گفت‌وگوی «فردا» با عزت‌الله یوسفیان‌ملا

دولت کاری کند که تحولات مثبت در حوزه سیاست خارجی بر زندگی مردم هم اثر مثبت بگذارد

کد خبر: 1211522

عزت‌الله یوسفیان‌ملا گفت: چالشی که در حوزه ارز داریم بسیار مهم است. باید کاری کرد که مسائل اقتصادی کشور به سمت و سوی قابل قبول برود.

دولت کاری کند که تحولات مثبت در حوزه سیاست خارجی بر زندگی مردم هم اثر مثبت بگذارد

گروه سیاست سایت فردا: سال 1401 سال راحتی برای مردم و البته دولت نبود؛ انواع مشکلات از بحران‌های اقتصادی، دیپلماتیک گرفته تا مشکلات اجتماعی کشور را درگیر کرد که البته دلایل مختلفی از بیرونی و داخلی داشت؛ حالا اما شرایط به گونه‌ای است که چشم‌انداز نسبتا روشنی برای سال پیش رو دیده می‌شود. ایران توانست با آژانس به توافقی نسبی برای حل مشکلات فی‌مابین برسد و روابط با عربستان هم بعد سال‌ها تنش از سر گرفته شد تا این نوید داده شود که شاید در سال 1402 شاهد رفع مشکلات و بهبود سطح زندگی مردم به ویژ در حوزه اقتصادی باشیم.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «هر اتفاقی که رخ دهد چه در حوزه سیاسی مانند انتخابات یا سیاست خارجی یا حتی اجتماعی در حوزه اقتصادی خودش را نشان می‌دهد. چالشی که در حوزه ارز داریم بسیار مهم است. باید کاری کرد که مسائل اقتصادی کشور به سمت و سوی قابل قبول برود. ببینید که دبیرکل آژانس به تهران می‌آید و همین که با آمدنش احتمال این داده می‌شود که این سفر در ایجاد تفاهم موثر باشد در نرخ ارز تأثیر می‌گذارد. نرخ ارز هم به طور مستقیم با زندگی مردم گره خورده است. واقعیت این است افزایش قیمت به صورت ناگهانی ایجاد می‌شود اما کاهش قیمت‌های کالاها به سختی رخ می‌دهد. یعنی حتی اگر ارز پایین هم بیاید آثار کاهش ارز به سختی در کاهش نرخ کالاها اثر می‌گذارد و این یک واقعیت تلخ در کشور ماست».

او ادامه داد: «دولت آقای رئیسی باید بتواند مسائل سیاسی را از مسائل اقتصادی جدا کند. این موضوع یک اراده و مدیریت بسیار بالایی می‌خواهد. همین که در ایام انتخابات می‌گفتند چرا نرخ ارز باید در کالاهای اساسی مانند اقلام خوراکی اثر بگذارد اما وقتی به دولت رفتند دیدند که مسائل سیاسی از اقتصادی جدا نیست که دولت باید این دو را از هم جدا کند».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «در حوزه دیپلماسی شرایط بهتر شده است اما باید مدیریت امور طوری باشد که تحولات مثبت در حوزه سیاست خارجی بر زندگی مردم اثر مثبت بگذارد؛ همان‌طور که اتفاقات منفی مانند حمله به سفارت عربستان به سرعت بر زندگی مردم اثر گذاشت. سال گذشته مقامات دولت به کشورهای آسیای میانه سفرهای متعدد داشتند و خود آقای رئیسی هم رفت که بسیار مثبت بود و باعث شد هدف آمریکا برای منزوی‌کردن ایران محقق نشود. درباره چین و عربستان هم اتفاقات خوبی رخ داد و باید ادامه داشته باشد اما باید همه این تحولات مثبت در سطح کیفیت زندگی مردم دیده شود».

یوسفیان‌ملا در پایان درباره سرنوشت برجام گفت: «توافق با عربستان در ایجاد زمینه برای رسیدن به توافق نهایی احیای برجام بی‌تأثیر نیست و این توافق را می‌توان گام مهمی در جهت تنش‌زدایی تلقی کنیم. به نظر من آمریکایی‌ها ناچار خواهد شد که کوتاه بیایند و به برجام بازگردند. تصور می‌کنم زمینه احیای مذاکرات و احیانا احیای برجام مساعد شده است. باید حرکتی که آغاز شده در تمام ابعاد دیده شود؛ هم مسئله برجام و ارتباط با دیگر کشورهای منطقه».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها