رضاخواه: نرخ ارز و قیمت نفت در بودجه واقعی نیست

کد خبر: 1207568

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: درست نیست که در بودجه نرخ ارز به صورت غیرواقعی پایین و قیمت نفت و میزان فروش نفت هم برخلاف احتمالات بالاتر در نظر گرفته شود.

رضاخواه: نرخ ارز و قیمت نفت در بودجه واقعی نیست

مجتبی رضاخواه با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سال آینده قیمت نفت و میزان فروش نفت بالاتر از آنچه می‌توانیم بفروشیم پیش‌بینی شده است، اظهار داشت: همچنین دولت در لایحه بودجه سال آینده قیمت ارز را پایین یعنی ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته است.

وی بیان کرد: طبیعتاً این اعداد در هم ضرب می‌شوند؛ یعنی نرخ ارز پایین در نظر گرفته شده اما قیمت نفت و میزان فروش نفت آن بالاتر از آنچه احتمالاً محقق خواهد شد، در نظر گرفته شده است و مهم حاصل ضرب ۳ عدد مربوط به قیمت نفت، میزان فروش نفت و نرخ ارز است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده معتقدم تدوین بودجه به این صورت و برخلاف واقعیت‌ها عاقلانه نیست. ما هم باید قیمت ارز را واقعی در نظر گیریم و هم باید میزان فروش و قیمت فروش نفت در بودجه واقع‌بینانه در نظر گرفته شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توجیه دولت در این زمینه آن است که آنچه برای فروش نفت در لایحه بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است، از لحاظ ریالی قابل تحقق خواهد بود اما ما فکر می‌کنیم که در نهایت این اتفاق نخواهد افتاد و اگر به چند سال اخیر رجوع کنیم، می‌بینیم که این اتفاق نیفتاده است.

میزان فروش نفت و قیمت آن در بودجه با بیش‌برآوردی مواجه است

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان فروش روزانه نفت ما به طور متوسط حدود یک میلیون بشکه است، گفت: این در حالی است که در بودجه سال آینده میزان فروش نفت در روز یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در نظر گرفته شده است. به نظر می‌رسد که میزان فروش نفت و قیمت آن در بودجه با بیش‌برآوردی مواجه است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: درست نیست که نرخ ارز به صورت غیرواقعی پایین و قیمت نفت و میزان فروش نفت هم برخلاف احتمالات بالاتر در نظر گرفته شود. به نظر می‌آید دولت غیرشفاف عمل می‌کند، در حالی که دولت باید همه اعداد را در بودجه شفاف کند تا ما بدانیم چه اتفاقی می‌افتد.

رضاخواه با بیان اینکه بر اساس بودجه به دولت اختیار داده شده است تا ارز را حداکثر ۲ درصد زیر نرخ سامانه ETS برای کنترل بازار به فروش برساند، گفت: با وجود آنکه نرخ ارز در حال افزایش است، در نظر گرفتن نرخ ارز ۲۳ هزار تومانی در بودجه غیرواقعی خواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت می‌گوید در زمینه فروش نفت با کسری بودجه مواجه نخواهد شد. اگر دولت روی این حساب کرده که نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند و از این طریق در بخش نفت دچار کسری نشود و این را یک آورده می‌داند، چنین چیزی نیست. بنده به رئیس سازمان برنامه و بودجه هم گفتم اگر قیمت ارز افزایش پیدا کند، برای دولت آورده نیست چرا که تورم گسترده‌ای از افزایش قیمت ارز ناشی خواهد شد و تورم شدید باعث می‌شود عموم مردم ناراضی باشند. همچنین بخش قابل توجهی از تورم به هزینه‌های دولت از جمله در قسمت پروژه‌های عمرانی سرریز خواهد شد و دولت در اتمام این پروژه‌ها با مشکل مواجه می‌شود. در مجموع افزایش قیمت ارز نکته مثبتی برای دولت نیست، البته دولت هم ظاهراً با افزایش قیمت ارز مخالف است، اما در عمل قیمت ارز در حال افزایش است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها