جزئیات طرح مجلس برای اظهارنظرهای غیرکارشناسی

کد خبر: 1212923

جزئیات کامل طرح مجلس شورای اسلامی برای اظهارنظرهای غیرکارشناسی پیش از تایید آن منتشر شد.

جزئیات طرح مجلس برای اظهارنظرهای غیرکارشناسی

سال گذشته خبری در رسانه ها منتشر شد که مجلس شورای اسلامی قصد دارد برای اظهار نظر افراد مشهور که خلاف واقعیت ها یا پیش از تایید آن توسط نهادهای رسمی کنند مجازات در نظر بگیرد. این موضوع آن زمان توسط سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم رد شد. وی در توضیحات خود بیان داشت که این طرح در دستورکار مجلس شورای اسلامی نیست.

اما این طرح اکنون با عنوان اصلی طرح الحاق یک ماده به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده) در سامانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صورت کامل به ثبت رسیده است.

در طرح مذکور مجلس آمده است که هر شخصی که دارای موقعیت شغلی، اجتماعی، سیاسی، خانوادگی، علمی، فرهنگی و  نظامی جامعه است، در سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها، مقالات، پیامها و یادداشت‌های خود در فضای حقیقی یا مجازی در مورد اموری که نیاز به اظهارنظر مراجع رسمی است اظهار نظر کند متخلف شناخته خواهد شد.

جزئیات طرح مجلس برای اظهارنظرهای غیرکارشناسی

ماده واحده- یک ماده به عنوان ماده (512 مکرر) به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده) مصوب    2/   3/   1375 به شرح زیر الحاق می شود:

ماده512 مکرر- هر شخصی که دارای موقعیت شغلی، اجتماعی، سیاسی، خانوادگی، علمی، فرهنگی و  نظامی جامعه است، در سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها، مقالات، پیامها و یادداشت‌های خود در فضای حقیقی یا مجازی در مورد اموری که نیاز به اظهارنظر مراجع رسمی است و هنوز اعلام نظر رسمی نشده است، مطالبی را خلاف واقع، بیان کند که بازخورد گسترده داشته باشد و در اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی، یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع موثر باشد، اگر از مصادیق افساد فی الارض موضوع ماده (286) قانون مجازات اسلامی مصوب    1/   2/  1392 نباشد، علاوه بر محکومیت به مجازات درجه سه به مجازات نقدی معادل دو برابر خسارات وارده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی محکوم می‌شود و مسئول جبران خسارات وارده نیز می‌باشد.

تبصره- اشخاص مذکور به استناد این ماده علاوه بر مجازات های مذکور به مدت پنج تا ده سال به محرومیت از حقوق اجتماعی و ممنوعیت به شغل و حرفه‌ای که منجر به شهرت آنها شده است، محکوم می‌شوند.

به گزارش تسنیم، رویه بررسی طرح ها در مجلس به صورتی است که نماینده با نگارش طرحی آن را در سامانه نمایندگان مجلس به ثبت می رساند تا نماینده ها با امضا کردن طرح مذکور آن را در اولویت صحن مجلس قرار بدهند. بعد از جمع آوری امضا، طرح در صحن علنی مجلس اعلام وصول می شود و سپس برای بررسی های بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شده و بعد از کار کارشناسی بر روی طرح، آن را با تغییرات نهایی راهی صحن علنی مجلس شورای اسلامی می‌کنند.

تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها