مصوبات شیفت دوم از پنجمین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

کد خبر: 1208050

بعد از ظهر امروز (چهارشنبه- ۱۰ اسفند) نمایندگان مجلس با اتمام بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ بررسی بخش‌ های هزینه‌ای آن را شروع کردند.

مصوبات شیفت دوم از پنجمین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

بعد از ظهر امروز (چهارشنبه- ۱۰ اسفند) نمایندگان مجلس با اتمام بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ بررسی بخش‌ های هزینه‌ای آن را شروع کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ که از شنبه (۶ اسفند) در سه شیفت آغاز شده است، در ابتدای جلسه علنی نوبت دوم امروز (چهارشنبه - ۱۰ اسفند) پس از گذشت ۱۲ جلسه بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ را آغاز کردند.

یکی از مصوباتی که در جلسه امروز و در جریان بررسی بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ به تصویب نمایندگان مجلس رسید، بند ج تبصره ۱ بود که سازوکار مجلس برای پرداخت بخشی از بدهی دولت به صندوق توسعه ملی را مشخص کرد.

طبق این مصوبه، درصورت تحقق درآمد مازاد بر سقف مقرر در ‌بند «ب» این تبصره، حداقل ۵۰ درصد درآمد حاصله بابت تسویه بخشی از بدهی دولت به صندوق توسعه ملی و ۵ درصد با اولویت امور فرهنگی و آموزشی و مابقی بابت تقویت اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در سقف مقرر این قانون به مصرف می‌رسد.

در ادامه نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی تکلیف هزینه کرد ۳ درصد سهم مناطق نفت‌خیز، گازخیز و توسعه‌نیافته از منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز را تعیین کردند که با پیشنهاد ابراهیم عزیزی نماینده کرمانشاه مبنی بر اصلاح کل بند الف تبصره یک این لایحه در بخش هزینه‌ای به موافقت شد.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲، استفاده هزینه‌ای دولت از منابع ۳ درصد مناطق نفت‌خیز، گازخیز و توسعه ‌نیافته از منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز را نیز غیر مجاز اعلام کردند و بر این اساس بند ب تبصره یک این لایحه در بخش هزینه‌ای مصوب شد.

مصوبه دیگری که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه سیزدهم از مجموع جلسات بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ تصویب کردند بندهای (د) و (ه) تبصره ۱ لایحه بودجه بود که با توجه به آن بالغ بر ۴ همت برای گازرسانی به مناطق محروم و روستاهای واقع در مناطق کوهستاتی و صعب العبور در سال ۱۴۰۲ اختصاص یافت.

در ادامه شیفت دوم از پنجمین روز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای بودجه، اعتباراتی جهت تکمیل خط لوله انتقال اتیلن غرب تعیین کرده و با پیشنهاد مالک شریعتی نماینده تهران مبنی بر بازگشت به اصل متن مندرج در لایحه دولت موافقت کردند.

یکی دیگر از مصوبات این جلسه، موافقت نمایندگان مجلس با امهال بدهی شرکت‌های وزارت نفت به بانک مرکزی و بانک های تجاری به مدت یک سال بود که نمایندگان مجلس در بخش هزینه‌ای بند (ز) تبصره ۱ لایحه بودجه ۱۴۰۲ را تصویب کردند.

طبق این مصوبه، مطالبات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک های تجاری بابت اصل و سود تسهیلات پرداختی به شرکت دولتی تابعه وزارت نفت، بابت تأمین مالی طرحهای بالادستی نفت و گاز در قالب قرارداد جدید فی ‌مابین به مدت یک سال امهال می‌ شود. هزینه‌های امهال برعهده شرکت ذی ‌نفع است.

همچنین با تصویب مجلس هزار میلیارد تومان برای بهره‌برداری از آب‌ های ژرف و سایر فناوری‌ های آب اختصاص پیدا کرد و بند (ط) تبصره ۱ در بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ تصویب شد که طبق این مصوبه، وزارت نفت مکلف است به میزان ۱۰ هزار میلیارد ریال از منابع داخلی شرکت‌های تابعه را با هدایت و نظارت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با همکاری وزارت نیرو و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ‌فرایند قابلیت سازی و توسعه فناوری و عملیات حفاری و بهره‌برداری از آب‌های ژرف و سایر فناوری‌های آب اختصاص دهد.

مصوبه دیگری که در جلسه نوبت دوم امروز نمایندگان مجلس تصویب کردند بند (ی) تبصره یک لایحه بودجه دولت در بخش هزینه ای بود که طبق آن دولت مکلف شد تا ۳ میلیارد یورو جهت تقویت بنیه دفاعی کشور به ستاد کل نیروهای مسلح تخصیص دهد.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه دیگری نحوه هزینه کرد قیر رایگان در سال ۱۴۰۲ را با توجه به بند (ک) تبصره ۱ تصویب کردند که بر اساس آن معادل ۲۵ هزار میلیارد تومان قیر هزینه خواهد شد.

سیزدهمین جلسه از مجموع جلسات مجلس شورای اسلامی برای بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ مصوبه دیگری نیز داشت که بر اساس آن طبق بندهای (ل) و (م) تبصره ۱ در بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ سازوکار جذب سرمایه برای توسعه پتروپالایشگاه‌ها مشخص شد.

در پایان شیفت دوم از پنجمین روز رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه در بخش هزینه ای با تصویب مجلس، مقرر شد که عوارض آلایندگی فلر برای بهینه سازی مصرف انرژی در کشور همچون کمک هزینه جایگزینی بخاری و آبگرمکن‌ ها هزینه می شود./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها