در شیفت سوم بررسی لایحه بودجه مجلس چه گذشت؟

کد خبر: 1207447

نمایندگان مجلس به دولت برای تخصیص اعتبار جهت پرداخت بدهی صندوق کشاورزی به بانک کشاورزی اجازه دادند.

در شیفت سوم بررسی لایحه بودجه مجلس چه گذشت؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت سوم امروز یکشنبه (7 اسفند) مجلس در روند بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با بند "و" تبصره 8 ماده واحده لایحه بودجه 1402 موافقت کردند.

براساس بند و تبصره 8 ماده واحده لایحه بودجه 1402؛  ‌به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف اعتبارات ابلاغی ردیف ذی‌ربط ذیل سرفصل 550000 جدول شماره (9) را بابت بدهی صندوق بیمه کشاورزی به بانک کشاورزی ناشی از تکالیف قانونی دولت در بیمه کشاورزی که به تأیید مجمع عمومی صندوق و بانک کشاورزی و سازمان حسابرسی رسیده باشد، پس از دریافت شناسه تعهد از سازمان ‌برنامه‌و‌بودجه کشور، ‌‌به‌عنوان بدهی دولت به بانک کشاورزی منظور نماید.

تعیین جریمه برای برداشت آب کشاورزی از چاه های غیرمجاز

نمایندگان  با بند ب تبصره 8 ماده واحده لایحه بودجه 1402 موافقت کردند.

براساس بند ب تبصره 8 ماده واحده لایحه بودجه 1402؛ شرکت های آب منطقه‌ای ‌استان‌ها و سازمان آب و برق خوزستان مکلفند برای شمارشگر(کنتور)دار شدن چاهها با توجه به شرایط اقتصادی و اقلیمی مناطق مختلف کشور از مصرف‌کنندگان آب کشاورزی برای چاههای مجاز فاقد شمارشگر (کنتور) هوشمند بر اساس دو برابر ظرفیت پروانه بهره‌برداری آنها و برای چاههای مجاز دارای شمارشگر بر اساس برداشت مجاز از آنها، به ازای هر متر مکعب برداشت آب از آبخوانها معادل سیصد (300) ریال دریافت و به ردیف درآمدی 160112 جدول شماره (5) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

‌در‌خصوص چاه های غیرمجاز وفق بند «هـ» ماده (45) قانون توزیع عادلانه آب نسبت به مسلوب‌المنفعه نمودن این چاهها اقدام و جریمه مربوط به میزان برداشت آب تا زمان انسداد چاه در‌صورت کشت محصولات اساسی کشاورزی و راهبردی (استراتژیک) کشور به ازای هر متر مکعب حداکثر مبلغ سه‌هزار (3.000) ریال و در غیر این‌صورت به ازای هر متر مکعب آب حداکثر مبلغ شش هزار (6.000) ریال متناسب با افت سفره و حجم کسری مخزن سفره که حسب دستورالعمل ابلاغی توسط وزارت نیرو تعیین می‌شود دریافت و به ردیف درآمدی شماره 160112 جدول شماره (5) این قانون نزد خزانه‌داری کل واریز می‌شود.

شرکت های آب منطقه‌ای ‌استان‌ها و سازمان آب و برق خوزستان مکلفند از محل منابع داخلی خود و با استفاده از اعتبارات طرحهای تعادل‌بخشی و تغذیه مصنوعی در قالب وجوه اداره شده نسبت به تأمین هزینه‌های خرید و نصب شمارشگرهای حجمی و هوشمند آب کشاورزی مجاز اقدام کنند و اصل مبلغ تسهیلات پرداختی را بدون هیچ‌گونه سود ‌‌به‌صورت اقساط با زمانبندی که به‌تصویب‌‌ وزارت نیرو می‌رسد از کشاورزان صاحب این چاهها دریافت کنند.

تکلیف دولت برای توسعه روشهای آبیاری نوین در سال آینده

نمایندگان  با بند الف تبصره 8 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بند (الف) تبصره 8 ماده واحده لایحه بودجه 1401؛ تبصره ذیل ‌بند (ب) ماده (35) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با اصلاحات آن در سال 1402 تنفیذ می‌گردد و دولت مکلف است اعتبار طرحهای ذیل برنامه های 1306012000 و 1307002000 را ‌‌به‌عنوان سهم کمک بلاعوض دولت هزینه کند.

براساس این گزارش مطابق تبصره مذکور برای توسعه روش های آبیاری نوین حداقل 85 درصد هزینه ها به عنوان کمک بلاعوض توسط دولت در قالب بودجه سالانه تامین و پرداخت می شود.

براساس این گزارش مطابق بند (ب) ماده 35 برنامه ششم توسعه؛ توسعه روشهای آبیاری نوین، اجرای عملیات آب و خاک (سازه‌ای و غیرسازه‌ای)، توسعه آب‌بندها و سامانه(سیستم)‌های سطوح آبگیر حداقل به میزان 600 هزار هکتار در سال

همچنین در تبصره بند مذکور نیز آمده است؛ برای توسعه روشهای آبیاری نوین، بازسازی و نوسازی قنوات و احداث سدهای معیشتی انتقال آب از طریق لوله به مزارع حداقل هشتادوپنج‌درصد(85%) هزینه‌ها به‌عنوان کمک بلاعوض توسط دولت در قالب بودجه سالانه تأمین و پرداخت می‌شود.

نحوه محاسبه مالیات خرید مواد معدنی مشخص شد

همچنین نمایندگان با بندهای ل و م تبصره 7 ماده واحده لایحه بودجه 1402 موافقت کردند.

براساس بند ل تبصره 7 ماده واحده لایحه بودجه 1402؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است درآمدهای حاصل از صدور مجوز توزیع دخانیات و حق انحصار دریافتی بابت واردات و تولید محصولات دخانی را به‌ حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

همچنین نمایندگان بند م تبصره 7 ماده واحده لایحه بودجه 1402 را با 174 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 216 نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.

در بند م تبصره 7 ماده واحده این لایحه آمده است: ‌ارزش خرید مواد معدنی برای واحدهای فرآوری مواد معدنی در‌صورت ارائه صورتحساب الکترونیکی تأیید شده مطابق ماده (95) قانون مالیات‌های مستقیم و آیین‌نامه اجرائی آن ‌‌به‌عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی مورد قبول واقع می‌شود.

علی اصغر باقرزاده در تذکری، گفت: نه در لایحه دولت و نه در گزارش کمیسیون در مورد حقوق گمرکی کالاهای اساسی کاهش این حقوق در نظر گرفته نشد و با استدلال کاهش درآمد دولت اجازه طرح پیشنهاد داده نشد. این در حالی است که 3 ماه گذشته در مجلس با لایحه دو فوریتی قانون بالادستی مصوب شد که حقوق گمرکی تجهیزات مصرفی پزشکی مواد اولیه به یک درصد تقلیل پیدا کند. از سوی دیگر با حذف ارز ترجیحی و یارانه دارو سال آینده هزینه درمان افزایش می یابد.

وی ادامه داد: اگر همین منوال ادامه پیدا کند نرخ دریچه قلب از 80  میلیون تومان به 450 میلیون تومان و استند قلبی، پروتز ارتوپدی به 50 میلیون تومان در سال آینده افزایش پیدا می کند در حالی که براساس قانون بالادستی حقوق گمرکی تجهیزات مصرفی پزشکی به یک درصد تقلیل پیدا کرده بود.

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیح این تذکر، گفت: اینکه دلسوزانه از تریبون مجلس سخن می گویید اقدام خوبی است، سلامت از اولویت های مجلس و دولت است اما اینکه از الان برای سال آینده نرخ گذاری می کنید باعث می شود بگویند که مجلس برای برخی اقلام پزشکی نرخ گذاری کرده است. آقای حسینی و میرکاظمی توجه داشته باشند که مجلس در برج 10 با تصویب لایحه دو فوریتی مالیات و ارزش افزوده، شیرخشک اطفال، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی را در قانون دائمی بخشید. از سوی دیگر در بودجه 1401 در جزء 2 بند پ تبصره 7 آن حقوق گمرکی را یک درصد لحاظ کردیم.

وی ادامه داد: اما متاسفانه امسال دولت در لایحه این پیشنهاد را لحاظ نکرد، در کمیسیون، مالیات بر ارزش افزوده را آورده است، اکنون لازم است برای یک درصد حقوق گمرکی تدابیری بیاندیشیم.

همچنین نمایندگان در نشست علنی عصر امروز (یکشنبه 7 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با بند الحاقی(6) تبصره (7) ماده واحده این لایحه با 176 رأی موافق، بدون رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 216 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بخش درآمدی بند الحاقی(6) تبصره (7) ماده واحده لایحه بودجه آمده است: به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) اجازه داده می شود مبالغ مازاد بر اعتبار مصوب سود ویژه سهم دولت (پنجاه درصد(50%) سود ابرازی) و مازاد بر مالیات عملکرد پیش بینی شده خود را به حساب دولتی تمرکز وجوه درآمد شرکت‌های دولتی نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید.

میزان حق انتفاع دارنده پروانه بهره برداری از معادن و صنایع معدنی ایمیدرو تعیین شد

نمایندگان  با بند الحاقی 2 تبصره 7 ماده واحده لایحه بودجه 1402 موافقت کردند.

براساس بند الحاقی 2 تبصره 7 ماده واحده لایحه بودجه 1402؛ کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی دارای قرارداد استخراج سنگ آهن از معادنی که پروانه بهره برداری آن ها به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) و یا شرکت های تابعه است، موظفند بابت حق انتفاع دارنده پروانه بهره برداری به ماخذ حداقل پنج درصد (5%) میانگین وزنی قیمت فروش داخلی و صادراتی شمش فولاد خوزستان به ازای هر تن کلوخه تولیدی از معدن مربوطه را به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) پرداخت نمایند.

درخصوص آن دسته از اشخاص حقیقی و حقوقی طرف قرارداد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) که حق انتفاع دارنده پروانه بهره برداری ( ایمیدرو) در قرارداد، از طریق سازو کار مزایده تعیین شده است ، حکم این بند مجری نمی باشد.

موافقت مجلس با عوارض نیم درصدی صادرات محصولات کشاورزی آب بر

همچنین نمایندگان با بند (د) تبصره 8 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بند (د) تبصره 8 ماده واحده لایحه بودجه 1402،  ‌به‌منظور حفظ منابع آبی کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران) موظف است نیم درصد از ارزش محصولات کشاورزی و غذایی آب بر را اخذ و درآمد حاصل از عوارض فوق را به ردیف درآمدی 160147 واریز نماید.

تعرفه آب مصرفی کشت‌های گلخانه‌ای و کشاورزی صنعتی تعیین شد

نمایندگان با بند ی تبصره 8 ماده واحده لایحه بودجه 1402 موافقت کردند.

براساس بند ی تبصره 8 ماده واحده لایحه بودجه 1402؛ تعرفه آب مصرفی کشت‌های گلخانه‌ای و کشاورزی صنعتی در شهرک‌های صنعتی، نواحی صنعتی و شهرک‌های کشاورزی به نرخ مصوب فعالیت‌های کشاورزی محاسبه می‌گردد.

مجوز بهره برداری از مصالح مازاد رودخانه ای با هدف پیشگیری از بروز سیل

نمایندگان با بند (ح) تبصره 8 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بند (ح) تبصره 8 ماده واحده لایحه بودجه 1402؛ به‌منظور پیشگیری و بازسازی خسارت ناشی از سیل و ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها به شرکتهای آب منطقه‌ای ‌استان‌ها و سازمان آب و برق خوزستان اجازه داده می‌شود بهره‌برداری از مصالح مازاد رودخانه‌ای را از طریق مزایده به پیمانکاران و بهره‌برداران شن و ماسه (با به‌کارگیری پیمانکاران دارای صلاحیت) به شرط واریز حقوق دولتی و رعایت ملاحظات محیط زیستی و حقوق ذی‌نفعان واگذار نماید. در‌صورت وصول درآمد مازاد بر عملیات تعیین شده در قرار داد، منابع حاصله به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می شود./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها