حسینی: باید استعدادهای جوانان و نوجوانان را شناسایی کرد

کد خبر: 1209296

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، گفت: سوق دادن جامعه به سمت مطالعه، ‌تفکر و تعقل رسالت اساتید، اندیشمندان، مبلغان، معلمان و مسئولان کشور است.

حسینی: باید استعدادهای جوانان و نوجوانان را شناسایی کرد

سید محمد حسینی در اختتامیه سومین دوره جایزه ملی کتاب سال جوانان در دانشگاه صنعتی شریف، ترغیب و تشویق جوانان به مطالعه، ارتباط آنان با اهل قلم و برقراری رقابت مثبت در کتابخوانی و نویسندگی را حائز اهمیت دانست و گفت: باید استعدادهای جوانان و نوجوانان را شناسایی کرد و زمینه رشد، بالندگی و شکوفایی آن‌ها را فراهم ساخت که در این زمینه سازمان ملی جوانان می‌تواند نقش حائز اهمیتی را ایفا کند.

معاون رئیس‌جمهور با تأکید بر اهمیت تلاش و پشتکار در رسیدن به نتیجه مطلوب خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده که چه بسا کسانی از استعداد درخشانی برخوردار بوده‌اند، اما به خاطر نداشتن اهتمام و پشتکار کافی بجایی نرسیده‌اند و در مقابل برخی ذوق و استعداد شایانی نداشته‌اند، اما با پشتکار و تلاش شبانه‌روزی توانسته‌اند به مدارج بالایی رسیده و منشأ اثر باشند.

حسینی گفت: برگزاری برنامه‌هایی مانند جایزه ملی کتاب جوانان می‌تواند در مسیر هدایت و پرورش ذهن جوان و نوجوان به سمت مطالعه، ‌تحقیق و تألیف نقش بسزایی داشته باشد.

وی، جوانان و نوجوانان را به نوشتن خاطره، سفرنامه، قصه، متن ادبی و دل نوشته فراخواند و اظهار کرد: اهتمام برای ثبت خاطرات روزانه روحیه کنجکاوی و دقت در اتفاقات و امور روزمره را افزایش داده و ذهن را فعال و پویا می‌کند.

معاون رئیس‌جمهور، تعقل و تفکر را از عوامل پویایی و توسعه‌یافتگی یک جامعه دانست و گفت: اگر افراد جامعه اهل فکر، اندیشه و تعقل نباشند به راحتی تحت تأثیر احساسات، هیجانات، تبلیغات و فضاسازی‌های کاذب قرار می‌گیرند، اما اگر اهل مطالعه، ژرف‌نگری و منطق باشند می‌توانند با تحلیل درست قضایا مواضع درستی اتخاذ کنند و ترفندهای بدخواهان را بی‌نتیجه سازند، لذا سوق دادن جامعه به سمت مطالعه، ‌تفکر و تعقل رسالت اساتید، اندیشمندان، مبلغان، معلمان و مسئولان کشور است.

حسینی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران فرصت‌های بی‌نظیری برای رشد استعدادهای بانوان و مشارکت و فعالیت آنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی سیاسی و اقتصادی فراهم کرده است، این در حالی است که معاندان و دشمنان همواره اتهام و ادعاهای بی‌اساسی در این زمینه مطرح کرده و اخیرا نیز بهتان عظیمی را مبنی بر مخالفت نظام اسلامی با تحصیل دختران با دستاویز قرار دادن رخدادهای اخیر در مدارس دخترانه مطرح کرده‌اند که بطلان این تهمت «اظهر من‌الشمس» است.

وی تأکید کرد: اهل مطالعه و بینش و آشنا با تاریخ معاصر و سابقه سیاه برخی کشورهای غربی به سادگی تحت تأثیر ادعاهای دروغین حقوق بشر  و حقوق زنان قرار نمی‌گیرند چون سابقه ننگین آنان در دوره استعمار و برده‌داری و ظلم و تجاوز و چپاولگری آنان در عصر حاضر را به خوبی مطلع هستند.

معاون رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت بصیرت‌افزایی توسط صاحبنظران دلسوز، گفت: عالمان و اصحاب فکر و اندیشه  و رسانه نقش مهمی در هدایت جامعه و نسل جوان به سمت تعقل و تفکر  و فریب نخوردن دارند.

حسینی با اشاره به تأکیدات رهبر فرزانه انقلاب به مطالعه و کتابخوانی اظهار کرد: رهبر عزیز انقلاب از نوجوانی اهل مطالعه و کتابخوانی بودند و امروز نیز به رغم مشغله‌های کاری فراوان بر ده‌ها کتاب تقریظ نوشته‌اند و همواره نسل جوان را به انس با کتاب دعوت می‌کنند که از همه فرصت‌ها و لحظات زندگی برای مطالعه و تألیف استفاده کنند، همچنان که علما و بزرگان دینی و ادبی کشورمان از تمام اوقات زندگی به بهترین وجه بهره برده و آثار ارزشمندی خلق کرده‌اند.

معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: رسم کتابخوانی از ایام قدیم و در مناسبت‌های مختلف دینی و ملی در جامعه ایران و بین اقشار مختلف رایج بود و امروز هم باید این گرایش در جامعه توسط خانواده‌ها، مهدکودک‌ها، مدارس، کانون پرورش فکری و رسانه‌ها احیاء و گسترش یابد.

حسینی گفت: فرهنگ ایرانی اسلامی مردم ایران از زمینه‌ها و ظرفیت‌های فراوانی برخوردار است که می‌تواند برای مخاطب داخل کشور و حتی مخاطب خارجی جذابیت داشته باشد که از آن جمله می‌توان به ابعاد مختلف زندگی سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد.  

در پایان این مراسم با حضور حسینی، وحید یامین‌پور دبیر شورای عالی جوانان و رئیس سازمان ملی جوانان و موحدفر دبیر  جایزه ملی کتاب جوانان از برگزیدگان تألیف و نشر کتاب در حوزه‌های مختلف با اهدای لوح و تندیس، تجلیل شد./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها