اخبار جدید از توافقات تازه ایران و آژانس / پرونده ابهامات فنی بسته می‌شود

کد خبر: 1211661

رافائل گروسی به‌تازگی از توافقات جدیدی میان ایران و آژانس خبر داده است. توافقاتی که می‌تواند زمینه فنی ب ای احیای برجام را قراهم کند، البته اگر دست‌اندازهای سیاسی بگذارد.

اخبار جدید از توافقات تازه ایران و آژانس / پرونده ابهامات فنی بسته می‌شود

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفتگو با خبر فوری در خصوص اظهارات مدیر کل آژانس که از گشایش هابی در توافق با ایران گفته بود، اظهار کرد: روابط جمهوری اسلامی با آژانس پس از سفر گروسی به تهران در شرایط بهتری قرار دارد و‌ در زمینه های مختلف تعامل ما در حال پیشرفت است که البته جزییات آن در آینده اعلام می شود.

وی همچنین با بیان اینکه در سفر گروسی به تهران ابهامات ایجاد شده ماه‌های اخیر هر کدام به نحوی رفع شد، تصریح کرد: در مورد ابهامات موجود توضیحاتی داشتیم که از نظر ما موضوعات حل شده است و آژانس هم باید در گزارش خود آن را درج کند که تصورم این است که این کار صورت خواهد گرفت.

کمالوندی در مورد اینکه آیا پیشرفت در تعامل ایران با آژانس منجر به بسته شدن پرونده ایران در آینده نزدیک خواهد شد یا خیر؟ گفت: بارها گفته ایم که متاسفانه عده ای با اهداف سیاسی ابهاماتی را در سطح آژانس مطرح می کنند اما در عین حال باید در نظر داشته باشیم که آژانس در دو سطح دییرخانه، مدیر کل آژانس و معاون وی در جایگاه دبیرخانه فعالیت می کند که طبیعتا باید حرفه ای عمل کنند اما از طرف دیگر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را داریم که عمدتا تصمیم گیری اعضای آن مبنای سیاسی دارد تا حرفه ای؛ به این معنا که برخی از کشورهای عضو شورای حکام حتی بدون اینکه بدانند در مورد چه موضوعی تصمیم گرفته می شود صرف اینکه غربی ها موضع می گیرند آنها نیز همین اقدام را انجام می دهند.

متاسفانه عده ای با اهداف سیاسی ابهاماتی را در سطح آژانس مطرح می کنند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: با توجه به مطالب مطرح شده باید در آژانس نیز اقداماتی به لحاظ فنی و سیاسی انجام شود تا ابهامات رفع شود، مانند پرونده PMD که از طریق پیگیری همزمان فنی و سیاسی بسته شد، بنابراین امیدواریم با تلاش هایی که صورت می‌گیرد در آینده تمام ابهامات با آژانس را به لحاظ فنی و سیاسی برطرف کنیم.

وی در ادامه این گفتگو با بیان اینکه قرار است در روز‌ ملی فناوری هسته ای یعنی ۲۰ فروردین حدود ۱۵۰ دستاورد به نمایش گذاشته شود و از تعدادی از آنها در حوزه هایی از جمله کاربرد پرتوها، پزشکی هسته ای و غیره رونمایی شود، ادامه داد: هر کدام از این دستاوردها از اهمیت سطح بالایی برخوردار بوده و آثار آن  میتواند در زندگی مردم از جمله در حوزه های سلامت، محیط زیست و... مشاهده شود.

کمالوندی ابراز امیدواری کرد، با توجه به شعار سال بتوانیم در سازمان انرژی اتمی در حوزه هایی مانند تولید رادیو داروها به کاهش قیمت درمان در کشور کمک کنیم، همچنین در حوزه نیروگاهی که برای اولین بار وارد آن می شویم از جمله نیروگاه کارون با ظرفیت حدود ۳۶۰ الی ۴۰۰ مگاوات به خودکفایی برسیم.

وی افزود: هر چند که از همکاری با دیگر کشورها در این خصوص استقبال می‌کنیم اما نمی‌توانیم منتظر دیگران بمانیم و با فعالیت در زمینه ساخت نیروگاه‌های اتمی با استفاده از ظرفیت‌های موجود صنعتی کشور به سهم خود به رشد اقتصادی کشور و در نتیجه افزایش تولید کمک خواهیم کرد.

هر چند که از همکاری با دیگر کشورها استقبال می‌کنیم اما نمی‌توانیم منتظر دیگران بمانیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: صنایغ بزرگی در کشور داریم که در عین بزرگ بودن تا کنون کارهای بزرگ نیروگاهی به آنها سپرده نشده است و‌برای اولین بار می خواهیم این کار را انجام دهیم و این کار شدنی است.

وی افزود: تصور می کنم در این زمینه بتوانیم بتدریج به کشوری که نیروگاه ساز است تبدیل شویم و این اتفاق یعنی قرار گرفتن بین کشورهای بزرگ دارای صنعت و تکنولوژی اتمی که خود جهشی بزرگ محسوب می شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها