توضیحات کنعانی در پی واکنش تعجب برانگیز طرف آمریکایی

کد خبر: 1210219

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: از مارس سال گذشته از طریق یک واسطه توافق مکتوبی در خصوص تبادل زندانیان به امضا رسیده که نماینده معرفی شده رسمی آمریکا نیز آن را امضا کرده، اما به بهانه‌های مختلف تاکنون از سوی دولت آمریکا اجرا نشده است.

توضیحات کنعانی در پی واکنش تعجب برانگیز طرف آمریکایی

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: از مارس سال گذشته از طریق یک واسطه توافق مکتوبی در خصوص تبادل زندانیان به امضا رسیده که نماینده معرفی شده رسمی آمریکا نیز آن را امضا کرده، اما به بهانه‌های مختلف تاکنون از سوی دولت آمریکا اجرا نشده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (یکشنبه) ۲۱ اسفند ماه در پی واکنش تعجب برانگیز طرف آمریکایی نسبت به اظهارات امروز حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا گفت: از ماه مارس سال گذشته میلادی از طریق یک واسطه  توافق مکتوبی در خصوص تبادل زندانیان به امضا رسیده که نماینده معرفی شده رسمی آمریکا نیز آن را امضا کرده است، اما به بهانه‌های مختلف تاکنون از سوی دولت آمریکا اجرا نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه با ذکر این نکته که در هفته‌های اخیر نیز تبادل پیام‌های غیرمستقیم برای بروزرسانی آن در جریان بوده، عنوان کرد: از نظر جمهوری اسلامی ایران تبادل زندانیان موضوعی کاملا انسانی است که نباید دستمایه بازی‌های سیاسی قرار گیرد.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان رئیس دستگاه دیپلماسی امروز در گفت‌وگویی با خبرگزاری صدا و سیما درباره موضوع تبادل زندانیان گفت: در موضوع تبادل زندانیان موجود بین ایران و آمریکا به توافقی در روزهای اخیر دست یافتیم و اگر همه چیز از طرف آمریکایی خوب پیش برود، فکر می‌کنم در کوتاه مدت شاهد تبادل زندانیان نیز خواهیم بود.

وزیر خارجه با بیان اینکه ما این پرونده را یک پرونده کاملا انسانی می‌دانیم، افزود: از مارس سال گذشته در این رابطه یک سندی بین ما و آمریکا به صورت غیرمستقیم به امضا و تایید رسید، اما زمینه اجرای آن اکنون فراهم شده است. از نظر ما همه چیز آماده است، طرف آمریکایی در حال آخرین هماهنگی‌های فنی خود قرار دارد.

این اظهارات امیرعبداللهیان واکنش «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را به همراه داشت و مدعی شد که توافقی در این خصوص صورت نگرفته است. وی افزود: «ما بی وقفه برای آزادی سه آمریکایی که به ناحق در ایران بازداشت هستند در تلاش هستیم. تا زمانی که این افراد به جمع عزیزان خود بپیوندند، تلاش خود را متوقف نخواهیم کرد».

به گزارش فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اول اسفند ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران و در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره ادعای یک رسانه آمریکایی مبنی بر اینکه دولت آمریکا در حال انجام مذاکرات غیرمستقیم با ایران در خصوص مبادله زندانیان با وساطت قطر و انگلیس است و بحث آزادی دارایی‌های ایران در کره جنوبی، گفت: بله؛ مذاکرات غیر مستقیم وجود دارد و ما هم تایید کردیم. موضوع تبادل زندانیان بین ایران و دولت آمریکا در چارچوب مذاکرات با واسطه‌ای که صورت گرفته بود، در شرف انجام بود که متاسفانه با بدعهدی دولت آمریکا این مهم تاکنون محقق نشد و این جزو اولویت‌های دولت جمهوری اسلامی ایران در رویکرد و سیاست خودش برای آزادی شهروندان ایرانی از زندان‌های دیگر کشورها از جمله آمریکاست، به ویژه اغلب این زندانی‌ها در قالب اتهامات بی اساس مبتنی بر ادعای دولت آمریکا مبنی بر دور زدن تحریم‌ها بازداشت شده‌اند. نقش دولت قطر تاکنون در این زمینه مثبت بوده و از این نقش مجدداً تشکر می‌کنیم. این موضوع با برخی مسائل فنی و تکنیکی مرتبط است و امیدواریم زمینه تبادل زندانیان در کوتاه مدت فراهم شود. /فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها