آمریکا: موضوع آزادی زندانیان برایمان در اولویت است

کد خبر: 1210687

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری به سوالی درباره جزئیات توافق با ایران درباره تبادل زندانیان پاسخ داد.

آمریکا: موضوع آزادی زندانیان برایمان در اولویت است

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا با توجه به سفر راجر کارستن، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور گروگان‌ها به قطر، مقدمات توافقی با ایران برای تبادل زندانیان در حال فراهم شدن است و جزئیات آن چیست، گفت که کارستن در درجه اول برای شرکت در نشست امنیتی جهان به قطر رفته است.

پرایس ادامه داد: مسلما وقتی موضوع آمریکایی‌هایی مطرح است که در جهان و نه فقط در ایران به شکل غیرقانونی زندانی هستند، به طور خستگی‌ناپذیری از هر طریق ممکن تلاش می‌کنیم تا شاهد آزادی سریعشان باشیم. شما به خوبی می‌دانید که ما از ابتدای این دولت اولویتی را که برای این موضوع قائل هستیم، به حکومت ایران منتقل کرده‌ایم. اما این که توضیح دهیم دقیقا چه کارهایی در این روند کرده‌ایم، هیچ کمکی نمی‌کند. ما تعهد راسخی نسبت به این داریم که هر کاری از دستمان بر می‌آید، برای آزادی آن‌ها بکنیم.

پاسخ پرایس به این سوال در پی این مطرح می‌شود که وزیر امور خارجه ایران اخیرا در گفت‌وگویی خاطرنشان کرده بود: تبادل پیام‌ها همچنان در گفت‌وگوهای لغو تحریم‌ها در جریان است و در موضوع تبادل زندانیان به یک توافق در روزهای اخیر دست یافتیم و اگر همه چیز از طرف آمریکا خوب پیش برود در روزهای آینده انجام خواهد شد.

او از امضا و تایید غیرمستقیم سندی در این رابطه میان ایران و آمریکا از مارس سال گذشته خبر داده بود که زمینه اجرای آن اکنون فراهم شده است و طرف آمریکایی در حال آمادگی‌های فنی خود برای اجرای آن است.

پرایس این اظهارات را یک‌شنبه شب در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس رد کرد.

اظهارات چند روز اخیر ایران و آمریکا در این باره، دست‌مایه گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها و منابع خبری درباره وجود چنین توافقی میان ایران و آمریکا و در جریان بودن مذاکراتی غیرمسقتیم بر سر آن شد.

در پی این واکنش‌ها، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: از ماه مارس سال گذشته میلادی از طریق یک واسطه توافق مکتوبی در خصوص تبادل زندانیان به امضا رسیده که نماینده معرفی‌شده رسمی آمریکا نیز آن را امضا کرده اما به بهانه‌های مختلف تاکنون از سوی دولت آمریکا اجرا نشده است. در هفته‌های اخیر نیز تبادل پیام‌های غیر مستقیم برای به‌روزرسانی آن در جریان بوده است.

سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه نشست خبری‌اش در پاسخ به این که در حال حاضر سیاست دولت آمریکا را در قبال ایران چگونه ارزیابی می‌کند، مدعی شد که ایران چالش‌های متعددی در حوزه‌های مختلف، از جمله فعالیت‌های هسته‌ای ایجاد می‌کند که این دولت آمریکا، بر خلاف دولت قبلی که به طور مثال، در زمینه توافق هسته‌ای شکافی میان آن و متحدان اروپایی‌اش وجود داشت، توانست در زمینه این چالش‌ها و در راستای منافعش با شرکا و متحدانش همکاری کند.

او در ادامه مدعی شد که ایران بر خلاف اظهاراتش در ابتدای دولت جو بایدن، آماده بازگشت دوجانبه به اجرایی کردن برجام نبوده است.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین چند ماه است که به دلیل برخی مسائل باقی‌مانده با وقفه روبه‌روست و نتایج ملموسی به دنبال نداشته است.

مقامات ایران تاکید کرده‌اند که در صورت نهایی شدن توافقی در وین که در راستای منافع ملی ایران باشد و به لغو کامل تحریم‌های ایران بیانجامد، اقدامات هسته‌ای ایران را که در پاسخ به بدعهدی شرکای غربی برجام انجام شده بود، به حالت قبل بازمی‌گرداند.

وزیر امور خارجه ایران اخیرا درباره مذاکرات لغو تحریم‌ها اظهار داشت که « جمع‌بندی گفت‌وگو برای لغو تحریم‌ها در دسترس است.»

او تاکید کرد که «مقامات آمریکایی در اتخاذ تصمیم نهایی جرات و جسارت لازم را تاکنون نتوانسته‌اند از خود به نمایش بگذارند، در حالی که طرف ایرانی را عقلانیت، با ابتکار و با شجاعت، خیای شفاف در میز مذاکره غیرمسقیم ایده‌های رو به جلو را مطرح  کرده است.»

پرایس در ادامه گفت: برجام در دستور کار نیست. آنچه در دستور کار قرار دارد، همکاری با متحدان اروپایی و دیگر متحدان و شرکایمان در خاورمیانه و جهان برای مقابله با این برنامه[هسته‌ای] و اعمال فشار بیشتر بر ایران در پاسخ به ناسازگاری و پیشرفت‌های مداوم آن در برنامه هسته‌ای‌اش است.

او همچنین با نادیده گرفتن نقش دولت کشورش در ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه، ادعاهایی را علیه نقش ایران در منطقه تکرار کرد، از جمله «تامین مالی گروه‌های تروریستی منطقه.»

ایسنا

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها