در گفتگو با فردا مطرح شد؛

قهرمان‌پور: شورای حکام شاید بیانیه بدهد اما قطعنامه علیه ایران تصویب نمی‌کند

کد خبر: 1173856

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: شواهد و قرائن نشان می دهد تعلل آمریکا در جواب مثبت دادن بیشتر به دلیل آن است که می خواهد این توافق بعد از انتخابات کنگره انجام شود.

قهرمان‌پور: شورای حکام شاید بیانیه بدهد اما قطعنامه علیه ایران تصویب نمی‌کند

گروه سیاسی فردا: در حالیکه پیش بینی می شد توافق هسته ای پیش از جلسه آتی آژانس بین المللی انرژی اتمی به یکباره آمریکا تغییر رویکرد داد و در جهت فریزکردن روند مذاکرات حرکت کرد.

رحمان قهرمان‌پور در گفتگو با خبرنگار فردا درباره سرنوشت مذاکرات هسته ای گفت: سرنوشت مذاکرات را می توان در قالب دو دیدگاه تحلیل کرد. نخست آنکه آمریکا و اروپا دنبال اخذ امتیازات بیشتر یا منصرف کردن ایران از پیشنهاداتش به ویژه در حوزه اخذ تضمین هستند. دیدگاه دوم نیز بر این باور است که بایدن در آستانه انتخابات میاندوره ای کنگره توان ریسک کردن ندارد و احساس می کند اگر وارد توافق با ایران شود، حزب دموکرات قادر نخواهد بود که کمپین انتخاباتی قوی داشته باشد.

وی افزود: در هفته های اخیر تحقیقاتی که اف بی آی از ویلای ترامپ انجام داد،‌ فشاری را بر جمهوری خواهان وارد کرد و نتیجه نظرسنجی ها نیز نشان می دهد افکارعمومی از این اقدام ترامپ ناراضی هستند. دموکرات ها معتقدند ماجرای کشف اسناد در ویلای ترامپ کمک می کند تا آنها قدری موقعیت خودشان را در انتخابات کنگره تقویت کنند،‌ لذا اگر در چنین شرایطی با ایران توافق کنند این برتری کنونی را از دست می دهند و در مقابل جمهوری خواهان و ترامپیست ها این فرصت را پیدا می کنند که به دولت بایدن و حزب دموکرات حمله بکنند بنابراین دولت بایدن می خواهد توافق را به بعد از انتخابات کنگره آمریکا موکول کند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی بیان کرد: البته نشانه هایی امروز وجود دارد که براساس آنها هر دو تحلیل می توانند درست باشند. باید منتظر ماند و دید موکول کردن زمان توافق به بعد از انتخابات کنگره قطعی است یا امکان دارد شرایط به گونه ای باشد که دولت بایدن بتواند فضای داخلی لازم را برای مهار جمهوری خواهان فراهم کند تا زمینه برای توافق پیش از انتخابات کنگره مهیا شود.

وی درباره تأثیر اتفاقات احتمالی بر اصل موضوع توافق اظهار کرد:‌ این موضوعات امکان دارد تأثیرگذار باشند اما واقعیت آن است که برجام هم سطح موضوعات دیگر نیست بنابراین محاسباتی که درباره برجام وجود دارد با سایر محاسبات فرق می کند. اگر ما بخواهیم براساس مسائل بیرونی تحلیل کنیم، اساسا نباید توافقی بین ایران و آمریکا اتفاق بیفتد چون همیشه بین این دو کشور در موضوعات مختلف کشمکش و اختلاف وجود داشته است.

قهرمانپور یادآور شد: از آنجا که موضوع برجام اهمیت ویژه ای در حوزه امنیت دارد، آمریکا به دلیل اختلافات همیشه موجود این توافق را کنار بگذارد. محاسبات، معادلات و ملاحظات برجام با وجود آنکه از سایر عوامل تأثیر می پذیرد ولی به مراتب مهمتر و موثرتر از سایر عوامل است.

وی درباره احتمال صدور قطعنامه ضدایرانی در نشست آتی شورای حکام گفت:‌ آمریکا و اروپا احتمال دارد در نشست شورای حکام یک بیانیه بدهند تا مقداری فشار را بر ایران افزایش دهند اما وارد پروسه تصویب یک قطعنامه علیه ایران نخواهند شد چون این اتفاق حصول توافق را خیلی دشوار می کند. معتقدم آنها مسیر مذاکره را باز نگه می دارند ولی در عین حال فشار می آورند تا ایران در حد امکان از خواسته هایش عقب نشینی کند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: اقدامات بایدن از 2 هفته پیش نشان می دهد که او می خواهد توافق را به بعد از انتخابات کنگره موکول کند. معتقدم آمریکا باید از پیشنهاد سخاوتمندانه ایران استقبال می‌کرد چون وقتی موضوع PMD یا مطالعات ادعایی نظامی در گذشته حل شده بودند، سئوالات کنونی آژانس آنقدر مهم نبود که به خاطر آنها آمریکا توافق را کنار بگذارد. در مجموع شواهد و قرائن نشان می دهد تعلل آمریکا در جواب مثبت دادن بیشتر به دلیل آن است که می خواهد این توافق بعد از انتخابات کنگره انجام شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها