مصوبات شیفت سوم از هشتمین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

کد خبر: 1208832

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت سوم از هشتمین روز بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ به بررسی بندهای تبصره ۱۲ درباره تعیین میزان حقوق و دستمزد در سال آینده پرداختند.

مصوبات شیفت سوم از هشتمین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت سوم از هشتمین روز بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ به بررسی بندهای تبصره ۱۲ درباره تعیین میزان حقوق و دستمزد در سال آینده پرداختند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از روز شنبه (ششم اسفندماه۱۴۰۱) بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی را آغاز کرده و بررسی بخش درآمدی لایحه را به اتمام رساندند و پس از آن وارد بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ شدند.

در ادامه بررسی های نمایندگان مجلس در بیست و یکمین جلسه از بررسی جزئیات لایحه بوجه ۱۴۰۲ با پیشنهاد یکی از نمایندگان مبنی بر برداشتن سقف افزایش حقوق ۵۵ میلیون تومانی برای اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش‌ عالی و پژوهشی و قضات مخالفت کردند.

همچنین نمایندگان مجلس تصویب کردند که در سال آینده حقوق کارکنان دولت ۲۰ درصد افزایش پیدا کند و حداقل حقوق نیز ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان تعیین شد.

نمایندگان مجلس در مصوبه دیگری حقوق بازنشستگان در سال آینده را نیز تعیین کردند که بر این اساس، حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه های ‌اجرائی، به میزان بیست درصد (۲۰%) نسبت به آخرین حکم حقوق سال ۱۴۰۱ افزایش می یابد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه دیگری بر اساس بند ب تبصره ۱۲ لایحه میزان کمک معیشتی ماهیانه به جانبازان و آزادگان معسر غیر حالت اشتغال فاقد شغل و درآمد معلولین شدید و خیلی شدید فاقد شغل در سال آینده را هم تعیین کردند.

آنها همچنین بند ج تبصره ۱۲ را بررسی و با دادن مجوز پرداخت های غیر مستمر به دستگاه های اجرایی مخالفت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای دیگری حداقل حقوق سربازان در سال آینده را ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین کردند.

در ادامه بیست و یکمین جلسه از بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ نمایندگان مجلس با تصویب جزء های ۳ و ۴ بند الف تبصره ۱۲ کمک هزینه عائله‌مندی و حق اولاد در سال آینده را تعیین کردند.

همچنین با تصویب مجلس، مستمری‌ مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور در سال آینده ۴۰ درصد افزایش پیدا می کند.

در ادامه سومین شیفت از هشتمین روز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲، طبق جزء ۶ بند الف تبصره ۱۲ این لایحه، مجلس تصویب کرد که مستمری والدین شهدا در سال آینده معادل حکم حقوقی شهید محاسبه شود.

در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، بند (ه) تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۲ به تصویب رسید که بر اساس آن پاداش پایان خدمت کارکنان دولت در ازای هر سال خدمت حداکثر تا سی‌سال و تا سقف ۵۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

همچنین دستگاه های اجرایی مکلف شدند که تمام پرداخت‌های قانونی به کارکنان را فقط در یک فیش به‌صورت ماهانه درج کنند.

در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، بند الحاقی ۱ تبصره ۱۲ نیز به تصویب نمایندگان رسید که طبق آن همه کارکنان دولت مشمول دریافت مزایا خواهند شد. همچنین نمایندگان مجلس با پیشنهاد کمیسیون تلفیق برای حذف بند ل تبصره ۱۲ موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای بر اساس بند الحاقی ۲ تبصره ۱۲ سازمان پزشکی قانونی را نیز مجاز به پرداخت حق محرومیت از مطب به پزشکان شاغل در این سازمان کردند.

همچنین با موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۲  کلیه نیروهای ساعتی، دستمزد، قراردادی، حق التحریر، حق التدریس، حق الزحمه، حق نظارت، حق تالیف مشمول ساز و کار معافیت مالیاتی خواهند شد.

در ادامه نیز رییس مجلس شورای اسلامی بند مربوط به تعیین سقف افزایش حقوق در سال آینده را به کمیسیون تلفیق ارجاع داد.

محمد باقر قالیباف در جلسه علنی نوبت سوم امروز یکشنبه مجلس و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲، پس از تصویب چندین پیشنهاد در بند د تبصره ۱۲ لایحه و اخذ رای دو سومی به دلیل مغایرت با قانون برنامه، اعلام کرد: به خاطر ابهامات موجود در این بند و بالاتر رفتن از سقف بسته شده و چندین موارد دیگر با رییس کمیسیون تلفیق صحبت و قرار شد این بند جهت رفع ابهام به کمیسیون تلفیق ارجاع شود. در نهایت نمایندگان نیز با این امر موافقت کردند.

همچنین با تصویب مجلس ۲ هزار میلیارد تومان به جمعیت هلال احمر برای منظور پیش آگاهی، پیشگیری، امدادرسانی، بازسازی و نوسازی مناطق آسیب دیده از حوادث غیرمترقبه اختصاص پیدا می کند.

نمایندگان مجلس در پایان بیست و یکمین جلسه از بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ با تصویب جزء ۲ از تبصره ۱۳ سازوکاری برای پرداخت سهم دولت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی تعیین کردند./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها