دیدار وزرای خارجه روسیه و عربستان در مسکو

کد خبر: 1209572

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «فیصل بن فرحان» همتای سعودی وی ظهر امروز پنجشنبه در مسکو دیدار و با تاکید بر اهمیت ادامه روند توسعه روابط دوجانبه، پیرامون موضوعاتی از جمله بحران اوکراین و توافق اوپک پلاس گفت‌وگو کردند.

دیدار وزرای خارجه روسیه و عربستان در مسکو

شبکه خبری راشا تودی گزارش داد: در جریان این دیدار وزیر امور خارجه روسیه با اعلام رضایت از روند توسعه روابط میان دو کشور و استقبال از رویکرد عربستان در حل مسائل منطقه‌ای، بر اهمیت روابط پیوسته وزیران مربوط به حوزه‌های تجارت و اقتصاد تاکید کرد.

بن فرحان نیز با تاکید بر اهمیت تبادل نظر در خصوص «دستورکار بین المللی» و توسعه «روابط دوستانه دو کشور در همه زمینه‌ها» تاکید کرد. وی همچنین خاطر نشان کرد که برگزاری این دیدار سطح بالایی از اعتماد را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، این پنجمین گفت‌وگوی لاوروف با بن فرحان از زمانی ریاست وی بر وزارت خارجه عربستان سعودی است.

در نشست خبری مشترک وزرای خارجه دو کشور که پس از این دیدار برگزار شد، وزیر خارجه روسیه تصریح کرد که دو طرف تداوم اجرای تعهدات خود در چارچوب اوپک پلاس را تایید کردند.

لاوروف با اشاره به مساله بازگشت سوریه به اتحادیه کشورهای عرب به عنوان یکی از مباحث مورد بحث در دیدار با همتای سعودی افزود:‌ دو طرف بر لزوم حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه توافق دارند. وی ادامه داد: ضرورت دارد تحریم‌های یک جانبه علیه سوریه برداشته شود.

وزیر خارجه روسیه همچنین تاکید کرد تحریم‌ها علیه مسکو مانع ورود کشتی‌های روسی به بنادر خارجی شده که این هرگونه توافق مربوط به غلات را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

لاوروف در اظهارات خود نسبت به عدم موضع‌گیری بی‌طرفانه دبیرکل سازمان ملل در رابطه با مساله نیروگاه اتمی زاپوروژیا ابراز ناامیدی کرد.

تاس نیز گزارش داد: لاوروف در ادامه از مواضع متعادل و ابراز تمایل واقعی عربستان در تسهیل فرآیند دستیابی به راه حل سیاسی در بحران اوکراین تقدیر کرد.

همچنین اسپوتنیک گزارش داد: پس از امضای توافق اوپک پلاس روابط میان روسیه و عربستان سعودی روند افزایشی داشته است. توافق اوپک پلاس امکان کاهش یا افزایش تولید هیدروکربن به منظور ایجاد ثبات در بازارهای جهانی انرژی را فراهم می‌کند

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها