نماینده ویژه بایدن در قطر چه می‌کند؟

کد خبر: 1210708

همزمان با تکذیب طرف آمریکایی نسبت به مذاکراه برای تبادل زندانیان با ایران، نماینده ویژه رئیس جمهور این کشور به قطر سفر کرده است!

نماینده ویژه بایدن در قطر چه می‌کند؟

عصر روز یکشنبه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی تلویزیونی صحبت از توافقی برای فرآیند تبادل زندانیان کرد و تصریح کرد: در موضوع تبادل زندانیان موجود بین ایران و آمریکا به توافقی در روزهای اخیر دست یافتیم و اگر همه چیز از طرف آمریکایی خوب پیش برود، فکر می‌کنم در کوتاه مدت شاهد تبادل زندانیان نیز خواهیم بود.

اما بلافاصله ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای عجیب و متناقض، دستیابی به توافق و مذاکره برای تبادل زندانیان را رد کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در پاسخ به همتای آمریکایی خود گفت: از ماه مارس سال گذشته میلادی از طریق یک واسطه توافق مکتوبی در خصوص تبادل زندانیان به امضا رسیده که نماینده معرفی شده رسمی آمریکا نیز آن را امضا نموده است، اما به بهانه‌های مختلف تاکنون از سوی دولت آمریکا اجرا نشده است. در هفته‌های اخیر نیز تبادل پیام‌های غیرمستقیم برای به روز رسانی آن در جریان بوده است.

همزمان وبگاه شبکه «العربیه» در توییتی مدعی شد که قرار است در ازای آزادی سه شهروند آمریکایی توسط ایران، سه کشور عراق، ژاپن و کره جنوبی دارایی‌های مسدود شده ایران را آزاد کنند.

به نظر می‌رسد، این اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا احتمالاً یا از بی‌اطلاعی وی نسبت به امور در جریان بوده است و یا اینکه همانند سایر مقامات آمریکایی نمی‌تواند کنترلی بر سندروم ریاکاری خود داشته باشد زیرا بر اساس اعلام رسمی دولت آمریکا، راجر کارستنز، فرستاده ویژه ریاست جمهوری ایالات متحده در امور زندانیان از ۱۳ تا ۱۶ مارس (دوشنبه تا چهارشنبه) به دوحه سفر کرده است.

آمریکایی‌ها سال گذشته و همزمان با مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها، موضوع تبادل زندانیان را مطرح و پیگیری کردند. آن طور که سعید خطیب زاده سخنگوی سابق وزارت امور خارجه مطرح کرد «تبادل زندانیان در یک مسیر موازی در وین از ماه‌ها قبل مطرح بوده و متأسفانه توافقی که یک بار به دست آمد طرف آمریکایی در شب اجرای توافق زیر آن زد و یک بار دیگر نشان داد که تا چه میزان در توافق با واشنگتن باید دقت کرد.»

آمریکایی‌ها همواره به دنبال گره زدن موضوع آزادی مجرمان خود و فرجام مذاکرات رفع‌تحریم‌ها هستند و پیش‌تر نیز رابرت مالی اعلام کرده بود توافق هسته‌ای با ایران بدون آزادی زندانیان آمریکایی بعید است.

اما در طرف مقابل نگاه جمهوری اسلامی ایران به موضوع تبادل زندانیان همواره انسان‌دوستانه بوده است و برای این موضوع پیش‌قدم نیز شده است و در ماه‌های اخیر محمد باقر نمازی که از سال ۲۰۱۵ در زندان به سر می‌برد و به جرم «همکاری با دولت‌های متخاصم» به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود، آزاد شد و ایران را ترک کرد.

لذا با توجه به اعلام آمادگی و عزم ایران برای به سرانجام رسیدن این توافق، اکنون این آمریکا است که اگر واقعاً به شهروندان خود فکر می‌کند، به جای رفتارهای ریاکارانه و اعلام مواضع چند پهلو، تصمیم سیاسی خود را اتخاذ کند.

آمریکایی‌ها باید روند گره زدن توافق برای برای تبادل زندانیان و همچنین توافق هسته‌ای را با فشار حداکثری علیه ملت ایران را متوقف کنند و توجه داشته باشند بهترین راه برای تحقق این امر میز مذاکره است.

مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها