در گفتگو با فردا مطرح شد؛

بازشدن گره‌کور دیپلماسی هسته‌ای

کد خبر: 1207969

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: اگر توافقی بین ایران و آژانس حاصل شود و آژانس نیز رسما اعلام کند پاسخ هایش را گرفته است قطعا این مسئله گره بزرگی از مذاکرات برجامی بازخواهد کرد.

بازشدن گره‌کور دیپلماسی هسته‌ای

گروه سیاسی فردا: شواهد و قرائن از گشایشی در روابط بین ایران و آژانس حکایت دارد و قرار است در روزهای آتی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی راهی تهران شود.

حسن بهشتی پور در گفتگو با خبرنگار فردا درباره تأثیر سفر گروسی مدیرکل آژانس بر مذاکرات برجامی گفت: معاون پادمانی آقای گروسی چند روز گذشته در تهران گفتگوهایی درباره مسائل فی مابین آژانس و ایران انجام داد که به گفته آقای کمالوندی پیشرفت های خوبی به دست آمد و براساس این پیشرفت ها دعوت آقای اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از آقای گروسی برای انجام سفر قطعی شده است و به احتمال خیلی زیاد هفته آینده به تهران می آید.

وی افزود: آمدن آقای گروسی به تهران نشان می دهد در گفتگوها بین معاون پادمانی آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران پیشرفت بوده است چون اگر پیشرفتی نبود آقای گروسی به تهران نمی آمد بنابراین معتقدم مذاکرات بین آژانس و تهران به نتیجه رسیده است و فرمولی حاصل شده که براساس آن ایران پاسخ سئوالات آژانس را بدهد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: اگر توافقی بین ایران و آژانس حاصل شود و آژانس نیز رسما اعلام کند پاسخ هایش را گرفته است قطعا این مسئله گره بزرگی از مذاکرات برجامی بازخواهد کرد بنابراین اظهارات اخیر آقای امیرعبداللهیان درباره نزدیک بودن توافق بی دلیل نیست و مبتنی بر کارهایی است که در حال انجام هستند تا گره کوری که در موضوع مناسبات بین ایران و آژانس ایجاد شده بود باز شود.

وی ادامه داد: اسفند ماه گذشته داشت کار مذاکرات برجامی تمام و توافق نهایی می شد اما همین گره کور بین ایران و آژانس جلوی تحقق توافق را گرفت. حال اگر این گره کور باز شود می توان به از سرگیری مذاکرات برجامی خوشبین بود. آقای امیرعبداللهیان به یک توافق non paper اشاره کرد که گرچه درباره جزئیاتش سخن نگفت ولی مشخص است آنچه آقای بورل شهریورماه اعلام کرد «از نظر ما پاسخ ایران منطقی است»، یک توافق شفاهی روی میز بود که آمریکایی ها بعدا به هر دلیل قبول نکردند چون مطالب جدیدی را مطرح کردند که مانع نهایی شدن توافق شد.

بهشتی پور گفت: یک سال پیش شرایط برای توافق مهیا بود که این اتفاق نیفتاد، حالا پس از گذشت یک سال به نظر می رسد زمینه برای یک مذاکرات جدید مهیا شده است اما حصول توافق سه شرط دارد. اول آنکه مذاکرات ایران و آژانس به نهایی شود. ثانیا قطعنامه ای علیه ایران در اجلاس هفته آینده آژانس صادر نشود. ثالثا رسما طرف آمریکایی تأیید کند آمادگی لازم را برای از سرگیری مذاکرات از نقطه توقف دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها