پاتک حقوق‌بشری ایران به مدعیان غربی

کد خبر: 1207742

جریان‌های بسیاری تلاش داشتند تا ایران در نشست شورای حقوق بشر غایب و یا منفعل باشد

پاتک حقوق‌بشری ایران به مدعیان غربی

روز گذشته وزیر امور خارجه به‌منظور شرکت در پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر و همچنین نشست سالانه کنفرانس خلع سلاح وارد فرودگاه شهر ژنو شد. حسین امیرعبداللهیان در حالی برای سخنرانی در بخش مقامات عالی‌رتبه پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل حضور پیدا کرده و مواضع جمهوری اسلامی درباره موضوعات حقوق بشری را تبیین کرد که خبرها پیرامون مذاکرات رفع تحریم نیز بالا گرفته است. همزمان با سفر وزیر امور خارجه به ژنو، از یک‌سو امریکا از طریق عراق پیامی جدید به ایران داده و از سویی دیگر قرار است رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی به تهران سفر کند. این مسأله و گفت‌وگوهای حاشیه شورای حقوق بشر نشان می‌دهد که مسأله توافق هسته‌ای یکی از موضوعات داغ در جریان این سفر است.

اهمیت حضور ایران در ژنو

حضور نماینده جمهوری اسلامی ایران در این نشست اما از آن جهت اهمیت دارد که بر اساس بازی رسانه‌ای صورت گرفته در ماه‌های اخیر دشمنان تلاش کردند در راستای حمایت از سازمان آشوب، ایران را به عنوان ناقض حقوق بشر معرفی کنند. به همین دلیل اکنون نیز آنها سعی داشتند تا هیأتی از ایران در نشست شورای حقوق بشر شرکت نکند و یا ایران در سطح پایین در این شورا حاضر شود، اما ایران با هیأتی بلندپایه که در رأس آن وزیر امور خارجه قرار دارد در ژنو حضور پیدا کرده تا میزان جدیت خود درباره موضوعات حقوق بشری را نشان دهد و البته این پیام را به همه مخابره کند که به‌رغم ناملایمتی‌های صورت گرفته همچنان تعامل گسترده و سازنده با کشورهای مختلف را در دستور کار قرار داده و روایت دسته اول از موضوعات مرتبط با ایران را پیگیری می‌کند.

اقدامات ضد حقوق بشری غرب در ماه‌های اخیر

 شورای حقوق بشر که حدود یک دهه است واجد نقش مهمی در سیاست بین‌المللی است، مدت‌هاست به ابزاری سیاسی نزد قدرت‌های غربی تبدیل شده است. این نکته را حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل بصراحت اعلام کرد و به توضیح پشتیبانی‌های ضد حقوق بشری دشمنان مردم ایران در ماه‌های اخیر و حمایت آنها از اغتشاشات پرداخت.امیرعبداللهیان با بیان اینکه تجمعات مسالمت‌آمیز در پی فوت مهسا امینی به‌واسطه دخالت عناصر تروریستی به خشونت کشیده شد، خاطرنشان کرد: تعدادی از شبکه‌های تلویزیونی فارسی‌زبان مستقر در ایالات متحده و انگلیس نیز در برنامه‌های خود به آموزش و ترویج خشونت و ترور پرداختند؛ این خشونت‌ها و مداخلات خارجی، جان افراد بی‌گناه از جمله ۷۰ نیروی مجری قانون را گرفت، در حالی‌که پلیس ایران اجازه استفاده از سلاح جنگی را نداشت، آشوبگران با سلاح‌های گرم و سرد اقدام به کشتار کردند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: نقش گروه‌های تروریستی ضد ایرانی در اغتشاشات اخیر ایران کاملاً مشهود بود. برخی از کشورهای اروپایی در چهارچوب معیارهای دوگانه و در «تروریسم‌شویی» (terrorism laundering) شرکت کردند. آنها تسهیلات مالی و لجستیکی قابل توجهی را در اختیار برخی از عناصر تروریست قرار دادند.

فلسطین، قربانی اصلی

امیرعبداللهیان با بیان اینکه مفهوم حقوق بشر در هیچ کجای دنیا بیشتر از فلسطین اشغالی به چالش کشیده نشده است، تأکید کرد: نقض سیستماتیک حقوق بشر و جنایات علیه بشریت توسط رژیم صهیونیستی باید متوقف شود. تا زمانی که فلسطین تحت اشغال باقی است و جنایات اسرائیل ادامه دارد، به سختی می‌توان اعتباری برای سازکارهای حقوق بشری سازمان ملل در نظر گرفت. نکته جالب آنکه خانم «حجا لحبیب» وزیر خارجه بلژیک نیز در حاشیه پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در محل اقامت حسین امیرعبداللهیان با وی دیدار و گفت‌وگو کرد. در حالی چندی پیش نیز امیرعبداللهیان به درخواست خانم «حجا لحبیب» با وی گفت‌و‌گوی تلفنی درخصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی داشت که وزیر خارجه بلژیک پیش از این در حمایت از آشوب‌ها در ایران به نشانه اعتراض موهای خود را قیچی کرده بود.

گفتنی است، حسین امیرعبداللهیان در حاشیه پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل با وزرای خارجه فنلاند و ارمنستان و دبیرکل سازمان ملل به صورت جداگانه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها