ترجمه/ بازگشت اسد به جامعه عربی مشروط به جدایی از ایران؟

سوریه دوستانش را از دست نمی‌دهد

کد خبر: 1209326

دکتر حسنا نصر الحسین نوشت: سوریه آغوش جهان عرب را ترک نکرد و با وجود تمامی مشکلات و بحران ها در سال های اخیر هرگز نسبت به مسائل جهان عرب بی تفاوت نبوده است.

سوریه دوستانش را از دست نمی‌دهد

دکتر حسنا نصر الحسین، تحلیلگر روابط بین الملل–دمشق/ ترجمه از سایت فردا: فاجعه زلزله سوریه فرصت مناسبی را پیش روی برخی کشورهای عربی منطقه قرار تا با تغییر مواضع منفی خود نسبت به این کشور به دنبال گشودن صفحه تازه ای در روابط جهان عرب با دمشق باشند. 

در بحران زلزله کشورهای عربی با دریافت مجوز از کاخ سفید کمک به مردم سوریه را آغاز کردند و پس از سال ها جنگ و محاصره اقتصادی کمک های بشر دوستانه به سمت مردم سوریه ارسال شد.

پیرو ارسال کمک های بشردوستانه برای زلزله زدگان روزنه تازه ای به روی دمشق در مسیر توسعه و از سرگیری برخی ارتباطات بین المللی گشوده شد که حاصل پایان یافتن محاصره اقتصادی آمریکا است.        دیدار وزیر امور خارجه امارات و پس از آن سفر بشار اسد به عمان همچنین حضور هیات های پارلمانی کشورهای عربی در دمشق نشانه اعلام همبستگی و همدردی ملت های عربی با ملت سوریه بود همانطور که الجبولی رئیس مجلس مصر در این خصوص گفت:ما نمایندگان دولت های عربی نیستیم بلکه به عنوان نمایندگان ملت های عربی به اینجا آمدیم. 

این حضور فوق العاده و تاثیرگذار نشانه فراهم شدن بسترها به منظور بازگشت سوریه به جامعه کشورهای عربی همچنین پایان یافتن محاصره اقتصادی و به پایان رسیدن سال های جنگ همچنین بازگشت روابط و ارتباطات بین المللی سوریه به شرایط عادی است. 

بر اساس اطلاعات به دست آمده از طریق سفر یک هیات امنیتی از سوریه به قاهره ، حضور وزیر خارجه مصر در دمشق مقدمه برگزاری کنفرانسی با حضور نمایندگان کشورهای عربی در راستای حمایت از دمشق و جبران خسارات وارد شده به این کشور در سال های گذشته است و این موضوع چند پیام روشن به همراه دارد:

نخستین پیام این است که برخی کشورهای عربی پیروزی سوریه در برابر پروژه تروریستی آمریکایی مورد حمایت خودشان را پذیرفته اند.

و دومین پیام این است که سیاست انزوای سوریه نتیجه ای به همراه نداشته و وزیر خارجه عربستان نیز به این حقیقت اعتراف کرده است.

برخی رسانه های عربی که از ابتدا با سفر وزیر خارجه مصر به دمشق مخالف بودند مدعی شدند وی با پیام ویژه ای از جانب عربستان راهی سوریه شده و شروط سعودی برای از سرگیری روابط با بشر اسدی را به وی اعلام کرده است. قطع روابط با ایران و بازگشت سوریه به آغوش جهان عرب یکی از این شروط است. 

باور من این است که چنین برداشت و تحلیلی از اساس نادرست است چرا که سوریه آغوش جهان عرب را ترک نکرد و با وجود تمامی مشکلات و بحران ها در سال های اخیر هرگز نسبت به مسائل جهان عرب بی تفاوت نبوده است.

از سوی دیگر خود عربستان به دنبال سازش و از سرگیری روابط با ایران است و در چنین شرایطی نمی تواند از سوریه بخواهد که روابط خودش با ایران را قطع کند.

همچنین آنطور که در دنیای سیاست مشهور است سوریه هرگز دوستان و هم پیمانانش را نمی فروشد و دولت سوریه هرگز به چنین اقدامی دست نخواهد زد، کشوری که در این سال ها سخت ترین تهدیدات و حملات همچنین فشارهای بین المللی و تروریستی را تحمل کرد و در نهایت چگونه به پیروزی رسید؟

نشست کشورهای عربی نشانه ای از پایان یافتن دوران اجرای قانون قیصر علیه دمشق به شمار می رود و بازسازی ویرانه های به جا مانده از زلزله و البته یک دهه خونین و آتش بار برای مردم سوریه.

این تغییراتی است حاصل از معادلات جهانی که در پی جنگ روسیه و ناتو دگرگون شده و سوریه هم از نقش ویژه ای در این بین برخوردار است.

عطش از سرگیری روابط در چهره اعضای هیات های رسمی که به دمشق آمدند به خوبی دیده می شد ، از کلام و رفتارشون روشن بود که باور دارند به سوریه ظلم شده ، دمشق آغوش کشورهای عربی را رها نکرده و این برادران عربش بودند که او را ترک کرده و با سوریه دشمنی کردند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها