کنعانی: دورنمای آزادسازی دارایی‌های ایران امیدوارکننده است

کد خبر: 1210481

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش خبرنگار «جوان» درباره تأیید خبر آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار از منابع مالی ایران، به‌رغم خودداری از تأیید مستقیم این خبر، درباره نتیجه‌بخشی روند مذاکرات و آزادسازی منابع مالی ایران ابراز امیدواری کرد.

کنعانی: دورنمای آزادسازی دارایی‌های ایران امیدوارکننده است

موضوع توافق ایران و امریکا درباره تبادل زندانیان و ازسرگیری روابط تهران و ریاض، همانطور که به دو محور خبرساز محافل خبری در هفته گذشته تبدیل شدند، در جریان آخرین نشست هفتگی سال ۱۴۰۱ سخنگوی وزارت خارجه با خبرنگاران داخلی و خارجی هم، بیشتر وقت ناصر کنعانی را به خود اختصاص داد. کنعانی با اشاره به اظهارات حسین امیرعبداللهیان درباره توافق ایران و امریکا بر سر تبادل زندانیان و ادعای امریکا مبنی بر اینکه چنین توافقی وجود ندارد، گفت: «برای ما آنچه حائز اهمیت است، این است که روند مذاکرات باید به نتایج عملی لازم منتهی شود. ایران بار‌ها و بار‌ها تأکید کرد و در عمل هم نشان داد که به دیپلماسی به عنوان بهترین مسیر برای حل و فصل اختلافات و رفع مشکلات اعتقاد راسخ و عملی دارد و در مسیر عمل هم پایبندی خودش را نشان داده است.»‌وی خاطرنشان کرد: «هم در ارتباط با زندانیان و هم بقیه مسائل مرتبط با دولت امریکا، گفتگو‌ها و مذاکرات از طریق واسطه‌ها ادامه داشته و دارد. در برخی موضوعات از جمله زندانیان قبلاً به توافق رسیدیم و در ماه مارس سال میلادی گذشته توافق مکتوبی شکل گرفت که از سوی نماینده رسمی دولت امریکا نیز امضا شد. طرف امریکایی در یک مرحله پذیرفت که این موضوع بدون ارتباط با روند مذاکرات رفع تحریم‌ها انجام شود و مبادله صورت گیرد و در مقطع دیگری آن را به روند مذاکرات هسته‌ای گره زدند.»‌در نشست دیروز، خبرنگار «جوان» صحت اظهارات خبرنگار شبکه العربیه را درباره اینکه امریکا در جریان آزادی سه زندانی، منابع مالی ایران را که حدود ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، آزاد می‌کند، جویا شد. منظور از پول‌های ایران، منابعی است که در عراق، ژاپن و کره مسدود شده است. کنعانی پاسخ داد: «آزادسازی دارایی‌های ایران یکی از موضوعات مورد توجه ماست که با اهتمام جدی در حوزه‌های سیاسی قابل پیگیری است. راجع به اصل بلوکه کردن این پول‌ها معترضیم و اقدامی غیرقانونی است و دولت امریکا چنین حقی را ندارد در ارتباط با مناسبات دوجانبه و قانونی و رسمی ایران و دیگر کشور‌ها مداخله و از ابزار‌های غیرقانونی برای ایجاد خلل در مناسبات پولی و مالی ایران و دیگر کشور‌ها مانع ایجاد کند.»‌سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: «ایران در مذاکراتی که در حال انجام است این موضوع را با جدیت دنبال می‌کند و امیدواریم در روند گفتگو‌های رفع تحریم‌ها و گفتگو‌های دیپلماتیک شاهد آزادسازی این دارایی‌ها باشیم. روند را مثبت می‌دانیم و امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.»‌وی همچنین گفت: «در ارتباط با عراق روند مناسبات ما در مجموع از این قاعده مستثنی است. چارچوب‌های خوبی برای مبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور داریم. دولت عراق متعهد و ملتزم است و همواره تلاش‌های حداکثری انجام داده که فشار‌های دولت امریکا را حل و فصل کند. در مورد عراق مکانیسم‌ها و چارچوب‌های خود را داریم و همکاری‌های مالی و پولی ما در چارچوب‌های مورد توافق ادامه دارد.»

 اثرات مثبت بر روابط با اردن

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره مناسبات ایران و اردن به دنبال احیای روابط ایران و عربستان گفت: «گفتگو‌های سیاسی ایران و اردن متوقف نشده است. در نشست بغداد ۲ شاهد گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با پادشاه اردن بودیم. فضای مثبتی که بعد از احیای روابط سیاسی ایران و عربستان شکل گرفته می‌تواند تأثیرات مثبتی بر روابط با دیگر کشور‌ها از جمله اردن بگذارد و در این زمینه محدودیتی قائل نیستیم. رابطه سیاسی بین دو کشور برقرار است و تماس‌ها و گفتگو‌ها در سطوح مختلف برگزار شده است.»‌وی خاطرنشان کرد: «جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر رویکرد اصولی خود که تقویت مناسبات با همسایگان مرزی و منطقه‌ای است برای توسعه روابط با اردن آمادگی دارد و باید روند آتی را دنبال کند.»

سخنگوی وزارت خارجه درباره یمن و سایه‌های توافق اخیر میان ایران و عربستان بر آینده جنگ یمن هم اظهار داشت: «انتظار می‌رود با توجه به فضای مثبت شکل گرفته در روابط ایران و عربستان، این توافق بتواند نتایج مثبتی در موضوع یمن داشته باشد. موضوع یمن و تصمیم‌گیری درباره مسائل این کشور در اختیار خود یمن است.»‌کنعانی اضافه کرد: «از ابتدای جنگ در یمن معتقد بودیم جنگ راهکار نیست و خسارت برای یمن، عربستان و کل منطقه خواهد بود. ایران همواره بر راهکار سیاسی تأکید و ابتکار سیاسی مطرح کرد. در موضوع یمن معتقدیم در ارتباط با تحولات این کشور خود یمنی‌ها تصمیم می‌گیرند. البته با توجه به تأکیدی که در آخرین سفر امیرعبداللهیان به ژنو و مذاکرات با دبیرکل سازمان ملل صورت گرفت و درخواست دبیرکل از ایران برای اینکه در موضوع یمن نقش مؤثر ایفا کند، وعده دادیم همه تلاش‌های خود را انجام خواهیم داد. در حال حاضر ایران میزبان نماینده ویژه دبیرکل در امور یمن است و دیروز با مشاور ارشد وزیر خارجه دیدار داشت. کنعانی در عین حال تصریح کرد: «به تلاش‌های خود برای پایان بخشیدن به بحران سیاسی یمن ادامه می‌دهیم.»

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها