امیرعبداللهیان: از هیچ طرفی در جنگ اوکراین حمایت نمی‌کنیم

کد خبر: 1207789

وزیر امور خارجه در دیدار همتای اندونزیایی در ژنو گفت: برخلاف غرب که میلیاردها دلار به اوکراین سلاح داده و می‌دهد، جمهوری اسلامی ایران برای جنگ اوکراین هیچ سلاحی به هیچ طرفی نداده و از هیچ طرفی در این جنگ حمایت نمی‌کند.

 امیرعبداللهیان: از هیچ طرفی در جنگ اوکراین حمایت نمی‌کنیم

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل و همچنین نشست سالانه کنفرانس خلع سلاح در ژنو به سر می‌برد روز دوشنبه هشتم اسفند ماه و در نخستین روز حضورش در سوئیس و در ادامه رایزنی‌ها با برخی از مقامات شرکت کننده، با «رتنو مرسودی» وزیر خارجه اندونزی در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو دیدار و گفت‌وگو کرد.

دو وزیر خارجه در این دیدار در خصوص برخی موضوعات ‌مورد علاقه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردند.

امیرعبداللهیان ضمن تشکر مجدد از پیام تبریک همتای اندونزیایی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و روز ملی کشورمان، ریاست اندونزی بر سازمان آ.سه.آن در سال ۲۰۲۳ میلادی را تبریک گفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به روابط و همکاری‌های خوب دو کشور در حوزه دوجانبه، برگزاری دهمین دور گفت‌وگوهای سیاسی دو کشور و همچنین گفت‌وگوی اخیر اندیشکده‌های ایران و اندونزی، بر آمادگی بدون محدودیت جمهوری اسلامی ایران برای استمرار این گفت‌وگوها و همکاری‌ها تأکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین بر لزوم هماهنگی و برنامه ریزی برای دیدار روسای جمهور دو کشور در آینده تأکید کرد.

امیرعبداللهیان همچنین در این دیدار مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص بحران اوکراین را تشریح کرد و گفت: برخلاف غرب که میلیاردها دلار به اوکراین سلاح داده و می‌دهد، جمهوری اسلامی ایران برای جنگ اوکراین هیچ سلاحی به هیچ طرفی نداده و از هیچ طرفی در جنگ اوکراین حمایت نمی‌کند.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین همتای اندونزیایی خود را در جریان آخرین تحولات مرتبط با همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز مذاکرات مرتبط با رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران قرار داد.

خانم «رتنو مرسودی» وزیر امور خارجه اندونزی نیز از این دیدار و روابط دوستانه بین دو کشور ابراز خرسندی کرد و خواستار تسریع در تلاش‌ها برای نهایی سازی و امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و اندونزی شد.

وزیر امور خارجه اندونزی همچنین مخالفت کشورش را با استفاده سیاسی و ابزاری از موضوع حقوق بشر علیه دیگران اعلام کرد.

وی با تأکید بر اهمیت موضوع فلسطین، این موضوع را شایسته اهتمام و توجه بیشتر در نشست شورای حقوق بشر خواند که این موضوع مورد تایید امیرعبداللهیان قرار گرفت و در این باره اظهار داشت: توجه شما به موضوع فلسطین که مورد توجه ما نیز هست، قابل قدردانی است و من نیز در سخنرانی خود به آن اشاره کردم.

امیرعبداللهیان همچنین در خصوص موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و اندونزی نیز گفت: آماده‌ایم این‌ موضوع را هر چه سریع‌تر نهایی کنیم.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان روز دوشنبه همچنین با وزرای خارجه فنلاند، بلژیک و نروژ و ارمنستان در محل اقامتش دیدار کرد. دیدار با دبیرکل سازمان ملل و همچنین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از دیگر ملاقات‌های امیرعبداللهیان در روز نخست حضورش در ژنو بود.

وی همچنین در بخش عالیرتبه پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل حضور یافت و به تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص حقوق بشر پرداخت و به صراحت عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران در اجرای تعهدات حقوق بشری قاطعانه به کار خود ادامه داده و از حقوق ملت بزرگ ایران قویا دفاع می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در نشست مذکور به اغتشاشات اخیر در ایران نیز اشاره کرد و با بیان اینکه نقش گروه‌های تروریستی ضد ایرانی در اغتشاشات اخیر ایران کاملا مشهود بود، گفت: برخی از کشورهای اروپایی در چارچوب معیارهای دوگانه و در « تروریسم شویی» (terrorism laundering) شرکت کردند. آنها تسهیلات مالی و لجستیکی قابل توجهی را در اختیار برخی از عناصر تروریست قرار دادند.

وی همچنین به وضعیت حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی نیز اشاره‌ کرد و گفت که مفهوم حقوق بشر در هیچ کجای دنیا بیشتر از فلسطین اشغالی به چالش کشیده نشده است و افزود: نقض سیستماتیک حقوق بشر و جنایت علیه بشریت توسط رژیم صهیونیستی باید متوقف شود. تا زمانی که فلسطین تحت اشغال باقی است و جنایات اسرائیل ادامه دارد، به سختی می‌توان اعتباری برای سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل در نظر گرفت

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها