«فردا» گزارش می‌دهد:

اهمیت سفر ابوظبی

کد خبر: 1210980

برقراری و بهبود مناسبات ایران و عربستان اتفاق حائز اهمیتی بود که قطعا در تقویت همکاریهای منطقه ای ایران و سایر همسایگان تأثیر مثبت خواهد داشت.

اهمیت سفر ابوظبی

گروه سیاسی فردا: توافق تهران و آژانس بر سر یک نقشه راه همکاری امیدها برای از سرگیری مذاکرات برجامی را زنده کرد، به ویژه آنکه این اتفاق با توافق تهران و ریاض به میانجیگری پکن تکمیل شد. تا پیش از این اتفاقات به نظر می رسد لازمه توافق سیاسی در موضوع هسته ای، رفع اختلافات فنی بین تهران و آژانس و عادی سازی معادلات و مناسبات در منطقه خلیج فارس بود و حالا گام به گام این قالب در حال تکمیل شدن است.

تضمین امارات به ایران

بعد از توافق ایران و عربستان، سایر کشورهای منطقه به ویژه امارات و بحرین نیز از زاویه جدیدی به مناسبات بین خود و تهران می نگرند. بر همین اساس امارات اخیرا تضمین داد هیچ‌کس نمی‌تواند از خاکش به ایران ضربه بزند و نیز علی شمخانی، نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز پیش از سفر یک روزه به ابوظبی گفت «نگاه دولت سیزدهم به همکاری‌های منطقه‌ای که در چارچوب دیپلماسی همسایگی در حال پیگیری است، ایجاد منطقه قوی است».

شمخانی در حالی به امارات رفت که محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات و دستیار وزیر امورخارجه در امور کشورهای حوزه خلیج فارس نیز او را همراهی می‌کردند. ترکیب اعضای هیأت ایرانی نشان می دهد که در جریان این سفر قرار است تهران و ابوظبی گام های مهم دیگری برای تقویت همکاری های منطقه ای به لحاظ امنیتی و اقتصادی بردارند.

از سرگیری همکاری‌های اقتصادی

در همین رابطه شیخ طحنون بن‌زاید مشاور امنیت ملی امارات در دیدار با علی شمخانی سفر او به امارات متحده عربی را بسیار مهم توصیف و بر تسریع در فرایند مبادله ظرفیت‌های اقتصادی میان دو کشور در حوزه‌های بانکی، ترانزیتی، انرژی، حمل و نقل، بهداشت و درمان و سرمایه‌گذاری تاکید کرد.

قاعدتا اشتراکات اقتصادی، سیاسی و امنیتی متعددی میان دو کشور وجود دارد که نشان می دهد لازم است برای تقویت آن، رایزنی مستمر میان مقامات عالی ایران و امارات متحده عربی ادامه انجام شود. در صورتی که همه کشورهای منطقه به این باور برسند که تنها با تلاش برای ایجاد منطقه قوی می‌توانند به ثبات و امنیت پایدار دست پیدا کنند، می‌توان به شکل گیری تحولات جدید در روابط دو و چند جانبه در منطقه امیدوار بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها