با 178 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 211 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس بند (ز)؛ ‌اوراق و اسناد این تبصره و کارمزد تعهد پذیره‌نویسی و کارمزد معامله‌گران اولیه اوراق مالی اسلامی دولت (منتشره در سال 1402) مشمول مالیات به نرخ صفر می‌شود. همچنین معاملات بین ارکان انتشار و دریافت‌ها و پرداخت‌های مربوط به انتشار اوراق موضوع این تبصره، صرف‌‌نظر از استفاده یا عدم ‌استفاده از نهادهای واسط، مشمول معافیت‌ها و مستثنیات حکم ماده (14) قانون رفع موانع تولید رقابت‌‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1394/2/1 می‌شود.

*ساز و کار تسویه و تهاتر بدهی طرح‌های تملک دارایی مشخص شد

بنابراین گزارش، نمایندگان مجلس به دولت اجازه دادند نسبت به تسویه و تهاتر بدهی‌های ناشی از اجرای طرح‌های تملک دارایی خود با صدور اسناد تسویه خزانه اقدام کند.

همچنین وکلای مردم با بند (ی) تبصره (5) این لایحه با 172 رأی موافق،  9 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بر اساس بخش درآمدی بند (ی) تبصره (5) این لایحه به دولت اجازه داده می‌شود تا ششصد هزار میلیارد (600.000.000.000.000) ریال در سقف بند (ب) این تبصره، انواع اوراق مالی اسلامی از جمله اسناد خزانه اسلامی که منطبق بر قوانین و مقررات و در چهار‌چوب عقود اسلامی ‌باشد را منتشر و به ردیف درآمدی شماره 310108 جدول شماره (5) این قانون واریز کند.

*دولت برای تامین مالی طرح های عشایری مجاز به انتشار 20 هزار میلیارد ریال اوراق شد

نمایندگان مردم در مجلس در آخرین مصوبه جلسه نوبت عصر امروز دولت را مجاز کردند تا برای تامین مالی طرح های آب عشایری و سایر مصارف مندرج در ردیف های هزینه ای 20 هزار میلیارد ریال اوراق منتشر کنند./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها