مسیر عملیاتی تحول/ ۵ اقدام برای تحول خواهی از نگاه گنجی

کد خبر: 1213070

تحول در جامعه، نظام و کشور از تاکیدات جدی رهبرانقلاب در سخنرانی نوروزی بود. باچند تن از کارشناسان از الزامات و بایسته های عملیاتی شدن این تحول سخن گفته ایم

مسیر عملیاتی تحول/  ۵ اقدام برای تحول خواهی از نگاه گنجی

 رهبر انقلاب در سه سال گذشته بارها از مفهوم تحول استفاده کردند. استفاده‌ای که با تعبیر «امام تحول» در خرداد ۹۹ آغاز شده بود. ایشان در آن سخنرانی به وجوه شخصیتی حضرت امام (ره) پرداخته و فرموده بودند: «روحیه تحوّل‌خواهی از دیرزمان در این بزرگوار وجود داشته است.» رهبری در آن سخنان «تحول روحی و اخلاقی» را مقدمه‌ نهضت امام (ره) دانسته و آن را به تغییر در همه‌ ملت برای انقلاب متصل کردند و در نهایت می‌فرمایند: «امام بزرگوار که این همه تحوّلات را به وجود آورد و به معنای واقعی کلمه امامِ تحوّل بود، امّا این ها را از خدا می دانست.» این سخنان در سال ۱۴۰۰ و در جمع دانشجویان به نقطه بعدی خود رسید که در آن، به «بازسازی انقلابی» اشاره شد. ایشان در ۶ شهریور ۱۴۰۰ فرموده بودند: «همّتتان را متمرکز کنید بر این که یک بازسازی انقلابی و البتّه عقلانی و فکورانه در همه‌ عرصه‌های مدیریّتی ان‌شاءا... به وجود بیاید؛ یعنی حرکت بر روی ریل انقلاب، در بخش های مختلف مدیریّتی که در کشور هست. در همه‌ بخش ها؛ بخش های اقتصادی، بخش های سازندگی، بخش های مربوط به سیاست خارجی و دیپلماسی، بخش های خدمت‌رسانی به مردم، بخش های علمی و فرهنگی و غیره؛ در همه‌ این بخش ها یک تحرّک انقلابی باید به وجود بیاید... اما سخنان ایشان در آغاز سال1402، وارد مرحله جدیدی از تحول خواهی درونی انقلاب اسلامی شده است. اعلام شرایط ایجابی و سلبی توسط رهبری به معنای آن است که تحول یک وظیفه در درون ساختار جمهوری اسلامی است و باید به نقطه‌ اجرایی برسد. این موضوع مهمی است  که واکاوی و تبیین آن برای مسیر پیش رو از سوی رسانه‌ها و تحلیل‌گران حائز اهمیت است.

 ۵ اقدام برای تحول خواهی از نگاه گنجی

در همین راستا عبدا... گنجی فعال سیاسی با هشدار به این که تحول انقلابی نیاز به جریان سازی رسانه ای ندارد و تکرار رسانه ای تحول آن را دلزده می کند، از رفتن به سمت  عملیاتی کردن آن سخن گفت: «تجربه گذشته نگرانم می کند که مواجهه با این سخنان حتی از سوی دلسوزان  صرفا تکرار کلمه «تحول» باشد. یا این که «رهبری عالی گفتند» یا «تحول خیلی مهم است.» جریان مستقر و همسو، برای تحول خواهی نیاز اولیه به جریان سازی رسانه ای ندارد.اولین اقدام، بردن راهبرد رهبری به سمت عینیت یافتگی مصداق، موضوع و نیاز است تا باور به امید رخ دهد. دوم برآورد از آورده های این تحول است.سوم روش تحول.چهارم ظرفیت های غیر انتزاعی برای وصول به آن است. پنجم مشخص و تفکیک شدن نقش 3قوه و مجمع تشخیص است.»

سلیمی نمین: «تحول انقلابی» در برابر «تحول ارتجاعی» است

عباس سلیمی‌نمین؛ مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران نیز از زاویه دیگری به موضوع تحول پرداخته و به تبیین تفاوت های تحول انقلابی و تحول ارتجاعی اشاره کرده و نوشته است: «راهبردهای ترسیمی ازسوی رهبر معظم‌ انقلاب نشان می‌دهد مانعی درمسیر تحول در نظام سیاسی ایران وجود ندارد و آفاتی که بسیاری از انقلاب‌های معاصر را درگیر چالش‌های اساسی کرد، نمی‌تواند درمسیر تحولات روبه پیشرفت در جمهوری‌اسلامی مانع ایجاد کند. جمهوری‌اسلامی در قامت یک نظام سیاسی مترقی، می‌تواند به‌صورت مستمر خود را اصلاح کند و به جامعه امکان ارزیابی دهد.دشمنان همواره درصدد ضربه زدن به نقاط قوت کشور و نظام هستند. آنان می‌کوشند با تخریب و حداقل تضعیف این منظومه معرفتی، کارآمدی جمهوری‌اسلامی را تحت‌تأثیر قرار دهند.» وی می افزاید:«مقام‌معظم رهبری در سخنرانی اخیرشان، به‌خوبی مقاصد دشمن از تحول را تشریح کردند؛ مقاصد ارتجاعی که صرفا درصدد ضربه‌زدن به چرخ‌های توسعه و پیشرفت کشور است. بر این اساس دشمنان می‌کوشند به مبانی اعتقادی جامعه ضربه بزنند، چراکه گمان می‌کنند با تخریب اصول، شناخت از اسلام در جامعه، به‌عنوان مبنایی برای سنجش عملکرد نظام، تضعیف و مسیر آنان برای دستیابی به اهداف شوم‌شان هموار خواهد شد.»

فضائلی: تحول‌‌خواهی جزو ذات تفکر انقلابی است

 مهدی فضائلی فعال سیاسی نیز به تبیین تفاوت های تحول خواهی انقلابی با آن چه مرتجعین به دنبال آن هستند ، می پردازد و تصریح می کند: «عده‌ای تصورشان از نیروهای حامی نظام و انقلاب این است که این افراد از وضع موجود کاملا راضی و منکر ناکارآمدی ها و کاستی‌ها هستند لذا آنان را متوهم و دگم و متعصب می‌پندارند و خود را واقع‌بین و آزاداندیش!این در حالی است که رهبر و مقتدای نیروهای جبهه انقلاب با صدای رسا، ندای «تحول» و «تحول‌خواهی» را سرداده که معنی آن چیزی نیست جز رضایت ندادن به وضع موجود.رویکرد تحول ‌خواهی جزو ذات تفکر انقلابی است و تفکری که انقلاب را مستمر و دایمی بداند و نه مقطعی و گذرا، طبعا تحول را نیز مستمرا مطالبه می‌کند بر خلاف مرتجعین ظاهرا اصلاح ‌طلبی که انقلاب را مقطعی و گذرا می‌دانند و اواخر دهه ۷۰ پایان آن را اعلام کردند!»

ایمانی:تحول  حول اجماع اندیشمندان و نخبگان

از دیگر سو وحیدایمانی فعال سیاسی، با اشاره به این که تحول باید در تمامی ابعاد عملیاتی شود، نقطه عطف تحول از نگاه رهبر انقلاب را اجماع حول نگاه نخبگان می داند: «تاکید مکرر رهبری انقلاب در نیم دهه گذشته مبنی بر تحول حول اجماع اندیشمندان و‌ نخبگان و صاحبان فکر، نشان از تحول خواهی جدی ایشان در جامعه ایرانی‌ است.حداقل توقع این است که دولت و مجلس، امسال تمام توان و همت خود را حول حوزه تحول‌های بنیادین مخصوصاً تحول در حوزه اقتصاد به نفع مستضعفین به کار گیرند. جامعه ایرانی در طول این سال ها، جامعه ایستایی نبوده و پیوسته به سوی تحول حرکت کرده و شاید این نیل به سوی تحول و توسعه و پیشرفت های در امتداد آن، علت اصلی دشمنی دشمنان جمهوری اسلامی باشد. این اما نافی بسیاری از مشکلات و ناکارآمدی‌های موجود نیست. اوضاع آشفته اقتصاد و صنعت و کشاورزی در تمام ابعاد خود، نظام بوروکراسی اداری ناکارآمد، شکاف اجتماعی، وارونگی طبقات اجتماعی و از همه مهم تر، بی سوادی رسانه‌ای جامعه ایران در عصر رسانه، از جمله محورهایی است که باید مورد تحول اساسی قرار بگیرد.»

  مقدم :«تحول انقلابی» در مقابل «تغییر ضد انقلابی» است

بیژن مقدم تحلیل گر مسائل سیاسی نیز گفت: تحول از نگاه دشمن، نابودی یا تغییر هویت جمهوری اسلامی است اما تحول از منظر انقلابی، بهتر شدن و مقابله با تفکر مرتجع و واپسگرا را مورد توجه قرار می دهد. این فعال مطبوعاتی با بیان این که رهبر معظم انقلاب تفاوت تحول انقلابی با تحول ضدانقلابی را به وضوح تبیین و تشریح کردند، یادآور شد: تحول انقلابی به دنبال برطرف کردن ضعف ها، برقراری عدالت در تمام عرصه ها، کارآمدسازی دستگاه ها و خدمت رسانی بی وقفه به مردم و کشور است. مقدم با بیان این که مردمی سازی اقتصاد موضوع مهمی است که از آن غفلت شده است، تصریح کرد: ان شاءا... با اصلاح ساختار بودجه قالب تعهدات و هزینه ها براساس درآمد و منابع مالی باید واقعی تعریف شود تا هر جایی قرار به تعریف تعهدی باشد قبل از آن منابع لازم به طور دقیق پیش بینی شده باشد، وگرنه صرفا در آستانه انتخابات وعده های بدون پشتوانه ای داده می شود که نتیجه‌اش ناامیدی بیشتر مردم خواهد بود.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها