محمد اسلامی در نشست خبری با گروسی:

ارتباطات و رفت و آمدها و گزارشها باید اعتمادآفرین باشد / به پادمان پایبند بوده‌ایم/ غنی سازی بالای ۶۰ درصد نداشته‌ایم

کد خبر: 1208458

رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست خبری بامدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که ارتباطات و رفت و آمدها و گزارشها باید اعتمادآفرین باشد.

ارتباطات و رفت و آمدها و گزارشها باید اعتمادآفرین باشد / به پادمان پایبند بوده‌ایم/ غنی سازی بالای ۶۰ درصد نداشته‌ایم

رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست خبری با گروسی تأکید کرد که ارتباطات و رفت و آمدها و گزارش‌ها باید اعتمادآفرین باشد و افزود: اگر در نشست آتی شورای حکام قطعنامه‌ای صادر شود، مراجع ذیربط تصمیم گیری می‌کنند.

«محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (شنبه) ۱۳ اسفند ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست خبری مشترک به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت.

اسلامی در ابتدای این نشست خبری گفت: دیدار اخیر آقای گروسی که از دیروز بعدازظهر آغاز شد پیام آور برقراری ارتباطات و روابط کاری به صورت حرفه‌ای بین آژانس و سازمان انرژی اتمی است. آنچه برای ما حائز اهمیت است این است که ارتباطات و رفت و آمدها و گزارش‌ها به گونه‌ای باشد که همواره اعتمادآفرین باشد و بتوانیم به صورت اطمینان بخش با پرهیز از ورود دادن و نفوذ دادن عناصر و عوامی که نیت و هدف آنها بر هم زدن یک روابط عادی و حرفه‌ای است، مسائل را حل و فصل کنیم به گونه‌ای که این شیوه تعامل پایدار بماند و همواره آژانس بتواند وظایفش را در ارتباط با برنامه‌ هسته‌ای ایران در چارچوب ضوابط پادمان پابرجام و اطمینان بخش نگهدارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: از همین رو این گونه مطالب و موارد در قالب گفت‌وگوهای دوجانبه و مشترک بین ما و همکاران گروسی انجام شده و اطمینان دارم که به صورت پایداری تاثیرگذار خواهد شد.

وی ادامه داد: در هفته گذشته بیست و نهمین کنفرانس هسته‌ای را در دانشگاه شهید بهشتی برگزار کردیم و توافق کردیم که کنفرانس سی‌ام به بعد بین‌المللی و با مشارکت آژانس باشد. این اقدام کمک می‌کند که روایتگری از برنامه هسته‌ای ایران از یک سو صورت بگیرد و از سمت دیگر ظرفیت قابل ملاحظه دانشمندان و مراکز علمی و پژوهشی جمهوری اسلامی ایران که قابل ملاحظه و تاثیرگذار است، در پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای با آژانس برای ارائه به دیگر کشورها کمک کند.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: این کنفرانس از سال آینده با مشارکت آژانس به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد و مورد حمایت و موافقت آقای گروسی هم قرار گرفت.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: شب گذشته سهم بانوان ایرانی دانشمند هسته‌ای در ضیافت شام سهم فوق العاده‌ای بود و مایه شگفتی گروسی بود که این تعداد بانوان فرهیخته تاثیرگذار در حوزه هسته‌ای فعالیت می‌کنند و همچنین چند تن از همسران شهدای هسته‌ای در جلسه حضور داشتند که مورد تفقد قرار گرفتند. پیام واضح همایش دیشب این بود که جریان علمی و پژوهشی و فناوری هسته‌ای در جمهوری اسلامی ایران قدرتمند است و این دانش درون‌زا و با عشق و ایمان رو به گسترش و پیام آور صلح، مودت و دوستی است و ایران همواره آماده بوده و هست که دستاوردهای خود را با سایر ملت‌ها نیز به اشتراک بگذارد.

* اگر قطعنامه‌ای در آژانس صادر شود؟

اسلامی درباره احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در نشست بعدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و عکس العمل ایران نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد اهداف توسعه خودش که واضح و روشن است، مصمم بوده و منافع ملی و امنیت خودش را با هیچ چیز جا به جا نمی‌کند. اگر قرار باشد قطعنامه‌ای صادر شود حتما مراجع ذیربط تصمیم‌گیری می‌کنند و ما طبق تصمیمات عمل خواهیم کرد.

وی ادامه داد: نکته‌ای که بین من و آقای گروسی در این مقطع وجود دارد این است که آنچه را در چارچوب پادمان است برای اطمینان بخشی به آژانس آنها را دقیقا اجرا کنیم و به آن پایبند بودیم و خواهیم بود و اجازه نمی‌دهیم عناصر و عواملی و یا نوعا اقداماتی، این انطباق با ضوابط را زیر سؤال ببرد. به همین دلیل همکاری ما با آژانس تداوم خواهد داشت و نمی‌گذاریم هیچگونه عدم انطباقی به وجود بیاید.

*‌درباره سه مکان ادعایی، الگویی را در سفرم به وین در سال گذشته با گروسی توافق کرده بودیم همان را دنبال می‌کنیم

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سؤال که آیا تا الان توافقی درباره مسائل پادمانی و گزارش برجامی آژانس و بیانیه مشترک خواهیم داشت و توضیحات ایران درباره غنی سازی ۸۴ درصدی تا اینجای مذاکرات مورد قبول آژانس قرار گرفته است و گروسی و همکارانشان قانع شده‌اند؟ گفت: اگر گزارش آقای گروسی را مشاهده کنید در آن گزارش آمده بود شناسایی ذره ۸۴ درصد قید شده بود نه غنی‌سازی ۸۴ درصد. میزان تولید و مخازنی که تولیدات در آن ذخیره می‌شود نباید غنای بالای ۶۰ درصد نداشته است. از این رو این ابهام قابل تعمیم نیست و به طور مشخصی حل و فصل شده است.

وی ادامه داد: درباره سه مکان ادعایی، الگویی را در سفرم به وین در سال گذشته با گروسی توافق کرده بودیم همان را دنبال می‌کنیم. بخش‌هایی از آن در رفت و آمدهای ماسیمو آپارو و کمالوندی معاونان آژانس و سازمان انرژی اتمی بیان شده و درباره بخشی از ترتیبات امروز گفت‌وگو کردیم. اینها ادامه دارد و در قالب یک الگو‌ی تعاملی آن را به سمت حل و فصل پیش می‌بریم.

اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا برای رسیدن به نتیجه درباره این موضوعات زمانبندی مشخص شده؟ گفت: در حال حاضر همکاران ما در حال گفت‌وگو هستند.

* فشار سه کشور اروپایی

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین به فشار سه کشور اروپایی عضو برجام به ایران در شورای حکام اشاره کرد و افزود: سه کشور اروپایی به طور ویژه و کسانی که با آنها همکاری می‌کنند، بر تعهدات برجامی تمرکز می‌کنند، اما این تعهدات صفحه مقابل دارد که تعهدات طرف مقابل است. نمی‌توانند وقتی به تعهداتشان عمل نمی‌کنند به ما و آژانس فشار بیاورند که ما به تعهداتمان عمل کنیم. به همین دلیف برای گام‌های اطمینان بخش با آقای گروسی تفاهم کردیم که در چارچوب پادمان روابط خودمان را تنظیم می‌کنیم. این باعث می‌شود مادامی که آنها به تعهداتشان برنگشتند، آژانس به این شکل از عملکرد ما اطمینان داشته باشد. این نکته حائز اهمیتی است که امروز مورد توافق ما قرار گرفت.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها