ارتقای زیرساختها عملیاتی است نه گفتاری!

کد خبر: 1207884

حسین یاری: طی سالها و ماههای اخیر، جنگ ترکیبی دشمنان علیه نظام و ملت ایران ابعاد گسترده تری پیدا کرده و تاکتیکهای پیاده سازی آن نیز متنوع تر شده است. در شرایطی که نمادها و مصادیق این جنگ ترکیبی بیش از پیش قابل احصاءو مشاهده است، برطرف سازی آسیب پذیری ها و مقابله با تهدیدات ترکیبی علیه دستگاههای اجرایی ، حکم یک "الزام"و نه یک"مطلوبیت" را دارد. در این روند، سازمان پدافند غیر عامل حکم یک هدایتگر و قرارگاه را ایفا می کند، به این معنا که هم در تشریح تهدیدات و هم در سنجش فاصله میان"وضعیت موجود"و"وضعیت استاندارد" ، اطلاعات و بایسته های لازم را خطاب به صاحبان صنابع و مدیران ذی ربط تشریح می کند. این برآوردها و نتایج، پیوستی عملیاتی دارد و از جنس توصیه یا پیشنهاد نیست!

وفق قانونی که در سال 1401 اجرایی و جاری بوده  ( و هنوز می باشد )، مقرر شده است یک درصد از تملیم دارایی ها یا سایر درآمدهای دستگاههای اجرایی کشور، صرف ارتقای شاخصه های پدافند غیر عامل و بر طرف کردن آسیب ها و افزایش ضریب امنیتی ساختارها در برابر خطرات بالقوه و بالفعل شود. اجرای این طرح ثمرات خوبی داشته و کماکان در دست اجراست.منطق نهفته در این روند، تامین هزینه امنیت نهادها و ساختارها از سوی خود آنها و رفع آسیب پذیری احتمالی زیرساختهای صنعتی، زیستی، سایبری و .....قبل از آسیب رسانی به آنها توسط عوامل بیرونی و خارجی است. هدایت و مدیریت این روند، نیازمند تصویب بودجه ای اجرایی می باشد که با استنناد به آن بتوان هرگونه آسیب شناسی را با اقدامی عملیاتی توام ساخت. 

طی روزهای اخیر، اخباری در خصوص نگاه بی تفاوت کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی نسبت به  این اصل مهم شنیده می شود. بر اساس اظهارات رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور ، کمیسیون امنیت ملی کشور با توجه به اهمیت و ضرورت ارتقای زیرساختهای پدافند غیرعامل در سازمانهای دولتی، تامین بودجه پروژه های اجرایی پدافند غیر عامل از طریق دستگاههای مربوطه  را به تصویب رسانده اما کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به سادگی از کنار این نیاز اساسی عبورکرده و حتی طرح بحث آن را نیز در دستور کار قرار نداده است. اگر رویکرد کنونی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تبدیل به مبنایی برای تصمیم گیری و بودجه بندی نهایی مجلس برای سال آینده ( 1402) شود ، در این صورت بودجه اجرایی سازمان پدافند غیر عامل کشور در سال جدید "صفر"در نظر گرفته خواهد شد. امید می رود این آسیب در بودجه سال جدید پدافند غیر عامل از سوی مجلس شورای اسلامی برطرف شود و مصون سازی زیرساختها در برابر تهدیدات نوینی که احتمالا شاهد تنوع آنهاخواهیم بود ، از یک "ایده آل "تبدیل به یک"ماموریت "شود .فراموش نکنیم که ارتقای زیرساختها در مواجهه با جنگ ترکیبی دشمنان، در حوزه "ایده و گفتار"تعریف نمی شود و اگر نگاه عملیاتی و حتی جبری نسبت به آن کمرنگ شده یا از بین برود، به همان میزان ضریب آسیب پذیری آنها ( و هزینه ها و تبعات پس از آن ) افزایش پیدا خواهد کرد. در چنین شرایطی متوجه ارزش و اهمیت این مطالبه گری از نمایندگان محترم خانه ملت خواهیم بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها