یادداشتی از سعید آجورلو:

نگاه سیاسی به کشف حجاب سیاسی

کد خبر: 1213652

سخن دیروز رهبر انقلاب، توصیه ای به گروه اول بود که رفتارهای بی قاعده و مواجهه ساده و حتی «آتش به اختیار» در این موضوع، راه حل مواجهه با پدیده بی حجابی سیاسی نیست و تاکیدی به گروه دوم که نیازمند در اولویت قرار گرفتن شیوه ها و ابتکارهای جدید در حوزه فرهنگ و آموزش و جامعه هستیم.

نگاه سیاسی به کشف حجاب سیاسی

گروه سیاست فردا: سعید آجورلو نوشت: ‌نیروهای سیاسی مشهور به اصول گرا با یکدیگر هم نظر هستند که پدیده کشف حجاب گرچه به نسبت قبل از پاییز ۱۴۰۱ گسترش یافته اما در میان اکثریت جامعه اقبال ندارد و تبدیل به پدیده ای عمومی در سطح کشور نشده است. با این حال در نحوه مواجهه با این مساله هم نظر نیستند.

‌گروهی از آنان، برخورد سختگیرانه را راه حل تعیین تکلیف این مساله می دانند و به دنبال تصویب طرح یا لایحه ای هستند تا روش خود را حاکم کنند و در این راه از اینکه گروه دوم را به بهانه همراهی نکردن با خود، مخالف حجاب نشان دهند هم ابایی ندارند.

‌گروه دوم نگاهی پیچیده و چندجانبه به موضوع دارند و راه حل را در دسترس و ساده نمی دانند و ضمن جداسازی هنجارشکنان، پیشنهادهای گروه اول را موجب پدید آمدن دور جدیدی از التهاب می دانند و خواستار مواجهه مدبرانه با این موضوع هستند.

‌سخن دیروز رهبر انقلاب، توصیه ای به گروه اول بود که رفتارهای بی قاعده و مواجهه ساده و حتی «آتش به اختیار» در این موضوع، راه حل مواجهه با پدیده بی حجابی سیاسی نیست و تاکیدی به گروه دوم که نیازمند در اولویت قرار گرفتن شیوه ها و ابتکارهای جدید در حوزه فرهنگ و آموزش و جامعه هستیم.

‌مواجهه ساده با این پدیده سیاسی نه تنها ممکن است به نتیجه مطلوب منجر نشود که شاید بخشی از طرح کلی طرف مقابل برای التهاب اجتماعی هم باشد. نگاه سیاسی به این موضوع، از رویکرد فرهنگی و اجتماعی می گذرد که راهی برای توفیق نیافتن طرف مقابل در پروژه بی حجابی سیاسی است.

‌همان گونه که حجاب،محدودیتی دینی و قانونی و بی حجابی دستورکاری سیاسی است و‌ نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود، تقلیل مواجهه به مدل هایی شبیه گشت ارشاد که نوعی ساده سازی است، حل کننده مساله نیست. شیوه های ایجابی و خلاقانه و تبیینی مقابل رویکردهایی است که تضاد اجتماعی می آفریند. توصیف رهبری از ضعیف الحجاب ها به عنوان افرادی دین دار که مقابل پروژه براندازی و کشف حجاب سراسری ایستادند، ادامه همان رویکرد وحدت آفرین و جامعه محور رهبری در زمانه ناآرامی ها است که در سخنان و اقدام های ایشان مشاهده شد. علاج کار تببین است نه باتوم، همچنان نیاز به تبیین دارد.

فراموش نکنیم که نابسامانی اقتصادی تسهیل کننده پدیده بی حجابی سیاسی است و بین این دو موضوع ارتباط معناداری وجود دارد. سامان گرفتن اقتصاد در کنار تدابیر درست و عقلانی و ایجابی ، نقطه مقابل نقشه دشمن برای ایجاد آشوب جدید است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها