ترجمه/ پروژه امنیتی مشترک واشنگتن و تل آویو

اسرائیل وانمود می‌کند به دنبال حمله به ایران است

کد خبر: 1209178

امانی القرم، روزنامه فلسطینی، نوشت: آمریکا آمادگی پذیرش تبعات ناشی از حمله نظامی به ایران را ندارد ، اسرائیلِ بحران‌زده هم به دنبال جنگ علیه ایران نیست

اسرائیل وانمود می‌کند به دنبال حمله به ایران است

دکتر امانی القرم، روزنامه‌نگار فلسطینی/ ترجمه از سایت فردا: در طول سالیان گذشته پررنگ سازی خطر بالقوه ایران و در مقابل سناریوی تهدید اسرائیل برای حمله به ایران همواره بخش ثابتی از سخنرانی های تکراری بنیامین نتانیاهو در هنگام ریاست دولت بوده است. 

در حالی که به نظر می رسید فرصت بازگشت ایران به توافق هسته ای به فراموشی سپرده شده برخی نشانه ها در روزهای اخیر از احتمال ازسرگیری مذاکرات موجب واکنش دوباره اسرائیل گردیده است.

گزارش رسانه ای یافتن اورانیوم غنی شده به میزان 84درصد و اینکه ایران در آستانه رسیدن به بمب اتم است آن هم درست در آستانه سفر رافائل گروسی به تهران که از قبل پیش بینی شده بود فرصت مناسب را در اختیار اسرائیل و آمریکا قرار داد تا باز هم به اظهارنظر و موضع گیری های خود علیه برنامه هسته ای ایران ادامه بدهند.

جالب اینجاست که ظاهرا به شکل کاملا تصادفی اینگونه اطلاعات و اخبار دقیقا همزمان با سفر گروسی به تهران منتشر شد تا در سوی دیگر باز هم اسرائیل از ضرورت حمله به تاسیسات اتمی ایران بگوید.

نتانیاهو مدعی شد که تنها حمله نظامی می تواند مانع از پیشرفت برنامه اتمی ایران شود که آن را تهدیدی علیه موجودیت اسرائیل می داند. 

حتی نید برایت سفیر ایالات متحده در اسرائیل مدعی شد دولت بایدن مانع از تحرکات نظامی اسرائیل علیه ایران نخواهد شد.همزمان معاون وزیر دفاع آمریکا نیز رسما اعلام کرد ایران تنها تا 12 روز دیگر می تواند به مرحله ساخت بمب اتم برسد.

جالب اینجاست که کالین کال از طرفداران بازگشت به توافق هسته ای است و در برابر نمایندگان مجلس آمریکا با اشاره به این موضوع تصریح کرد که توافق هسته ای می تواند مانع از رسیدن ایران به بمب اتم شود اما گزارش های رسانه ای تنها روی بخش ابتدایی صحبت های او تمرکز کرده و تیتر مورد نظر خودشان را از این بخش انتخاب کردند.

این موضوعات همزمان با انتشار خبر تلاش ایران برای دست یابی به سامانه پیشرفته دفاع ضد هوایی اس 400 روسیه مطرح شده در حالی که فعال سازی این سامانه حدود دو سال به طول می کشد.

اقدامات امنیتی اطلاعاتی مشترک آمریکا و اسرائیل که آخرین آنها بازدید غیررسمی فرماندهان پنتاگون و دیدار با فرماندهان ارتش اسرائیل بود و در ادامه آن قرار است هیاتی از ارتش اسرائیل هم سفری به واشنگتن داشته باشد در همین راستا انجام می شود. 

به صورت همزمان آمریکا و اسرائیل فعالیت های دیپلماتیک تحریک آمیز را در نزدیکی مرزهای ایران دنبال می کنند ازجمله گشودن سفارت اسرائیل در ترکمنستان در نزدیک‌ترین نقطه ممکن به خاک ایران و در فاصله 12 کیلومتری با مرزهای طولانی با جمهوری اسلامی.

همه این نشانه ها را شاید در نگاه اول بتوان دلیل حمله قریب الوقوع اسرائیل و آمریکا به اهداف مشخصی در ایران دانست اما حقیقت این است که تجربه تاریخی در نحوه تعامل اسرائیل با موضوع ایران نشان داده آنها همیشه می خواهند وانمود کنند در آستانه حمله به ایران قرار دارند.

آمریکا آمادگی پذیرش تبعات ناشی از حمله نظامی به ایران را ندارد ، اسرائیلِ بحران‌زده هم به دنبال جنگ علیه ایران نیست هرچند به شکل غیر مستقیم اقداماتی را علیه ایران انجام داده است.

اسرائیل می خواهد همچنان به تهدید جنگ افروزی علیه ایران ادامه بدهد چرا که ضرر و هزینه کمترین دارد. جنگی که در شرایط بحرانی فعلی اسرائیل به سود آنها نیست ، موجب تحریک و واکنش ایران می شود و همبستگی و اتحاد بیشتر ملت ایران در حمایت از دولت این کشور را به همراه خواهد داشت. اسرائیل ترجیح می دهد به جای ورود به یک جنگ تمام عیار با احتمال اسیر شدن خلبان هایش از ابزارهای جاسوسی و پرنده های بدون سرنشین مانند سال‌های گذشته استفاده کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها