فرصت جدید به گروسی برای اثبات بی‌طرفی

کد خبر: 1208410

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به دعوت «محمد اسلامی» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بعداز ظهر دیروز جمعه ۱۲ اسفندماه به تهران سفر کرد تا آغازی برای رایزنی‌های دو روزه وی پس از حاشیه‌سازی‌های سیاسی آژانس علیه ایران با ادعای افزایش غنی‌سازی کشور به بیش از 60 درصد باشد.

فرصت جدید به گروسی برای اثبات بی‌طرفی

 بنا بر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، گروسی در این سفر علاوه بر مذاکره با رئیس سازمان انرژی اتمی با دیگر مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار و ملاقات خواهد کرد. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از انجام دیدارها و مذاکرات با مقامات ایران، بعدازظهر شنبه ۱۳ اسفندماه، تهران را به مقصد وین ترک خواهد کرد. در همین ارتباط «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نیز پیش از این از سفر گروسی به ایران خبر داده و تصریح کرده بود: در روزهای گذشته گفت‌وگوهای سازنده و امیدوارکننده‌ای با هیأت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست «ماسیمو آپارو»، معاون پادمانی آژانس داشتیم. بر همین اساس محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به‌طور رسمی از «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس دعوت کرد تا به ایران سفر کند.

مواضع ضد‌ونقیض گروسی

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درحالی در تهران حضور دارد که پیش از این سفر، وی در نشست جنبش عدم تعهد که در باکو برگزار ‌شد، در جمع خبرنگاران گفت که حفظ ارتباط و گفت‌وگو با ایران در «عالی‌ترین سطح» برای آژانس بسیار حائز اهمیت است. با این حال وی در جریان این موضع‌گیری نیز ادعای «تغییرات نگران‌کننده در فعالیت‌های هسته‌ای ایران در برخی نقاط» را بار دیگر مطرح کرد. همزمان سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در اظهاراتی مداخله‌جویانه تحولات در برنامه هسته‌ای ایران را نگران‌کننده عنوان کرد و مدعی شد: «گزارش‌ها نشان می‌دهند مسیری که ایران در پیش گرفته، نگران‌کننده است. این تحولات غیرقابل پیش‌بینی و بشدت جدی هستند.» نماینده ویژه دولت امریکا در امور ایران نیز عنوان کرد که این کشور پیش از تصمیم‌گیری درباره گام‌های بعدی، منتظر دریافت نتایج سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران خواهد ماند. به گزارش ایسنا، رابرت مالی، نماینده ویژه امریکا در امور ایران با اشاره به سفر رافائل گروسی به ایران عنوان کرد: «بگذارید ببینیم که آژانس اتمی چه چیز (پایبندی یا عدم پایبندی ایران به ان.پی.تی) گزارش می‌دهد و سپس زمان برای اتخاذ گام‌های مناسب بعدی فرا می‌رسد.»

تناقض امریکایی

ادعای رابرت مالی در خصوص تصمیم‌گیری پس از گزارش مدیرکل آژانس درحالی است که ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در آخرین موضع خود روز گذشته اعلام کرد: «مصمم هستیم تمامی مسیرهای دیپلماسی را با ایران طی کنیم.» او تأکید کرد، «ما همچنان بر این باوریم که راه رسیدگی به این چالش، به‌گونه‌ای که پایدار و دائمی باشد، دیپلماسی است. ما می‌خواهیم شاهد حل‌وفصل چالش‌های ناشی از برنامه هسته‌ای ایران باشیم.» پرایس در ادامه گفت: ما در حالی که منتظر جزئیات بیشتری از آژانس هستیم، در این باره با شرکایمان در اروپا و منطقه ارتباط نزدیک داریم. جلسه شورای حکام هفته آینده است و ما با شرکایمان رایزنی دقیقی خواهیم کرد تا کاری را انجام دهیم که از نظرمان مؤثرترین راه برای پرداختن به این چالش به همراه متحدان و شرکایمان در اروپا باشد.

همچنین ادعای رابرت مالی در شرایطی است که ویلیام برنز، رئیس سازمان جاسوسی سیا، ششم اسفندماه با وجود آنکه ادعای غنی‌سازی 84 درصدی در ایران را مطرح کرد، در پاسخ به سؤال «مارگارت برنان» مجری شبکه سی‌بی‌اس مبنی بر اینکه آیا سران جمهوری اسلامی ایران تصمیمی برای ساخت سلاح هسته‌ای دارند، گفت: تا جایی که می‌دانیم، اعتقادی نداریم که سران ایران تصمیمی برای از سرگیری برنامه تسلیحاتی که در پایان سال ۲۰۰۳ تعلیق کرده بودند، گرفته باشند.

این سخنان متناقض مقامات امریکایی بخوبی نشان می‌دهد که امریکایی‌ها همچنان در سردرگمی به سر می‌برند و از تصمیم‌گیری در خصوص سرنوشت برجام عاجز هستند. از همین رو، همزمان که از طریق واسطه‌های خود پیام‌هایی در خصوص احیای توافق 2015 مخابره می‌کنند در مواضع اعلامی به گونه‌ای وانمود می‌کنند که گویا برنامه صلح‌آمیز ایران دچار انحراف شده است. رسوایی ناشی از این دوگانگی باعث شد تا مقامات امریکایی چندی قبل حتی انتقال پیام به تهران را بدون توجه به سخنان مقامات رسمی عراق و قطر تکذیب کنند؛ اتفاقی که واکنش جدی وزیر امور خارجه ایران را در پی داشت. حسین امیرعبداللهیان در این خصوص گفت: «من به عنوان وزیر امور خارجه ایران به مقام امریکایی که دو حرف متناقض می‌زند در میز مذاکره چقدر می‌توانم اعتماد کنم؟ اما با این حال ما در مسیر توافق قرار داریم، معتقد هستیم که یک الی دو موضوع باقی مانده بین ما می‌تواند نهایی شود و می‌توانیم توافق را جمع‌بندی کنیم. اما لازمه این موضوع این است که طرف امریکایی همان مطلبی را که در مسیر دیپلماتیک و محرمانه به ما منتقل می‌کند، حتی اگر نمی‌خواهد تمام آن مطلب را در رسانه بگوید، حداقل آن مطلب را در رسانه تکذیب نکند و بعد به ما نگوید که من تحت فشار مقاله‌نویس‌ها در امریکا هستم و به خاطر شرایط داخلی مجبور هستم این حرف‌ها را بزنم. در دور قبلی مذاکرات نیز به همکار من آقای ظریف این حرف‌ها را زیاد می‌زدند.»

روز گذشته اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات وین در گفت‌وگویی با خبرگزاری تاس در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اخیر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران مبنی بر اینکه فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق از سوی دولت امریکا به او پیام داده است که واشنگتن مایل به حل و فصل اختلافات با تهران بر سر احیای توافق است، اظهار کرد: هیچ دلیلی برای تردید نسبت به کلمات این دیپلمات ارشد ایران وجود ندارد.

راهبرد تکراری

شواهد نشان می‌دهد، ساکنان کاخ سفید همچنان به ادامه سیاست فشار حداکثری که خود بارها به شکست آن اعتراف کرده‌اند، اصرار دارند و هیچ پلن جایگزین مؤثری در دست ندارند. در آخرین نمونه، وزارت خزانه‌داری امریکا روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که 6 شرکت و ۲۰ کشتی را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است. شرکت پتروشیمی بوشهر و شرکت پتروشیمی شیراز ازجمله شرکت‌های تحت تحریم قرار گرفته توسط دولت امریکا هستند. وزیر خارجه امریکا در صفحه شخصی خود در توئیتر اعلام کرد که واشنگتن به سیاست اعمال تحریم علیه ایران ادامه خواهد داد. به گزارش ایسنا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا روز پنجشنبه با اشاره به این تحریم‌ها نوشت: «این تازه‌ترین اقدام اتخاذ شده توسط ایالات متحده علیه دورزنندگان تحریم پیرامون جهان بوده است. ما به اعمال تحریم علیه ایران ادامه خواهیم داد.»

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها