رئیس سازمان انرژی اتمی: 3 دستاورد در بخش فناوری و نوظهور در کشور به اجرا درآمد

کد خبر: 1208745

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در قالب یک سند مشترک، استفاده از اشعه گاما در کشاورزی در سطح ملی در حال اجرا است و بخش قابل توجهی از آفت‌ها در قالب 30 درصد ضرر و زیان به غلات کاهش پیدا کرد.

 رئیس سازمان انرژی اتمی: 3 دستاورد در بخش فناوری و نوظهور در کشور به اجرا درآمد

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در قالب یک سند مشترک، استفاده از اشعه گاما در کشاورزی در سطح ملی در حال اجرا است و بخش قابل توجهی از آفت‌ها در قالب 30 درصد ضرر و زیان به غلات کاهش پیدا کرد.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در آئین هفتادمین سالگرد دانشکده فناوری و کشاورزی پردیس ابوریحان پاکدشت اظهار کرد: 3 دستاورد در بخش فناوری و نوظهور در کشور به اجرا درآمد که می‌توان از آن در راستای تقویت زنجیره ارزش‌آفرینی سلامت اجتماعی استفاده کرد.

وی افزود: زنجیره ارزش‌آفرینی در حوزه سلامت اجتماعی و جسمی مردم باید زودتر شکل می‌گرفت تا مردم از امنیت غذایی داخل کشور بیش‌ازپیش بهره‌مند شوند، برنامه‌های وزارت تحقیقات و علوم و فناوری بر این اساس برنامه‌ریزی‌شده و توانستیم برای گسترش آن قدم‌های مفیدی برداریم اما مقیاس این حرکت در مسیر ارزش‌آفرینی کم بوده و باید این گام‌ها افزایش گسترده‌تری را به خود بگیرد تا از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان این اتصال به‌خوبی برای افزایش امنیت سلامت غذایی در جامعه انجام شود.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه گفت: باید دانش و فناوری به بستر عملیاتی متصل شود که بخش عمده آن با مطالعه الگوها انجام می‌شود اما ساختارها نیز باید متصل شود تا بتوان از آن بهره قابل‌توجهی گرفت.

وی ادامه داد: اکنون که 87 درصد منابع آبی صرف کشاورزی می‌شود چرا 30 درصد ارزش افزوده داریم و باید بهره‌وری را با مقیاس آب و سایر پارامترها افزایش دهیم زیرا که اساس شکل‌گیری سازمان بر اساس الگوهای مطالعه بوده و رویکرد مهم تحقیقات نتیجه گرا باید بر روی حوزه مسئله محور حرکت کند و در این مسیر بخش اول بهره‌وری است که باید ارتقا پیدا کند و بخش دوم رشد در قالب سلامت است که نشان می‌دهد از چه نوع شیوه و پیشگیری در افزایش سلامت غذایی باید بهره برد.

رئیس سازمان انرژی اتمی اذعان کرد: سلامت در جامعه یک گستره سنگینی را طی می‌کند اما یک سؤال در این حوزه شکل می‌گیرد، چرا باید برخی نیاز کشور از خارج تأمین شود.

وی در ادامه ابراز کرد: دانشکده ابوریحان را به همه‌چیزدان می‌شناسند و باید این رشد در دانشکده شکل بگیرد. در راستای رسیدن به اقدامات پیش رو در قالب یک سند مشترک در دانشکده کرج این موارد لحاظ شده که می‌توانیم این قول را به دانشکده فناوری پردیس ابوریحان بدهیم که هم رساله‌های دانشجویی و صورت مسئله‌هایی کشاورزی پیش رو را کمک و ثبت کنیم.

اسلامی تصریح کرد: اولویت‌های علوم تحقیقات و فناوری برای کم کردن آفت‌ها از مسائل علمی بسیاری استفاده کرد که یک نمونه آن استفاده از اشعه گاما برای زدودن مواد غذایی از جمله غلات است که اکنون در قالب یک سند مشترک بخش کشاورزی و لجستیکی کشور کانون‌های تولید و توزیع مستقر شدند و بخش قابل توجهی از آفت‌ها در قالب 30 درصد ضرر و زیان به غلات کاهش پیدا کرد تا اثرات آفت‌ها کم شود و نگهداری و سلامت مواد غذایی افزایش دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان خاطرنشان کرد: در یک باغ مازندران دستاورد عقیم‌سازی حشرات و کم کردن زیان‌های آن‌ها به‌صورت آزمایشی انجام شد و نتیجه خوبی به دست آمد لذا فناوری و اطلاعاتی در بخش کشاورزی، فناوری و سلامت در حال پیگیری است و باید اتصال آن در قالب‌های مختلف انجام شود./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها