دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

دلیل نابسامانی این روزهای بازار ارز چیست؟

کد خبر: 1207322

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

دلیل نابسامانی این روزهای بازار ارز چیست؟

گروه سیاست سایت فردادر بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

شریعتمداری: آیا شایسته است یک مشت انسان‌نمای بی‌سرو پا در سیستم ارزی نظام دست به اخلال بزنند؟

افزایش نرخ دلار در شرایطی به دغدغه افکار عمومی و کارشناسان تبدیل شده که با توجه به آن در رابطه با شرایط اقتصادی آینده نیز به پیش‌بینی و گمانه‌زنی می‌پردازند. به‌دنبال آن نیز نگرانی و تورم انتظاری پدید می‌آید که آثار منفی بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت.

مدیرمسئول کیهان در این زمینه نوشته: ایران، دومین کشور دارای توانایی ساخت دریچه‌قلب در جهان است؛ دومین کشور در درمان تالاسمی با شیوه پیوند مغز استخوان...

پیشرفت‌های مثال‌زدنی در عرصه نظامی، موفقیت‌های خارق‌العاده در خنثی کردن توطئه‌ها، قلع و قمع گرو‌های تروریستی تحت حمایت مالی و تسلیحاتی و اطلاعاتی دشمنان بیرونی که سرکوب داعش فقط یکی از آن نمونه‌هاست.

آیا شایسته است که یک مشت انسان‌نمای بی‌سرو پا با حمایت‌های آشکار و نهان دشمنان بیرونی با لطایف‌الحیل و ترفندهای گوناگون در سیستم ارزی نظام دست به اخلال بزنند و مدیریت ارزی کشور را از دست مدیران شایسته و دلسوز دولت مردمی خارج کرده و در اختیار خود بگیرند؟!

مسامحه را کنار بگذارید و در برخورد با مافیای ارز کمترین ترحمی نداشته باشید. چرا باید هزینه زندگی لاکچری کلان سرمایه‌داران و عوامل نشان‌دار دشمن از کیسه مردم داده شود.

جوان: مسئولان برنامه‌های روشنی برای افزایش رضایتمندی عمومی داشته باشند

از ابتدای انقلاب تاکنون مردم به‌طور پیوسته و در هر شرایط و موقعیتی پای کار بوده‌ و در میادین مختلف حاضر بودند. نمونه‌اش شکوه راهپیمایی 22 بهمن امسال که ناامیدی گسترده‌ای را میان براندازان و تجزیه‌طلبان ایجاد کرد.

روزنامه جوان در این باره نوشته: این سرمایه عظیم که به‌حق باید آن را «ثروت اجتماعی» نظام دانست، مهم‌ترین دارایی مادی جمهوری اسلامی است. ثروت اجتماعی نظام البته منحصر در ساخت سیاسی نیست، بلکه در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز خود را نشان می‌دهد.

طی این سال‌ها نیز این ثروت اجتماعی آماج طمع دشمن قرار داشته و نظام سلطه به انحای مختلف درصدد تضعیف و تاراج آن بوده است. طرح‌ریزی فتنه‌های گوناگون و اعمال تحریم‌های متنوع علیه ملت با هدف به یغما بردن این ثروت گرانبها بوده و همین امر حاکی از ضرورت دقت دوچندان مسئولان کشور در حفظ و نگهداشت و بلکه ازدیاد این سرمایه است. عامل «محدثه» انقلاب اسلامی مردم بوده‌اند و عامل «مبقیه» آن نیز همان‌هایند. مسئولان به‌ویژه در دولت باید برنامه‌های روشنی برای افزایش رضایتمندی عمومی خصوصاً در حوزه معیشتی و اقتصادی داشته باشند.

جام جم عنوان کرد: دورکاری تروریست‌ها

عناصر سیاسی و رسانه‌ای که در پاییز امسال با انواع و اقسام ترفندها مشغول فعالیت در راستای ناامن ساختن ایران بودند اکنون یکی پس از دیگری در حال پنهان شدن از نظرها و به فکر تامین مالی و امنیت خود هستند.

جام جم در این خصوص گزارش داده:‌ پس از انتشار گزارش‌هایی درباره انتقال فعالیت‌های شبکه تروریستی موسوم به «ایران اینترنشنال» که عربستان سعودی آن را تأمین مالی می‌کند، سخنگوی این شبکه تروریستی از پنهان‌شدن کارکنان این شبکه تروریستی تحت عنوان «دورکاری» خبر داد.

طارق احمد، وزیر مشاور دولت انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا در گفت‌و‌گو با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» چاپ لندن، از تحرکات کشورش برای تأمین امنیت شبکه تلویزیونی تروریستی موسوم به ایران اینترنشنال خبر داد.

از سوی دیگر، آدام بیلی، سخنگوی شبکه تروریستی ایران‌اینترنشنال به الشرق‌الاوسط خبر پنهان‌شدن کارمندان این شبکه تروریستی را تأیید کرد و گفت در حال حاضر کارکنان اتاق خبر این شبکه تروریستی «همانند تعطیلی‌های دوره کرونا» از خانه در حال کار هستند. سخنگوی این شبکه که در ایام اغتشاشات خیابانی در ایران، برخی آموزش‌های خرابکاری و تروریستی را به بینندگانش می‌داد و ایران، آن را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داده، اضافه کرده تمام فعالیت‌های پخش این شبکه به واشنگتن منتقل شده و تنها فرآیند جمع‌آوری اخبار در لندن به طور معمول در استودیوها ادامه دارد.

صبح نو مطرح کرد: خطای دیکته نوشتن از برنامه ارزی قبلی‌ها

با وجود سیاست‌هایی که در قبال بازار ارز از سوی دولت در پیش گرفته شد اما نرخ ارز بدون توجه به این سیاست‌ها در سیر صعودی قرار گرفت.

صبح نو در این ارتباط نوشته: همین مدت ثابت کرد این سیاست‌های ارزی دولت نمی‌تواند نسبت به کنترل افزایش قیمت ارز کمک و دلار را مهار کند.

بخش قابل‌توجهی از منابع ارزی کشور در‌ جریان ارز ۴۲۰۰ تومانی تلف شد و متأسفانه بانک مرکزی برخی از سیاست‌های قدیمی و پیشین را که در سال ۹۷ اجرا شد، باز هم اجرا می‌کند که طبیعی است این سیاست‌ها نتایج مشابه سابق را به‌دنبال خواهد داشت.

دولت امروز در حال دیکته نوشتن از برنامه ارزی قبلی‌هاست که آزموده‌اند و آزمودن دوباره خطاست.

آیا دولت برای تامین درآمدهای ریالی خود نوسان گیری از ارز می کند؟ که بعید به نظر می رسد. دست‌ها و توطئه‌های بیرونی عامل این افزایش است و یا تحریم‌ها و سیاست خارجی دولت؟ البته عده‌ای نیز عدم هماهنگی بین تیم اقتصادی و ضعف برنامه و اجرا را عامل اصلی این ماجرا می‌دانند.

برای روند افزایشی نرخ ارز و تورم بدون تغییر پارادایم‌های مؤثر بر اقتصاد، تنها یک علت اصلی را می‌توان جستجو کرد و آن «امید» و «ایده جدید» است که با توجه به سیاست‌های اعلامی و اعمالی دولت، چشم‌اندازهای اقتصادی مثبتی در کوتاه‌مدت وجود ندارد تا اقتصاد کشور را از تلاطم عبور دهد.

انتقاد صبح نو از بی‌توجهی تلویزیون به سرگرمی

دیگر بالا و پایین کردن کانال‌های تلویزیون نیز جواب نمی‌دهد. تقریبا برنامه‌ای پیدا نمی‌شود که هدفش رقم زدن اوقاتی خوش و سرگرم‌کننده برای خانواده‌ها باشد.

صبح نو در این رابطه نوشته: اگر زمانی برنامه‌ای مانند «ساعت خوش» در دوره شبکه‌های محدود و نبود اینترنت، می‌توانست یک شبکه یا حتی یک سازمان را احیا و آن را محبوب مخاطبان کند. در سال‌های اخیر اما با وجود تعدد شبکه‌ها خبری از این جنس برنامه‌ها نیست. تلویزیون در مدیریت جدیدش به‌صراحت نشان داده که علاقه و اراده‌ای برای ساختن برنامه‌های سرگرم‌کننده ندارد.

افت کیفی و حتی کمی برنامه‌های صداوسیما در ژانر سرگرمی را می‌توان به جرأت یکی از بدیهیات حال حاضر صداوسیما دانست که مخاطب متخصص و غیرمتخصص آن را به‌خوبی حس کرده است.

زمانی که هنرمند خود را میان یک فشار روانی و اجتماعی ببیند و بقای حرفه‌ای خود را در گرو بیان بلند ایدئولوژی سیاسی خود که مطلوب یک گروه خاص است بداند، مجبور به محافظه‌کاری و نهایتاً عدم تولید می‌شود. این وضعیت که برآمده از نقدهای منتقدان و جوسازی‌های اجتماعی است مستقیماً بر خلاقیت و شور و شوق تولیدکنندگان برنامه تأثیر می‌گذارد و آن‌سوی ماجرا، مدیران رسانه هستند که برای پر کردن چارت برنامه‌های خود و مصرف بودجه به تولید با هر سطح کیفی روی می‌آوردند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها