کنعانی: دولت آمریکا شایستگی مذاکره مستقیم را ندارد

کد خبر: 1207253

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در احیای برجام ضرورتی برای انجام مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا نیست، گفت: دولت آمریکا شایستگی لازم برای انجام مذاکره مستقیم را ندارد و قابلیت اعتماد را از دست داده است.

کنعانی: دولت آمریکا شایستگی مذاکره مستقیم را ندارد

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با اسپوتنیک درباره همکاری ایران و روسیه پاسخ داد: روابط ایران و روسیه مبتنی بر اراده سیاسی رهبران عالی دو کشور برای تقویت روابط در همه زمینه‌ها در حال گسترش و توسعه است.

روابط نظامی و دفاعی ایران و روسیه علیه هیچ کشور ثالثی هم نیست

کنعانی گفت: روابط نظامی و دفاعی بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در چارچوب منافع مشترک دو کشور است و علیه هیچ کشور ثالثی هم نیست. تمرکز رسانه‌ها و مقامات غربی ازجمله دولت آمریکا بر موضوع همکاری‌های نظامی ایران و روسیه درواقع با انگیزه‌های سیاسی صورت می‌گیرد و تقلیل دادن این همکاری‌ها به موضوع همکاری‌های نظامی یک نگاه توأم با رویکرد سیاسی برای ایجاد هراس و تشویش نزد دیگر کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است.

ایران علاقه‌مند به حفظ روابط سیاسی با اوکراین است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اخیر مقامات اوکراین گفت: ایران علاقه‌مند به حفظ روابط سیاسی با اوکراین و ارتقای سطح روابط و بازگشت روابط به ریل طبیعی خود است.

وی یادآور شد: درعین‌حال روابط سیاسی یک مسیر دوطرفه است. ما اعتقاد داریم طرح مواضع سیاسی غیرسازنده از سوی برخی از مقامات دولت اوکراین به‌صورت رسانه‌ای، یک راهکار و یک اقدام سازنده در روند روابط سیاسی دو کشور نیست.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: امیدوار هستیم که مقامات دولت اوکراین از طرح مباحث تحریک‌کننده و احساسی در رسانه‌ها در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران خودداری کنند و به‌صورت حرفه‌ای به روابط دو کشور فکر کنند.

هیچ طرفی نمی‌تواند خللی در روابط دو ملت ایران و آذربایجان برقرار کند

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره روابط ایران و آذربایجان اظهار داشت: روابط دو کشور دشمنان مشخصی دارد، طبیعتاً در این زمینه طرف‌هایی سعی می‌کنند که با ایجاد تنش در روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان منافع فرصت‌طلبانه خود را دنبال کنند. این دشمنان مشخص هستند، هم برای ملت ایران و هم ملت آذربایجان. اما ما تأکید می‌کنیم که هیچ طرفی نمی‌تواند خللی در روابط تاریخی و پیوندهای عمیق بین دو ملت برقرار کند.

وی افزود: تنش‌های سیاسی ممکن است بتواند در یک مقطع زمانی روابط سیاسی دو کشور را متأثر کند. ما اطمینان داریم که از این شرایط عبور خواهیم کرد و دو ملت علاقه‌مند هستند که روابط برادرانه و دوستانه و همسایگی خود را حفظ کنند.

توافق نیازمند اراده سیاسی مشترک نزد همه طرف‌هاست

کنعانی درباره مواضع دولت بایدن مبنی بر این که بازگشت به مذاکرات احیای برجام دیگر در اولویت این دولت نیست، اظهار داشت: طرفی که به برجام متعهد نبود دولت آمریکا بود و طرفی که به‌طور غیرقانونی و یکطرفه از این توافق بین‌المللی خارج شد دولت آمریکا بود.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: اکنون هم در شرایط کنونی جمهوری اسلامی هنوز هم معتقد به مذاکره است، معتقد است که روند مذاکره می‌تواند منجر به ازسرگیری توافق شود، اما ما اعتقاد داریم که توافق در زمانی می‌تواند شکل بگیرد که اراده سیاسی مشترک نزد همه طرف‌ها ازجمله دولت آمریکا وجود داشته باشد، مواضع سیاسی دولت آمریکا و همچنین عملکرد این کشور در رابطه با ایران نشان‌دهنده وجود تزلزل و سرگردانی در سیاست دولت آمریکا نسبت به توافق است، آنها رفتارهای متناقضی در ارتباط با برجام از خود نشان داده‌اند، ازیک‌طرف معتقد هستند که ما علاقه‌مند به احیای برجام هستیم و از طرف دیگر در حوزه عمل شاهد اقدامات عملی جدی برای بازگشت به توافق نبودیم.

منافع اساسی مردم ایران و خطوط قرمز ایران در برجام باید رعایت شود

کنعانی افزود: ایران معتقد است درصورتی‌که آمریکا و طرف‌های مقابل منافع اساسی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با برجام را تضمین کنند، امکان بازگشت به توافق در اسرع وقت وجود دارد. ما معتقد هستیم که منافع اساسی مردم ایران و خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با برجام باید رعایت بشود، بازگشت به برجام باید منتهی بشود به لغو تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه علیه ملت ایران. بعد از امضای برجام ما شاهد چنین اقدامی از سوی طرف‌ها نبودیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: همچنین دولت آمریکا در ارتباط با ایران بعد از خروج یکجانبه از توافق، بیش از ۸۰۰ تحریم جدید علیه ایران تحمیل کرد. این اقدامات با شعارهایی که می‌دهند مبنی بر اینکه مایل به بازگشت به برجام و ازسرگیری توافق هستند، تضاد و تناقض دارد. ما امیدوار هستیم که طرف‌های اصلی برجام به تعهدات خود در ارتباط با برجام عمل کنند و به این توافق بازگردند. جمهوری اسلامی ایران در عمل نشان داده است که هم به تعهدات خود پایبند بوده و هم مایل است چنانچه طرف‌های عضو برجام منافع اساسی ایران را در ارتباط با برجام تضمین کنند، به‌ویژه در رفع تحریم‌های ظالمانه تضمین‌های عینی و پایدار به ایران بدهند، بلافاصله به این توافق برگردیم.

دولت آمریکا شایستگی لازم برای انجام مذاکره مستقیم را ندارد

خبرنگار اسپوتنیک پرسید آیا مذاکره مستقیم با آمریکا برای احیای برجام فایده دارد؟ که کنعانی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که گفت‌وگوهای جاری در صورت وجود اراده سیاسی نزد طرف‌های مقابل و خواست دولت آمریکا می‌تواند به احیای برجام و توافق امضا شده در سال ۲۰۱۵ میلادی منتهی بشود. مذاکراتی که هم در طی حدود یک سال گذشته انجام شد با هدف احیای توافق سال ۲۰۱۵ میلادی بود. ما در همین چارچوب آماده هستیم بر اساس نتایجی که در مذاکرات وین در ماه‌های گذشته به دست آمده، بتوانیم مذاکرات را جمع‌بندی کنیم و همه طرف‌ها به تعهدات خود برگردند.

به گزارش فارس، وی توضیح داد: بنابراین ما در این چارچوب با هیچ‌گونه محدودیت و ملاحظه سیاسی مواجه نیستیم. اما درهرحال توافق یک مسیر دوجانبه است، باید از سوی طرف مقابل هم ما شاهد وجود چنین اراده‌ای باشیم.

کنعانی افزود: نکته اساسی دیگر این است که جمهوری اسلامی ایران بارها و بارها اعلام کرده است که موضوع مذاکرات هسته‌ای تنها یکی از موضوعات مرتبط با سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، نه همه موضوعات سیاست خارجی. آنچه که رابطه با دولت آمریکا مطرح است، ما در روند مذاکرات منتهی به توافق ۲۰۱۵ میلادی با طرف آمریکایی مستقیم و بدون واسطه انجام دادیم، دولت آمریکا نشان داد که طرف قابل‌اعتمادی در روند مذاکرات سیاسی نیست، به تعهدات خود پایبند نبوده، به‌طور یکجانبه این توافق بین‌المللی را که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تثبیت و تحکیم شد، نقض کرد و از آن خارج شد، علاوه‌بر آن تحریم‌های جدیدی بر ایران تحمیل کرد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: این نشان‌دهنده دوگانگی رفتار دولت آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران است، ایران با نگاه به رفتار توأم با ریاکاری و نفاق دولت آمریکا معتقد است که چنین کشوری شایستگی انجام مذاکرات مستقیم دوجانبه را ندارد، بنابراین از طریق واسطه اروپایی در دور جدید مذاکرات وارد مذاکره شد و گمان می‌کنیم که در احیای توافق ضرورتی برای انجام مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا نیست و دولت آمریکا شایستگی لازم برای انجام مذاکره مستقیم را ندارد و قابلیت اعتماد را از دست داده است.

ابراز تمایل قطر، عمان و عراق برای ایفای نقش در کمک به احیای برجام

کنعانی در پاسخ به این سؤال که آیا عراق برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای نقش میانجیگری بین ایران و آمریکا را ایفا می‌کند و سفر امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران به بغداد در این چارچوب است؟ اظهار داشت: سفر آقای دکتر امیرعبداللهیان در چارچوب روابط دوستانه بین دو کشور ایران و عراق با هدف استمرار مذاکرات در موضوعات مختلف موردعلاقه دو کشور، اعم از سیاسی، اقتصادی امنیتی و منطقه‌ای است.

وی ادامه داد: اما در ارتباط با روند احیای مذاکرات با توجه به نقض توافق توسط دولت آمریکا و خروج یکجانبه این کشور از توافق، کشورهایی با انگیزه‌های مثبت و توأم با حسن نیت تلاش کردند که نقش میانجی و واسطه برای حل‌وفصل اختلافات در ارتباط با احیای برجام و همچنین بازگرداندن آمریکا به روند توافق و ملتزم کردن این کشور به انجام تعهداتش، انجام دهند. ما همواره از چنین اقدام توأم با حسن نیتی حمایت کردیم، کشورهای مختلفی در این زمینه در منطقه‌ایفای نقش کردند، دولت قطر، عمان و هم دولت عراق با حسن نیت اظهار تمایل کردند و ما بر این که حسن نیت خود را در ارتباط با علاقه‌مندی به احیای توافق نشان بدهیم، همواره از تلاش توأم با حسن نیت کشورهای منطقه برای ایفای نقش مثبت در جهت بازگرداندن آمریکا به توافق و ملتزم کردن این کشور به تعهداتش در چارچوب برجام استقبال کردیم، چنانچه دولت عراق هم در این زمینه بتواند نقشی ایفا کند ما حتماً از چنین نقشی حمایت خواهیم کرد.

روزنامه کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها