مصوبات سومین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

کد خبر: 1207497

هفتمین جلسه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در صحن مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

مصوبات سومین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی از لحظاتی قبل به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در دستور کار جلسه علنی امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

نمایندگان مجلس از روز شنبه ۶ اسفند، بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ را آغاز کرده و تاکنون تا تبصره ۸ پیش رفته اند.

تا پایان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ جلسات علنی مجلس روزانه در سه شیفت برگزار خواهد شد./ ایسنا

مصوبات شیفت اول از سومین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه) هشتم اسفند ۱۴۰۱، شیفت اول از سومین روز بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۲،‌ تا پایان تبصره ۹ از بخش درآمدی را مورد بررسی و تصویب قرار دادند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از روز شنبه (ششم اسفند۱۴۰۱)، وارد بررسی گزارش شور دوم کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سه شیفت شدند و بررسی های خود را از رسیدگی به بخش های درآمدی بودجه آغاز کردند و سپس وارد بررسی بخش های هزینه ای می شوند.

اولین مصوبه امروز نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲، تعیین ساز و کار اخذ بهای آب تحویلی به صنایع و معادن آب‌بر بود.

بر این اساس بهای آب تحویلی به رشته فعالیت‌های صنایع و معادن آب بر از منابع آبی، در پایان زمان‌بندی ابلاغ شده، معادل متوسط بهای تمام شده طرح های ‌اجرائی جایگزین تأمین و بر اساس آخرین فهارس بهای ابلاغی در محدوده استقرار صنایع تعیین می‌شود.

پس از بررسی بند دیگری از بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲، سازمان حفاظت از محیط زیست  از پرداخت ۷۰ درصد هزینه‌های دادرسی در دعاوی حقوقی معاف شد.

 نمایندگان در جریان رسیدگی به این بند، با پیشنهادات حذف این بند و همچنین پیشنهاد بازگشت به اصل لایحه که در آن سازمان محیط زیست بطور کامل از پرداخت هزینه‌های دادرسی معاف می‌شد، مخالفت کردند.

در مصوبه ای دیگر نمایندگان با قبول پیشنهاد الحاقی جعفر قادری به تبصره ۸ لایحه بودجه سال آتی، سازوکار محاسبه عوارض مالکان زمین هایی که در طرح های بازنگری و یا الحاق به طرح های جامع، هادی و تفصیلی شهرها به محدوده شهر ملحق می شوند را تعیین کردند.

همچنین نمایندگان امتیازاتی را برای صادرکنندگان صنایع دستی تعیین کردند که بر اساس آن أخذ هرگونه تعرفه و عوارض صادراتی و الزام به پیمان‌سپاری ارزی و تعهد بازگشت ارز حاصل از صادرات ‌درخصوص صادرات صنایع دستی به جز میزان ارزش مواد اولیه مصرف شده ممنوع است.

در ادامه جلسه علنی نوبت صبح امروز،‌ وزارت جهاد کشاورزی با تصمیم نمایندگان موظف شد تا با همکاری وزارت نیرو آبرسانی سیار مورد نیاز عشایر را با قیمت معادل تعرفه خدماتی یا تجاری هر کدام که کمتر است برای جامعه عشایری تامین نماید.

همچنین مقرر شد که در سال ۱۴۰۲ کمک‌های نقدی و غیرنقدی خیرین در طرح‌های آبرسانی روستایی  با تایید وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب شود.

در مصوبه ای دیگر، نمایندگان به دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی دولتی اجازه دادند تا سقف درآمد اختصاصی خود در سال ۱۴۰۱ نسبت به اخذ تسهیلات از بانک ها در سال آینده اقدام کنند.

در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور با تصویب مجلس، تعرفه گاز مصرفی ‌تأسیسات گردشگری و صنایع دستی و آب‌درمانی‌ها و هتل‌ها در سال آینده مشابه تعرفه خدمات محاسبه و تعرفه برق موارد موضوع این بند در مناطقی که فاقد گاز می باشند برابر تعرفه مصارف عمومی در قانون مانع زدایی صنعت برق درنظر گرفته می شود.

همچنین شرکت ها، بانک ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مکلف به واریز ۶۰ درصد از هزینه امور پژوهشی خود به صندوق ‌شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری شدند.

در بخشی از جلسه علنی نوبت صبح امروز، محمدباقر قالیباف از ثبت ۷۰۰۰ پیشنهاد بودجه‌ای از سوی نمایندگان جهت طرح در صحن مجلس خبر داد.

رئیس مجلس در پاسخ به اخطار قانون اساسی مطرح شده از سوی جبار کوچکی نژاد نماینده رشت درباره عدم اعطای فرصت به نمایندگان از سوی هیئت رئیسه جهت طرح پیشنهاد با بیان اینکه «۷۰۰۰ پیشنهاد ثبت شده است» اظهار کرد: در این ۱۰ روز هرچقدر که تلاش کنیم حداکثر می‌توانیم ۲۲۰ الی ۲۳۰ پیشنهاد را در صحن مطرح و بررسی کنیم؛ این درحالیست که هر کدام از نمایندگان اصرار دارند که در هر تبصره چند پیشنهادشان مطرح شود، که این موضوع امکان پذیر نیست.

حسن همتی نماینده مردم تکاب هم در تذکری شفاهی با تاکید بر اصلاح ساختار بودجه، بیان کرد: تا زمانی که اصلاح ساختار بودجه صورت نگیرد وضع همین است. اکنون صرفا درحال کپی برداری و تغییر در برخی ارقام جداول هستیم. مشکلات بانک ها، تورم و درآمد شرکت های دولتی همچنان در بودجه سنواتی پابرجاست.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها